کسب و کارجاذبه های گردشگری

بازار سنتی بلوکان یا بازار مادربزرگان کجاست

Rate this post

بازار سنتی بلوکان در استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار واقع شده است.
در این استان مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی های فراوان وجود دارد که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. در جنوبی‌ترین منطقه این استان،در شهر چابهار بازاری به نام بلوک وجود دارد که معروف به بازار مادربزرگان یا بازار بلوکان است. این بازار به عنوان یکی از بازارهای قدیمی و سنتی شهر شناخته می‌شود و اگر به سیستان و بلوچستان سفر کردید، به هیچ وجه این فرصت را از دست ندهید. بازار سنتی بلوکان توانایی دارد تا در خود تمامی پرده‌های تاریخی و فرهنگی مربوط به چابهار را برای هر بیننده به نمایش بگذارد و هویت و اصالت مردمان این ناحیه را بیان نماید.

بزرگترین تمایز این بازار با سایر بازارها در نحوه مدیریت و فعالیت خرید و فروش آن است؛ از دوران‌های قدیم تا به امروز، بازار بلوک به وسیله پیرزنان و مادربزرگان سرپرستی می‌شود. در جهانی پر از ساختمان‌های بلند و اتاق‌های کوچک، این بازار همچنان تمام شخصیت و جاذبه سنتی خود را حفظ کرده و برای هر بیننده خاطراتی دلنشین را زنده می‌کند. لذا، پیشنهاد می‌شود این مقاله را از مجله گردشگری سفرپیش به هیچ عنوان از دست ندهید.

 

مدیریت و نقش مادربزرگان در بازار سنتی بلوکان

 

بازار مادر بزرگان، جایی است که مدیریت، خرید و فروش توسط زنان سالخورده و مادر بزرگ‌ها انجام می‌شود. بیشتر افرادی که به این بازار مراجعه می‌کنند نیز زنان هستند. هر روز جمعیت زیادی به این بازار برای خرید می‌روند. یکی از نقاط قوت بازار سنتی بلوکان، راحتی خرید برای زنان و برقراری ارتباط بهتر با فروشندگان است.

همچنین بخوانید:  جاذبه‌های گردشگری ایروان

اجناس مختلفی در بازار مادر بزرگان مانند سایر بازارهای سنتی ایران عرضه می‌شود. می‌توانید لباس‌های زنانه و حتی لوازم دوخت لباس مانند نخ، کاموا، روسری و غیره را پیدا کنید. علاقمندان به جواهرات نیز تنوع زیادی در این بازار خواهند دید.

اگر شما یک بازدیدکننده یا ساکن محلی هستید و قصد خرید روزانه یا خوردن غذا در نظر دارید، می‌توانید انواع مواد غذایی مورد نیاز خود را در این بازار پیدا کنید. همچنین، در صورتی که وقت کافی برای آشپزی ندارید یا می‌خواهید غذاهای محلی را تجربه کنید، می‌توانید در بخشی از این بازار غذاهای محلی و خانگی را تهیه کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم طعم و مزه‌ی لذیذ این غذاها را امتحان کنید و از آنها لذت ببرید.

 

آدرس بلوک بازار چابهار

 

بازار سنتی بلوکان یا مادر بزرگان، جایی است که حتی برای افرادی با ذوق و سنتی دوست نیز گزینه‌های فراوانی را در نظر گرفته است. در قسمت‌های مختلف این بازار، صنایع دستی متنوعی مانند سوزن دوزی، لباس‌های دست دوز بلوچی و لوازم مورد نیاز برای تولید این صنایع عرضه می‌شود. خریداران می‌توانند اقلام مورد نظر خود را تهیه کنند و سپس به طور خودکار برآیندی زیبا را خلق کنند.

فروش لباس‌های سنتی در این بازار، به ویژه برای گردشگران خارجی، جذابیت و شکوهی ویژه دارد. اگر در حین گشت و گذار خسته شدید و تمایل دارید تا در این بازار به غذایی کاملاً محلی و اصیل دست پیدا کنید، می‌توانید به کافه‌ها و رستوران‌های سنتی اطراف بازار سر بزنید. در آنجا می‌توانید لذتی بی‌نظیر از غذاهای خوشمزه و متنوع ببرید.

همچنین بخوانید:  برج های دوقلوی مالزی

به تصویر کشیدن فرهنگ اصیل در بلوک بازار

 

بازار سنتی بلوکان یا مادر بزرگان، جایی است که حتی در این روزهای پر ساخت و ساز و همه گیری ساختمان‌های بلند، با فرهنگ و هنر خاص مردم آن منطقه آراسته شده است. این بازار نمادی است از فرهنگ غنی و اصالتی که در قلب محیط شهری حفظ شده است. می‌توان گفت این بازار باب طبع زنان سالخورده و مادر بزرگ‌ها است، زیرا به واسطه تلاش‌های آنان، رونق و جایگاه ویژه‌ای در این منطقه دارد. آن‌ها با تلاش و صمیمیت محیطی مهیا کرده‌اند تا زنان بتوانند به راحتی اقلام مورد نیاز خود را تهیه نموده و با هم در ارتباط باشند. یکی از جذابیت‌های این بازار، گویش و لهجه محلی مردمان این منطقه است، به خصوص افراد قدیمی و سن بالاتر که هنوز فرهنگ خود را حفظ کرده‌اند. همچنین، مذهب سنی در این منطقه به عنوان مذهب غالب رواج دارد.

وقتی قدم به قدم در این بازار جا بگیرید، فرهنگ و جامعه محلی را با چشمان خود می‌بینید. در بخشی از بازار، شما می‌توانید انواع ترشیجات و غذاهای پرادویه و اصالت مردمان محلی را تجربه کنید. احتمالاً متوجه می‌شوید که مصرف ادویه در غذاهایشان برای مردمان این منطقه بسیار مهم است. هنگامی که در بازار سنتی بلوکان قدم می‌گذارید، صفا و صمیمیت فروشندگان نسبت به هم قابل مشاهده است و به ندرت با دروغ و دغل روبرو می‌شوید. اگر به دقت بنگرید، خواهید فهمید که مردم محلی نیز احترام زیادی برای فروشندگان این بازار قائل هستند و این نشان‌دهنده فرهنگ غنی این منطقه است.

همچنین بخوانید:  نقش چاپ سفارشی روی روبان ها در تبلیغات و بازاریابی

 

بازار قدیم چابهار

فروشندگان بازار سنتی بلوکان

 

از زمان‌های دور تا به امروز، بیشترین تعداد فروشندگان در این بازار محلی از زنان سرپرست خانواده یا افرادی تشکیل شده‌اند که برای کمک به تامین نیازهای زندگی در این منطقه فعالیت می‌کنند. بیشتر اجناسی که در این بازار به فروش می‌رسند، تولید دستی بانوان این محله هستند و هر یک از آنها دارای ذوق و هنر خاصی است که چشم را به خود می‌کشاند. بیشتر مشتریان دائمی این بازار رابطه خوبی با فروشندگان برقرار کرده‌اند و برای تأمین نیازهای خود تنها به این بازار مراجعه می‌کنند.

محله های مجاور بازار مادربزرگان

 

علاوه بر لذت بردن از بازار سنتی، افراد می‌توانند اطراف این بازار را بگردند و از جاذبه‌های اطراف آن لذت ببرند. در اطراف بازار، مکان‌هایی همچون تاج محل، پاساژ جمال، پاساژ سینا و بازار زرگران کوچه طلا فروشان به چشم می‌خورند.

 

آدرس بلوک بازار چابهار

اگر قصد دارید به بازار سنتی بلوکان بروید، خوب است بدانید که این بازار در بخش مرکزی شهر چابهار، بین کانال دریا و درمانگاه سینا واقع شده است.

آدرس دقیق‌تر این بازار در چابهار، خیابان مهربان، بلوار امام خمینی و کوچه امام خمینی 16 است.

 

بازار چابهار نی نی سایت

 

بهترین زمان برای سفر به چابهار

 

چابهار، که به عبارتی دیگر به “چهار بهار” شهر معروف است، در اکثر روزهای سال آب و هوای خوبی برخوردار است که این ویژگی آن را از سایر مناطق کشور متمایز می‌کند. اما اگر در نظر دارید زمانی ایده‌آل برای سفر به این منطقه را پیدا کنید، اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار فرصت مناسبی برای بازدید از این شهر است.

هنگامی که به این شهر زیبا سفر می‌کنید، حتماً از دیدن مناطق دیدنی آن لذت ببرید و حتماً بازار سنتی بلوکان یا بازار مادربزرگان را از دست ندهید و غذاهای محلی این منطقه را تجربه کنید.

 

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا