جهانگردی

برج خلیفه دبی، بلندترین برج جهان با معماری شاهکار

Rate this post

یکی از معروف ترین برج ها در جهان که مقصد گردشگری بسیاری از توریست ها هم به حساب می آید، برج خلیفه دبی است که در کشور امارات در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده است. در طول ساخت این برج دو رکورد مهم شکسته شد؛ اولی ساخته شدن بلندترین ساختمان جهان و دومی ساخته شدن بلندترین سازه به دست بشر در طول تاریخ! سرمایه گذاری های کلان باعث ایجاد یک شاهکار معماری در شهر دوبی به نام برج خلیفه شد. وجود ۱۶۳ طبقه در برج خلیفه دبی که بیش از ۸۲۸ متر ارتفاع دارد، نشان می دهد که مهندسین و طراحان این سازه، از جدیدترین تکنولوژی ها  و فناوری های عمرانی استفاده کرده اند.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

قطعا این برج، یک نمونه بی همتا از شاهکارهای معماری در دنیای امروزی محسوب می شود. جالب است بدانید که به دلیل ارتفاع بلند این برج عظیم، برخی از افراد آن را با نام شهر عمودی دبی هم خطاب می کنند. در طبقات مختلف این شهر، آپارتمان های خصوصی، سالن های مختلف، باشگاه، هتل، کافه، استخر، مسجد و سایر مکان ها قرار دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی درباره برج شگفت انگیز خلیفه و سایر جاهای دیدنی دبی در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه ساخت برج خلیفه دبی

همانطور که می دانید در زمان ساخت برج خلیفه، شیخ خلیفه ابن زاید، نام حاکم شهر ابوظبی و کشور امارات بوده است. نام برج خلیفه هم از نام این حاکم گرفته شده است. در شهرهای مختلف کشور امارات در طول دو دهه اخیر، با هدف رشد و توسعه گردشگری اقدام به سرمایه گذاری های کلان عمرانی شده است که چهره این کشور را به کل تغییر داده است.

شهر ابوظبی به عنوان یکی از پیشگامان تغییرات عمرانی اساسی در کشور امارات بود که در سایه شیخ خلیفه ابن زاید، کمک های نقدی و عمرانی زیادی هم از جانب ابوظبی برای ساخت برج خلیفه دبی ارسال شد. بنا بر گفته حاکم دبی، در زمان بازدید از ساختمان امپایر استیت آمریکا، ایده ساخت بلندترین و بزرگترین سازه در جهان به ذهن ایشان خطور کرده است. با ساخت برج فوق العاده دیدنی خلیفه و سایر سازه های زیبا در کشور امارات، گردشگری در این کشور به دومین صنعت پردرآمد بعد از منابع نفتی تبدیل شد؛ هم چنین عنوان ساخت بلندترین سازه بشری به خاورمیانه بازگشت و دبی صاحب شهرت و هویت جهانی شد.

همچنین بخوانید:  موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول کجاست؟ قیمت بلیط و ساعت کاری

 

موقعیت مکانی برج دیدنی خلیفه

تقریبا از همه جای شهر زیبای دبی، می توانید ارتفاع بلند برج خلیفه را نظاره گر باشید. برج خلیفه دبی در مرکز شهر و بلوار شیخ محمد بن راشد قرار دارد. در اطراف این برج، می توانید شاهد آسمان خراش های دیگر باشید. برج خلیفه تقریبا ۵/۳ کیلومتر از دریا فاصله دارد و مناظر طبیعی زیادی در اطراف آن وجود ندارد. البته در سال های اخیر، ساخته شدن فضاهای سرسبز، دریاچه و رودخانه های مصنوعی، این نقص را تا حد زیادی برطرف کرده است.

معماری برج خلیفه دبی

آقای آدریان اسمیت، معمار ارشد یک شرکت آمریکایی، سازنده اصلی برج خلیفه دبی بوده است. در ابتدا تصمیم بر ساخته شدن یک برج کاملا مسکونی بود و برای این منظور از سایر برج های بلند و عظیم مانند برج سامسونگ کره جنوبی الهام گرفته شد. اما آقای آدریان اسمیت با اعمال تغییرات در طراحی بخش های بالایی برج و همچنین تغییر کاربری، یک شاهکار کاملا بی نظیر را خلق کرد.

برای ساخت برج خلیفه دبی از روکش های شیشه ای و بتن مسلح به طور فراوان استفاده شده است. اگر از پایین ترین قسمت برج تا انتهای آن را دنبال کنید، متوجه می شوید که در قسمت های پایینی سازه اصلی به دور هسته مرکزی به صورت یکنواخت پیچیده شده است؛ هر چقدر که ارتفاع برج بیشتر می شود، سازه اصلی به صورت مارپیچی عقب نشینی می کند و از حجم برج تا رسیدن به نوک آن کم می شود.

از قسمت بالا، برج خلیفه به شکل حرف Y دیده می شود. طرح این برج با استفاده از یک گیاه مارپیچی به نام هایمنوکالیس یا سوسن عنکبوتی تکمیل شده است. استفاده از این طرح، هم باعث ایجاد مناظر زیبا از هتل ها و اقامتگاه های داخل برج و هم کمک به استحکام و پایداری بیشتر برج خلیفه دبی شده است. پودیوم، فونداسیون و منار، اصلی ترین قسمت های برج خلیفه را تشکیل می دهند. برای ساخت منار زیبا و عظیم این برج نزدیک به ۴۰۰۰ تن فلز فولاد استفاده کرده اند. در قسمت منار برج، انواع لوازم ارتباطاتی هم گنجانده شده است. برج خلیفه در برابر انواع مخاطره ها مانند آتش سوزی، رعد و برق و زلزله تا حد خیلی زیادی ایمن است. علاوه بر ۱۶۳ طبقه اصلی، ۴۹ طبقه هم در قسمت منار تا نوک برج واقع شده است.

همچنین بخوانید:  نهر علقمه کجاست؟ تاریخچه به همراه اطلاعات کامل برای بازدید

 

امکانات مختلف در برج خلیفه دبی

امروزه برج خلیفه دبی دارای کاربری های مختلف مسکونی، تجاری، اداری، هتل، رستوران، سکوی تماشا و ارتباطات است. تا رسیدن به طبقه ۳۹ برج خلیفه، تنها شاهد بخش های مختلف هتل آرمانی خواهید بود. از این طبقه تا طبقه ۱۰۸ برج، متعلق به واحدهای مسکونی و اقامتگاه و سوئیت های یک تا ۴ تخته است؛ جالب است که تمامی این واحدهای مسکونی تنها در عرض هشت ساعت پس از آغاز پیش فروش، فروخته شدند! از طبقه ۱۰۸ تا طبقه ۱۵۴ تنها واحدهای اداری در برج خلیفه دبی قرار گرفته اند و از این طبقه به بالاتر همگی مربوط به تاسیسات برج است. استخرهای برج در طبقه های ۴۳ و ۷۶ و یک رستوران در طبقه ۱۲۲ برج خلیفه قرار گرفته است. شاید جذابترین طبقات مربوط به برج خلیفه، طبقه های ۴۳، ۷۶ و ۱۲۳ باشند که در آنها لابی های زیبا و اختصاصی اسکای شامل باشگاه ورزشی، استخرهای روباز، جکوزی و اتاق های مختلف برای سرگرمی ساخته شده اند.

 

ساعات کاری و نحوه بازدید از برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی به صورت کلی در تمامی روزهای هفته باز است و تعداد زیادی از مسافرین از آن بازدید می کنند. البته دقت کنید که زمان فعالیت سکوهای تماشا برج خلیفه یکسان نیست. سکوی تماشا با  At the top که در طبقات ۱۲۴ و ۱۲۵ قرار دارد، در طول هفته در بازه ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب فعال است؛ توجه کنید ساعت ۱۶ تا ۱۸ عصر که مواقع غروب خورشید است، شلوغ ترین ساعات در برج خلیفه محسوب می شود.

همچنین بخوانید:  کاخ دلما باغچه استانبول؛ بازدید از بزرگترین عمارت ترکیه!

سکوی تماشا At the top sky معروف ترین سکوی تماشا این مجموعه است که از ساعت هفت صبح تا ۲۲ شب فعال است. دقت کنید که برای دسترسی به سکوهای تماشا در برج خلیفه دبی، تنها راه از طریق مجموعه دبی مال است. استفاده از مترو به نوعی سریعترین گزینه شما برای رسیدن به دبی مال و برج خلیفه محسوب می شود. کافیست سوار خط قرمز متروی دبی شوید و در ایستگاه برج خلیفه پیاده شوید. از آنجا می توانید یا مسیر ۱۵ دقیقه ای تا دبی مال را پیاده طی کنید یا سوار اتوبوس های F13 شوید. وارد دبی مال که شدید، با نشان دادن بلیت می توانید به سکوهای تماشا دسترسی پیدا کنید. البته در صورتیکه در هتل آرمانی ساکن هستید یا رزرو رستوران برج خلیفه را دارید، می توانید مستقیما به برج وارد شوید.

 

جاهای دیدنی نزدیک

مجموعه مرکز خرید دبی مال، مهمترین مرکز و یکی از جاهای دیدنی نزدیک برج خلیفه است. این مرکز خرید دارای ۲۰۰ کافه و رستوران و ۱۳۰۰ فروشگاه دارد. مساحت کل مجموعه دبی مال به اندازه مساحت ۵۰ زمین فوتبال است. در این مرکز خرید، علاوه بر وجود انواع برندهای لوکس تجاری از انواع کالاها، سرگرمی های مختلف هم برای تعداد زیاد مسافران در نظر گرفته شده است. علاوه بر مرکز خرید دبی مال، فواره یا آبنمای دبی به همراه برج پارک، برج الرویه، باغ الصفا، چشمه دبی، پارک دایناسور دبی، شهر کودکان دبی و آکواریوم و باغ وحش زیر آب دبی از دیگر جاهای دیدنی نزدیک به برج خلیفه دبی هستند.

هتل های نزدیک

همانطور که اشاره کردیم، مجموعه هتل آرمانی طبقه اول تا ۳۹ برج خلیفه دبی را تشکیل می دهند و شما می توانید با رزرو این هتل ها اقامت داخل برج را تجربه کنید. این هتل دارای ۳۰۴ اتاق با معماری و طراحی فوق العاده شیک و دیدنی است. علاوه بر هتل آرمانی، سوئیت های آرمانی هم با داشتن امکانات فوق العاده می تواند گزینه خوبی برای استقرار شما در داخل برج خلیفه دبی باشد.

در صورتی که تمایل داشتید تا در یکی از هتل های خارج از برج ولی نزدیک به آن مستقر شوید، هتل جی دبلیو ماریوت مارکی دبی، هتل جمیرا امارات، هتل سیتی مکس، هتل مارکوپولو، هتل لوا، و هتل حیات ریجنسی، بهترین گزینه های برای استقرار شما محسوب می شوند.

 

حتما بخوانید : جاهای دیدنی کانادا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا