جهانگردی

موزه پرا استانبول | کلکسیونی از نقاشی های ۳۰۰ ساله امپراتوری عثمانی

Rate this post

موزه پرا استانبول به عنوان یکی از برجسته ترین مراکز فرهنگی ترکیه شناخته می شود که با هدف نمایش هنر و فرهنگ احداث شده است. این موزه که جزو جاهای دیدنی استانبول نزدیک خیابان استقلال به شمار می رود، در مرکز شهر و در خیابان مشروطیت و مجاورت خیابان معروف استقلال واقع شده و گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. اگر شما هم قصد سفر به ترکیه و بازدید از آثار فاخر و ارزشمند موزه پرا استانبول را دارید.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

معرفی موزه پرا استانبول

در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۰۵ موزه ای به نام پرا با هدف نمایش هنر و فرهنگ در استانبول احداث شد. این موزه در ساختمان قدیمی هتل بریستول در محله بی اوغلو و در خیابان مشروطیت واقع شده است و در آن آثار بسیار ارزشمند و گرانبهایی به نمایش درآمده اند. همچنین موزه پرا با برپایی نمایشگاه ها، برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری بین المللی، برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های علمی و هنری و همکاری با موزه های مطرح بین المللی به یکی از مراکز برجسته فرهنگی ترکیه تبدیل شده است.

همچنین بخوانید:  موزه مادام توسو استانبول؛ بازدیدی هیجان انگیز از دنیای مجسمه ها!

این موزه توانسته علاوه بر آثار هنرمندان ترکی، آثار هنرمندان مشهور خارجی مانند رامبراند، خوان میرو، آکیرا کوروساوا، مارک شاگال، پابلو پیکاسو، فریدا کالو و … را به مخاطبان و علاقمندان معرفی نماید.

بخش های موزه پرا استانبول

ساختمان این موزه که تلفیقی از معماری تاریخی و مدرن بوده و از جذابیت منحصربفردی برخوردار می باشد، به چند بخش تقسیم شده است. در موزه پرا استانبول مجموعه های دائمی و نمایشگاه های موقت در نظر گرفته شده که در هر کدام از آنها آثار متفاوتی به نمایش درآمده است.

 

مجموعه عثمان حمدی بی

یکی از معروفترین بخش های موزه پرا مجموعه عثمان حمدی بی است. او از افراد شاخص در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری مانند نقاشی، موزه شناسی، باستان شناسی، آموزش هنر و … بود. آثار مختلفی از عثمان حمدی بی به یادگار مانده که ار ارزش بالایی برخوردارند.

مجموعه پرتره های امپراتور

نقاشی های بی نظیری از امپراتوران عثمانی در این بخش از موزه پرا استانبول قرار دارد. در قرون گذشته و زمان حکومت عثمانیان هنرمندان متعدد غربی شیفته دنیای شرق شده و به این منطقه سفر می نمودند. در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی هنرمندان و نقاشان بسیاری در سرزمین های امپراتوری به نقاشی امپراتوران و حکومت های آن دوران پرداختند.

 

مجموعه شرق شناسی

در این بخش که به مجموعه نقاشی های شرقی نیز شناخته می شود، آثار بسیاری از هنرمندان شرقی و غربی وجود دارد. آثاری که با الهام از دنیای عثمانی به تصویر کشیده شده اند. در این بخش موزه نقاشی های شگفت انگیزی از جغرافیای ترکیه، مردم محلی دوران عثمانی، وضعیت شهرها، جامعه و … را می توانید مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:  دریاچه نجف یا بحرالنجف؛ دریایی غنی از مخازن طبیعی

مجموعه جهان های موازی، سفیران و نقاشان

مجموعه بعدی که در بازدید از موزه اپرا می توانید آثار حیرت انگیز آن را تماشا کنید، مجموعه جهان های موازی، سفیران و نقاشان است. در این بخش پرتره های حامیان هنر و سفیران طی قرون ۱۷ تا ۱۹ میلادی به نمایش در آمده اند.

 

مجموعه استانبول، شهر رویاها

اگر می خواهید با زندگی روزمره در دوران حکومت عثمانی آشنا شوید باید به این بخش از موزه پرا بروید. در این قسمت نقاشی هایی از استانبول قرون ۱۷ تا ۱۹ در معرض نمایش قرار دارند که در سه بخش زندگی در خانه و فضای خصوصی، فضاهای شهری و مناظر عمومی استانبول کشیده شده اند.

ساعات کاری موزه پرا استانبول

برای بازدید از موزه پرا بهتر است از ساعات بازدید آن مطلع باشید. این موزه جذاب در روزهای سه شنبه الی جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۸ میزبان علاقمندان به هنر می باشد. در روز های شنبه الی دو شنبه و تعطیلات مذهبی و رسمی موزه پرا تعطیل است.

 

موزه پرا استانبول کجاست؟

موزه پرا استانبول در قلب این شهر و در محله بی اوغلو واقع شده است. این موزه در خیابان مشروطیت و در نزدیکی میدان تکسیم که از مهمترین و اصلی ترین جاهای دیدنی استانبول است، قرار دارد. برای دسترسی به این موزه می توانید از مترو، اتوبوس، تراموا، قطار کابلی و تاکسی استفاده کنید.

اگر قصد رفتن به خیابان مشروطیت با مترو را دارید باید از خط M2 استفاده کنید و در ایستگاه شیشانه پیاده شوید. سپس با پیاده روی اندکی به موزه پرا خواهید رسید. برای آن دسته از گردشگرانی که اتوبوس را انتخاب می کنند، نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به خیابان مشروطیت و موزه پرا، ایستگاه تپه باشی-بی اوغلو است.

همچنین بخوانید:  حرم امام حسین (ع) کربلا کجاست؟ تاریخچه، اماکن دیدنی و هتل های نزدیک

دیدنی های نزدیک موزه پرا استانبول

از آنجایی که این موزه در توریستی ترین و مهمترین بخش استانبول واقع شده است، جاذبه های مختلفی در اطراف آن وجود دارد. شما می توانید پس از بازدید از موزه پرا به خیابان استقلال بروید. قدم زدن در این خیابان معروف که دارای فروشگاه ها و مراکز خرید و همچنین انواع رستوران ها و کافه ها می باشد می تواند اوقات خوشی را برایتان به ارمغان آورد.

از دیگر جاذبه های نزدیک موزه پرا می توان به میدان تکسیم و بنای یادبود جمهوریت اشاره نمود. بنایی که نماد ترکیه مدرن بوده و برای گرامیداشت مصطفی کمال آتاتورک رهبر ترکیه ساخته شده است. پارک گزی، میدان سلطان احمد، برج گالاتا، کاخ موزه توپکاپی، کاخ دلما باغچه، موزه مادام توسو استانبول، مسجد ایاصوفیه، آب انبار باسیلیکا، بازار بزرگ استانبول، کاخ بوکولئون، موزه معصومیت، مسجد حسین آقا، مسجد تکسیم، مرکز فرهنگی آتاتورک و هتل های متنوع و متعدد از دیگر دیدنی های نزدیک موزه پرا محسوب می شوند.

 

هتل های نزدیک موزه پرا استانبول

به خاطر موقعیت مکانی ویژه موزه پرا و قرار گیری آن در قلب شهر استانبول، هتل های متعددی در نزدیکی آن وجود دارند. اگر قصد دارید اقامتی دلنشین و به یادماندنی را در هتل های استانبول تجربه کنید و دسترسی راحتی به موزه پرا داشته باشید می توانید به سراغ هتل های مارمارا، نیدیا گالاتاپورت، ریچموند، رادیسون بلو، آیرامین، فرسیا، رز، گرند، حیات، دورا و … بروید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا