دانستنی های سفر

نکات خرید چادر مسافرتی خوب

Rate this post

چادر مسافرتی یکی از ملزومات سفر است که انواع گوناگون و ویژگی های متفاوتی دارد. نحوه انتخاب و خرید چادر مسافرتی متناسب با نیاز شما می تواند متفاوت باشد. شاید برای برخی خرید چادر مسافرتی ارزان در اولویت باشد و برای برخی دیگر کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

این مطلب جامع در مجله سفر و گردشگری سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

اما نکته مهمی که نیاز به بررسی بیشتر دارد این است که انواع چادر مسافرتی کدامند و کدام یک مناسب شماست؟

چادر های مسافرتی تنوع زیادی به لحاظ کیفیت، کاربرد، قیمت و ویژگی های ظاهری دارند. اما ببینیم چه نوع چادر هایی در بازار موجود هستند، تفاوت های آن ها در چیست و برای خرید چادر مسافرتی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نکات قابل توجه در خرید چادر مسافرتی

اگر قصد کوهنوردی یا طبیعتگردی دارید، چادر مسافرتی از مهم ترین تجهیزات سفر شما است. برای خرید چادر مسافرتی، موارد زیادی را باید مد نظر قرار دهید. برای مثال قیمت چادر مسافرتی، یا وزن و کیفیت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. اما از مهم ترین مواردی که باید در نظر داشت، موارد زیر است:

– ظرفیت چادر

یکی از مهم ترین مواردی که هنگام خرید چادر مسافرتی باید مد نظر قرار دهید، ظرفیت آن است. با در نظر گرفتن تعداد همسفر ها می توانید چادر خود را انتخاب کنید. ظرفیت چادر ها متفاوتند و ۴ ، ۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ نفر و حتی نوعی هم با ظرفیت ۲۰ نفره موجود است. البته توجه داشته باشید که این ظرفیت ها در حالت درازکش و نشسته تفاوت دارند. نامگذاری ظرفیت چادر ها، بر اساس حالت نشسته است و در حالت خوابیده باید چادری با ظرفیت دو برابر انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر شما ۴ نفر هستید، برای خوابیدن، به چادری با ظرفیت ۸ نفر نیاز دارید.

همچنین بخوانید:  کار داوطلبانه در سفر ؛ راهکاری عالی برای کاهش هزینه های سفر

– وزن چادر

از دیگر عواملی که در انتخاب چادر مسافرتی اهمیت دارد، وزن آن است. جا به جایی راحت و بدون درد سر چادر، نکته ای است که در خرید آن موثر است. سبک بودن چادر مسافرتی به ویژه برای کوهنوردان و افرادی که هیچهایک می کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. چادر های مسافرتی معمولا بین ۴ تا ۲۰ کیلو گرم وزن دارند. این را هم در نظر داشته باشید که معمولا چادر های اتومات سبک تر هستند. البته اکثر چادر های مسافرتی ساک دارند و یا به صورت کوله پشتی هستند که حمل آن ها را راحت تر می کند.

– شیوه نصب و برپایی چادر

چادر های مسافرتی اغلب به دو شیوه متفاوت نصب می شوند. یکی از مدل ها، به شیوه اتوماتیک است و تنها کافی ست با توجه به فریم ها و پایه ها، چادر را به راحتی باز و نصب کنید. نوع دیگر، چادر هایی هستند که با استفاده از طناب و میخ، روی سطح زمین قرار می گیرند تا چادر بر پا شود. باید گفت اغلب، چادر های اتوماتیک فروش بیشتری در مقایسه با نوع دیگر چادر دارند چون سریع و به راحتی نصب می شوند و تنها چند دقیقه برای برپایی آن زمان لازم است.

– ابعاد چادر

ابعاد و وزن چادر های مسافرتی هم دارای تنوع است. انتخاب نوع چادر بستگی دارد به مکانی که قرار است از چادر خود استفاده کنید. مثلا چادر مسافرتی خانوادگی با چادر مسافرتی کوهستانی متفاوت است. چادرهای کوهستانی ارتفاع کمتری در حدود ۹۰ سانتی متر دارند اما ارتفاع چادر های مسافرتی خانوادگی معمولا بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی متر و بیشتر است تا رفت و آمد در آن به راحتی انجام شود.

همچنین بخوانید:  انواع چمدان و نکاتی که باید پیش از خرید بدانید

– جنس چادر

جنس چادر مسافرتی، از اصلی ترین نکات کاربردی است که باید در خرید مد نظر داشته باشید. پلی استر ، پلیمر و برزنت متریالی هستند که در ساخت چادر ها به کار می روند. معمولا افرادی که قصد استفاده از چادر در کوهستان و کمپینگ را دارند، لازم است با دقت بیشتری برای خرید اقدام کنند. مقاومت چادر در برابر باران و طوفان بسیار اهمیت دارد. اما هر کدام از جنس ها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند که لازم است پیش از خرید، در این باره بیشتر تحقیق کنید.

– پنجره چادر

وجود پنجره روی چادر موجب می‌شود تا نور کافی به داخل چادر بتابد و همچنین باعث تهویه هوا می‌گردد. پنجره‌ها باید دارای محافظ باشند تا از ورود حشرات جلوگیری کنند.

– لوازم چادر

از قطعات چادر، میله‌ها و گیره‌ها می‌باشند که استحکام آن‌ها اهمیت بالایی دارد. برای ماندگاری بالای چادر و استفاده طولانی مدت، این گیره‌ها و پایه‌ها باید از جنس مرغوب و محکم و ضدزنگ باشند. بهترین جنس‌ها فایبرگلاس، آلومینیوم و کربن هستند. گیره و میله‌هایی که از فایبرگلاس تولید شده‌اند در چادرهای با قیمت پایین نصب می‌شوند که نسبت به دو نوع دیگر قیمت کمتر، وزن بیشتر و دوام کمتری دارند. گیره‌های تولید شده از آلومینیوم قوی‌تر، کم وزن تر و ماندگارتر هستند و به راحتی جایگزین خواهند شد. گیره‌های از جنس کربن در چادرهای گران قیمت بکار گرفته می‌شوند که بسیار سبک و در عین حال قوی می‌باشند و قیمت آن‌ها بالا است.

انواع چادر مسافرتی

چادر های مسافرتی دارای انواع گوناگون به شرح زیر هستند:

۱- چادر چارچوب دار  (Frame Tent)

چادر مسافرتی چارچوب دار، بیشترین فضا را دارد و به راحتی می توان در آن ایستاد. چارچوب این چادر از جنس استیل است. لایه محافظ چادر چارچوب دار، از جنس کتان و یا الیاف مصنوعی است.

همچنین بخوانید:  چگونه سفر با اتوبوس لذت بخش و ایمن خواهد بود؟

۲- چادر گرده ماهی (Ridge Tent)

چادری گرده ماهی نوعی چادر مثلثی است که یک تیر افقی دارد که دو تیرک عمودی در دو سمت چادر، از ان تیرک افقی حمایت می کند. این چادر در مقایسه با انواع دیگر، مقاوم تر است. تنها محدودیتش هم این است کناره های آن استحکام کمتری دارد. برای مقاومت بیشتر در برابر باد، از طناب هایی برای محکم کردن آن استفاده می شود.

۳- چادر گنبدی (Dome Tent)

این چادر ها بسیار سبک هستند و به راحتی قابل استفاده اند. نکته مهم آن است که هر چه ارتفاع گنبد بیشتر باشد آسیب پذیری اش نیز در مقابل باد بیشتر می شود. تیرک های این چادر از جنس پلاستیک با الیاف شیشه یا آلیاژ است. چادر های گنبدی به آسانی قابل حمل هستند و اندازه شان هم قابل تنظیم است. از دیگر مواردی که موجب پر فروش بودن این نوع چادر است، قیمت مناسب آن است.

۴- چادر ژئودزیک (Geodesic Tent)

این چادر، شباهت زیادی به چادر گنبدی دارد با این تفاوت که جایگاه تیرک های آن متفاوت است که باعث می شود  چادر ها، مقاومت بیشتری در برابر وزش باد داشته باشند. تیرک های این محصول، دارای انعطاف خوبی هستند و بدنه چادر را صاف و کشیده نگه می دارند.

 ۵- چادر رو در رو (VIS-A-VIS Tent)

از دیگر انواع چادر مسافرتی، چادر ادر رو در رو است. این چادر، دو فضای مخصوص استراحت در دو سوی چادر و نشیمنی در وسط چادر دارد.

۶- چادر تونلی یا حلقه ای  (Hoop Tent)

یکی دیگر از انواع چادر مسافرتی، چادر های حلقه ای و تونلی هستند که شباهت زیادی به هم دارند. این محصولات به دلیل مقاومت بالا و همچنین سبک بودن، از محبوبیت بالایی برای کوهنوردان برخوردار هستند. این چادر ها یک یا چند تیرک دارند که به صورت حلقه ای در عرض چادر قرار می گیرند. تیرک ‌های دایره ای سبب می شوند تا چادر به شکل تونل در آید و فضای آن در مقایسه با انواع دیگر چادر بیشتر باشد.

اگر قصد طبیعتگردی، کوهنوردی یا هیچهایک دارید، هر چه زودتر برای تهیه یک چادر مناسب اقدام کنید. 🙂

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا