جهانگردی

قلعه روملی حصار استانبول؛شگفتی معماران عثمانی

Rate this post

شهر استانبول چه در بخش آسیایی و چه اروپایی، دارای تعداد زیادی از جاذبه های گردشگری و تاریخی است که جلوه خاصی به این شهر داده است. قلعه روملی حصار استانبول که در اطراف تنگه بسفر و نزدیکی پل فاتح واقع شده است، یکی از همین جاذبه های گردشگری جذاب است که عثمانیان برای مقدمات فتح قسطنطنیه اقدام به ساختن آن کرده اند. تاریخ پر فراز و نشیب شهر استانبول و جنگ های مکرر بین عثمانیان و امپراتوری رم باعث شده است تا قلعه های زیادی در اطراف این شهر برای جلوگیری از حمله دشمنان ساخته شود.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

مروری بر تاریخچه قلعه شگفت انگیز روملی حصار

استانبول که با نام قدیمی قسطنطنیه هم شناخته می شود، از گذشته های دور تا کنون دارای یک موقعیت حساس جغرافیایی بوده است. موقعیت عالی این شهر از نظر نزدیکی به دریای سیاه و همچنین امکان تجارت های اقتصادی و بازرگانی از طریق استانبول باعث شده بود تا حکومت های مختلف اقدام به تصرف این شهر کنند.

رقابت اصلی برای تصرف قسطنطنیه بین امپراتوری قدرتمند عثمانی و روم شرقی بود. در زمان پادشاهی سلطان محمد فاتح، او دستور به ساخت قلعه های استراتژیک زیادی در مناطق مختلف از جمله روملی حصار داد. شاید کسی باور نمیکرد قسطنطنیه به راحتی توسط سلطان محمد فاتح فتح شود؛ اما این اتفاق افتاد و این شهر مهم در قلمرو امپراتوری عثمانی قرار گرفت.

همچنین بخوانید:  بین الحرمین کربلا کجاست؟ | تاریخچه شگفت انگیز بین الحرمین کربلا

حمله حکومت های مختلف مخصوصا امپراتوری روم شرقی از جهات مختلف برای باز پس گیری شهر استانبول ادامه داشت. این حمله ها سلطان محمد فاتح را وادار کرد تا دستور به ساخت یکی از مستحکم ترین استحکامات محافظتی به نام قلعه روملی حصار استانبول در اطراف شهر را بدهد. بعد از تلاش های فشرده و فراوان توسط معماران اصیل عثمانی، قلعه روملی حصار استانبول در سال ۱۴۵۲ هجری قمری ساخته شد تا استحکامات دفاعی سلطان محمد را تضمین کند. بعد از گذشت این همه سال، روملی حصار در بین سایر جاذبه های تاریخی این شهر، سر بر نهاده است و یکی از بهترین جاهای دیدنی زیباترین شهر ترکیه به حساب می آید.

 

ساخت قلعه دیدنی روملی حصار تنها در ۴ ماه!

ساخت هر چه سریعتر قلعه روملی حصار تا حدی برای سلطان محمد فاتح اهمیت داشت که دستورهای عجیبی برای ساخت این قلعه در زمان محدود صادر کرد. قلعه روملی حصار دارای ۳ برج اصلی است که سلطان محمد، مسئولیت ساخت هر یک از آنها را به سه وزیرش سپرد؛ قضیه جالب این بود که اگر ساخت هر یک از این برج ها در زمان ۴ ماه به پایان نمی رسید، وزیران باید با جانشان تقاص آن را پس می ‌دادند. با تلاشهای انجام شده، سرانجام ساخت این قلعه در مدت زمان مقرر به پایان رسید.

 

کاربرد مختلف قلعه روملی حصار در طول تاریخ

جالب است که با وجود تلاش های فراوان برای ساخت قلعه روملی حصار، استفاده نظامی از این قلعه تنها یکسال به طول انجامید. پس از فتح کامل قسطنطنیه و تسلط کامل عثمانی ها بر مناطق اطراف، از روملی حصار برای مدتی کوتاه به عنوان محلی برای اخذ عوارض تنگه بسفر استفاده شد. پادگان نظامی، زندان و تئاتر در فضای باز دیگر کاربردهایی است که قلعه روملی حصار استانبول با آنها مواجه شده است. بعدها در درون دیواره برج های قلعه زیبای روملی حصار، زمین هایی به صورت پارک ساخته شدند و همچنین یک مناره هم که متعلق به یک مسجد قدیمی است قرار گرفته است. هم چنین در اطراف روملی حصار، چندین کافه و هتل از جمله رستوران نزیح کباب، رستوران امیرگان و نصرت استیک قرار گرفته است.

همچنین بخوانید:  حرم کاظمین کجاست؟ تاریخچه و بخش های مختلف به همراه هتل های نزدیک

 

معماری عجیب و باشکوه قلعه روملی حصار استانبول

به طور کلی بنای روملی حصار، شامل سه برج اصلی، حصار یک برج کوچک و ۱۳ برج نگهبانی کوچک است. برج اصلی واقع در شمال برج، به شکل یک استوانه ۹ طبقه با ارتفاع ۲۸ متر بوده که دیوارهایش ۷ متر ضخامت دارند. همچنین برج واقع در قسمت جنوبی دارای ۸ طبقه و ۲۱ متر ارتفاع است. فضای داخلی هر برج اصلی توسط دیوارهای چوبی طبقه بندی شده است. این معماری بی نظیر فقط در بین سبک معماری های عثمانی پیدا می شود. برج قلعه روملی حصار برای بزرگداشت سلطان محمد فاتح با نام برج فاتح هم در بین افراد محلی شناخته می شود. با دیدن معماری بی نظیر قلعه روملی حصار استانبول، شما هم مانند دیگر افراد حیرت زده خواهید شد.

 

ساعات بازدید از روملی حصار

اگر قصد داشتید تا با معماری اصیل امپراتوری عثمانی آشنا شوید، در کنار سایر جاهای دیدنی و تاریخی شهر استانبول می توانید هر روز به جز چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر از قلعه روملی حصار استانبول بازدید کرده و لذت ببرید.

نحوه دسترسی به قلعه روملی حصار استانبول

در قسمت های قبلی اشاره کردیم که قلعه روملی حصار استانبول در ساحل تنگه بسفر قرار واقع شده است. می توانید از مراکز مختلف شهر استانبول مخصوصا میدا تکسیم، سوار اتوبوس هایی شوید که از ایستگاه روملی حصار عبور می کنند؛ با پیاده شدن در این ایستگاه فاصله نزدیکی با قلعه روملی حصار خواهید داشت.

جاهای دیدنی نزدیک

در نزدیکی قلعه روملی حصار استانبول، جاذبه های تاریخی زیادی وجود دارد که می توانید در کنار این قلعه از آنها هم بازدید کنید. برج بایزید، بیشه زار مهر آباد، موزه باستان شناسی استانبول، موزه آسیان (Asyian)، باغ ژاپنی بالتالیمانی، مسجد سلطان قلعه آنادولی، قصر بیلربی، پارک ببک و پارک فاتح کروسو از نزدیک ترین جاهای دیدنی استانبول، نزدیک به قلعه روملی حصار به حساب می آیند.

همچنین بخوانید:  حرم امام علی (ع) | عجایب حرم امام علی در نجف

هتل های نزدیک

اگر در سفرتان به استانبول قصد دارید که در نزدیکی دریا مستقر شوید، رزرو هتل های استانبول در نزدیکی تنگه بسفر می تواند یک فرصت طلایی برای شما محسوب شود. هتل های لومریدین استانبول اتیلر، سنتریک لوت استانبول، هتل امیرگانل، هتل ماویلا، هتل لونت و هتل آوانتگارد لوانت از نزدیکترین هتل های مجلل به قلعه روملی حصار محسوب می شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا