مکان های تفریحیکسب و کار

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ 12مورد از مکان های دیدنی کرمانشاه

4.3/5 - (11 امتیاز)

جاهای دیدنی کرمانشاه هر طبیعت گرد و علاقه مند به مکان های تفریحی را به وجد خواهد آورد! از مکان های تاریخی مانند معبد آناهیتا که شکوه و عظمت کشور ایران را به رخ جهانیان می کشد بگوییم یا از غار شگفت انگیز قوری قلعه یا آرامگاه مرد معرفت پیشه یعنی اویس قرنی؟ قصد داریم که شما را با سفر به گذشته تاریخی کرمانشاه و مشاهده جاهای دیدنی کرمانشاه در این مقاله، برای رفتن به این استان مهمان نواز بی تاب کنیم. پس همراه ما باشید.

کرمانشاه، شهر باستانی ایران، نهمین مرکز استان پرجمعیت کشور است. کرمانشاه که به دلیل اهمیت تاریخی خود شهرت دارد، بازدیدکنندگان را به عنوان یک مرکز گردشگری برجسته به ویژه به خاطر آثار جذابی مانند «بیستون» نامدار به خود جذب می کند. علاوه بر شگفتی های تاریخی، زیبایی طبیعی بکر این شهر هم ایرانیان محلی و هم توریست های خارجی را به یک اندازه جذب می کند.

سفر به کرمانشاه را بهتر است در امتداد جاده همدان آغاز کنیدکه مسیری خوش منظره پر از جاذبه های متعدد در مسیر شهراست. این جاده نه تنها زیبایی استثنایی دارد بلکه به عنوان یکی از متمایزترین گذرگاه های ایران به چشم می خورد. آیا تا به حال لذت تجربه حضوری کرمانشاه را داشته اید؟ شاید شما از پیشنهادات آن برای اوقات فراغت افراط کرده اید، یا شاید به سادگی از مناظر خیره کننده آن عبور کرده باشید؟

صرف نظر از این، نام کرمانشاه اغلب با طاق بستان و بیستون همراه است، اما جذابیت این شهر بسیار فراتر از این کلمات است. گنجینه آن شامل انبوهی از شگفتی های تاریخی، مذهبی و طبیعی است که نویدبخش یک تجربه تعطیلات متفاوت است.

 

طاق بستان؛ یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه

اجازه دهید طاق بستان را به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی کرمانشاه را به شما معرفی کنیم. طاق بستان دارای اهمیت تاریخی بی‌نظیری است و به‌عنوان معروف‌ترین بنای دیدنی شهر به شمار می‌رود. طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و کتیبه‌های باستانی است که قدمت آن به دوره ساسانی می‌رسد و آن را به یادگاری حیاتی از آن دوران تبدیل کرده است. این مکان قابل توجه را می توانید در میدان پدر، خیابان طاق بستان، کرمانشاه پیدا کنید.

 

طاق بستان کرمانشاه

چشم انداز اطراف، که با کوه ها و چشمه ها مشخص می شود، منظره های جذابی را به بوم تصویر کشیده است. جالب اینجاست که در زبان کردی محلی طاق بستان به صورت «طاق وسان» تلفظ می شود. در اینجا، “واسان” به “سنگ” ترجمه می شود، که منعکس کننده ماهیت طاق به عنوان یک طاق سنگی در گویش منطقه ای است.

برای کسانی که قصد بازدید دارند، توجه داشته باشید که ساعات بازدید از طاق بستان کرمانشاه در ماه های تابستان از ساعت 8 صبح تا 20 و در فصل زمستان از ساعت 8 صبح تا 17 بعد از ظهر است.

 

 

غار قوری قلعه؛ یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه

سفری به روانسر را آغاز کنید تا از یک گوهر واقعی دیدن کنید.غار قوری قلعه، بزرگترین و نفیس ترین غار آبی در تمام آسیا است. این غار خارق‌العاده که در دامنه‌های رشته‌کوه «شاهو» قرار دارد، در زمره استثنایی‌ترین مقاصد برای کاوش در کرمانشاه قرار دارد.

غار قوری قلعه کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

 

غار قوری قلعه با قدمت حیرت آور 65 میلیون سال، به دوران دوم زمین شناسی، گواهی بر شگفتی های باستانی است. آثار کشف شده در داخل غار به زمان  سلسله شکوهمند ساسانیان برمی گردد و به جذابییت تاریخی این مکان افزوده است. این مکانی عالی برای غوطه ور شدن در آغوش طراوت طبیعت است که ساعتی استراحت آرام را تجربه کنید.

همچنین بخوانید:  مدرک تعمیرات موبایل برای مهاجرت

ساعات بازدید را یادداشت کنید: از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر.

آدرس:

برای یافتن غار قوری قلعه کرمانشاه، در امتداد جاده پاوه، واقع در شمال جوانرود، به استان کرمانشاه بروید.

برخی از تالار ها و همچنین امکانات رفاهی اطراف غار قوری قلعه را در جدول زیر بخوانید:

تالارهای غار قوری قلعه

امکانات رفاهی غار قوری قلعه

بتهوون

شهربازی

مریم

پارکینگ

نماز

غرفه و فروشگاه

عروس

آلاچیق

آبشارهای بلند

رستوران

قندیل‌های با اشکال مختلف

سرویس بهداشتی

ساعت بازدید

از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر

آدرس

استان کرمانشاه، مسیر جاده پاوه – شمال شهر جوانرود

 

 

مجسمه هرکول کرمانشاه

در طول فصل بهار در کرمانشاه، یک مقصد جذاب دیگر به نام مجسمه هرکول در انتظار شما است. این مجسمه که به دوران اشکانی و سلوکی بازمی‌گردد و به‌طور غیرمنتظره‌ای در طی یک تلاش راه‌سازی در سال 1330 کشف شد. مجسمه هرکول علی رغم تحمل برخی آسیب‌ها در حین حفاری، همچنان گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند و جایگاه خود را به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی کرمانشاه تثبیت می‌کند.

مجسمه هرکول بیستون کرمانشاه
مکان های تاریخی کرمانشاه

 

مجسمه هرکول علاوه بر جذابیت، تاریخچه جذابی برای خود دارد. سر آن دو بار دزدیده شد تا اینکه در نهایت سر اصلی به میراث فرهنگی راه پیدا کرد. سر فعلی که توسط هنرمندان معاصر از سنگ آهک تراشیده شده است، اکنون بدن هرکول را زیبا می کند. قابل ذکر است، سر جدید از نظر جنسیت، اصل مجسمه را منعکس می‌کند، جوهره اصلی مجسمه را حفظ می‌کند و مهارت ماهرانه‌ای را که در بازسازی  آن انجام شده است، به نمایش می‌گذارد.

 

موزه پارینه سنگی زاگرس

موزه پارینه سنگی زاگرس به عنوان یک نهاد اختصاصی در قلمرو دوران ما قبل تاریخ ایستاده و جایگاه ممتازی در میان موزه‌های تخصصی جهان دارد. به عنوان اولین موزه پارینه سنگی در خاورمیانه، با موقعیت منحصر به فرد خود در آسمان ایران زمین می درخشد. این موزه که در خیابان مدرس قرار دارد و در سال 1386 به همت فریدون بیگلری و مرادی بیستونی تأسیس شد.

 

موزه پارینه سنگی زاگرس
جاهای دیدنی کرمانشاه

در داخل دیوارهای آن، بازدیدکنندگان می‌توانند از مجموعه‌ای از ابزارهای سنگی و بقایای انسان برگرفته از دوران پارینه سنگی، نه تنها از ایران، بلکه از مناطق مختلف دیگر، شگفت زده شوند. نمایشگاه‌های این موزه سفری روشنگر به گذشته‌های دور ارائه می‌دهند و نگاهی اجمالی به زندگی و هنر اجداد ما قبل از تاریخ ارائه می‌دهند. می بینید که جاهای دیدنی کرمانشاه در خاورمیانه نیز یکه تاز هستند.

مسجد جامع شافعی کرمانشاه

مسجد جامع شافعی در داخل کرمانشاه واقع شده است که یک شگفتی واقعی در میان مساجد اهل سنت در کشور است. این بنای تاریخی دارای ویژگی های معماری متمایز و فریبنده ای است که آن را دلربا تر می کند. همانطور که وارد می شوید، ممکن است تصور کنید که به مساجد استانبول وارد می شوید، زیرا از عظمت دوران عثمانی الهام می گیرد.

 

مسجد جامع شافعی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

هنگام بازدید از مسجد شافعی کرمانشاه، ذکر این نکته ضروری است که نمازهای یومیه به طور مرتب در اینجا اقامه می شود. به این ترتیب، لطفاً احتیاط و احترام قائل شوید تا مطمئن شوید که فضای آرام عبادت در طول کاوش شما مختل نمی شود.

آدرس و ساعت بازدید مسجد جامع شافعی

برای کسانی که مشتاق بازدید هستند، می‌توانند مسجد شافعی را در میدان طالقانی، در امتداد بلوار جوانشیر، در حوالی راسته بازار بیابند. این مسجد از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر پذیرای بازدیدکنندگان است و زمان کافی برای غرق شدن در زیبایی آن فراهم می کند. از همه مهمتر اینکه ورود به مسجد شافعی کرمانشاه رایگان است و فرصتی عالی برای تجربه شکوه و عظمت آن به صورت مستقیم فراهم می کند.

همچنین بخوانید:  محصولات صنایع‌دستی معروف کرمان چه هستند؟

 

سراب صحنه؛ یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه

یکی از جواهراتی که در کرمانشاه باید از آن دیدن کرد، منطقه سراب صحنه است که در شهر سحرآمیز صحنه واقع شده است و تنها 55 کیلومتر با کرمانشاه فاصله دارد. در اینجا طبیعت از پانورامای فریبنده یک شگفتی دست نخورده و دلربا پرده برداری می کند که شما را از شکوه آن حیرت زده می کند.

این قلمرو دارای کوه‌های سر به فلک کشیده، باغ‌های سرسبز مملو از میوه‌های رنگارنگ، آبشار خیره‌کننده و جذابیت یک غار فریبنده است که همگی منطقه سراب صحنه را به کانونی برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت تبدیل کرده‌اند. این منطقه که به خاطر دره‌ای سرسبز و پوشیده از درختان کهنسال و بلند، مورد توجه ویژه گردشگران قرار گرفته است. این دره از آب چهار چشمه تغذیه می‌شود که روزگاری توسط آبشاری جذاب تزیین شده است.

 

سراب صحنه کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

سراب صحنه که به عنوان یکی از رویایی ترین مناطق کشور و یک مقصد گردشگری اصلی شناخته می شود، امکانات بی عیب و نقصی را برای بازدیدکنندگان خود ارائه می دهد. فعالیت هایی مانند کاوش در غار، کوه نوردی، و غوطه ور شدن در آغوش طبیعت به جذابیت این منطقه افزوده است.

آدرس و ساعات بازدید سراب صحنه

برای کسانی که به کرمانشاه سفر می کنند، بازدید این بهشت روی زمین واجب است. این منطقه به صورت شبانه روزی و هر روز هفته پذیرای بازدیدکنندگان است.

برای موقعیت یابی سراب صحنه به سمت جاده کرمانشاه – همدان در مسیر همدان حرکت کنید. پس از پیمودن 55 کیلومتری کرمانشاه، خود را در شهر زیبای صحنه خواهید دید که محل اقامتگاه توریستی و جذاب سراب صحنه است. این تجربه ای است که نباید از دست داد زیرا نگاهی اجمالی به زیبایی های گیرا از شگفتی های طبیعی ایران  را به بازدید کنندگان می دهد.

 

بیستون؛ معروف ترین مکان تاریخی کرمانشاهی

بیستون جدای از اهمیت تاریخی، به عنوان یکی از شگفتی های طبیعی و جاهای دیدنی کرمانشاه نیز به چشم می خورد. در نتیجه، توقف اولیه شما در کرمانشاه می تواند به یک تجربه پیک نیک فراموش نشدنی تبدیل شود.

 

طاق بستان کرمانشاه

سایت حیرت آور بیستون مجموعه ای از بناهای تاریخی را در خود جای داده است که دوره های مختلف را در بر می گیرد. از جمله این بناهای قابل توجه می توان به کتیبه بیستون، مجسمه هرکول، نقش مهرداد اشکانی، فرهاد تراش، پل ساسانی، کاروانسرای ایلخانی، کاروانسرای شاه عباسی و پل صفوی اشاره کرد.

کتیبه بیستون که توسط داریوش اول در سال 521 قبل از میلاد در آغاز حکومت او بر امپراتوری ایران حکاکی شد، شاهد برهه ای مهم در تاریخ است. از پله های هدفمندی که سازمان میراث فرهنگی با دقت در اختیار گردشگران قرار داده است بالا بروید و با تصویر داریوش اول روبرو شوید که تیر و کمان خود را در دامنه کوه با دستان پر قدرتش نگه داشته است. تاریخ درخشان ایران را که در گذر 2500 سال طنین انداز است را با اعماق وجودتان نفس بکشید.

تکیه معاون الملک؛ یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه

در میان جاهای دیدنی کرمانشاه، تکیه معاون الملک به عنوان یکی از باشکوه‌ترین آثار فرهنگی دوره قاجاریه جایگاه برجسته‌ای دارد. این گوهر معماری به دستان ماهر فردی به نام حسین خان معین الرعایا معروف به معاون الملک ساخته شده است. تکیه نفیس معاون الملک به عنوان مکانی برای برگزاری مراسم مذهبی، تلاوت، سینه زنی و غیره در نظر گرفته شده بود. همچنین این تکیه‌ معروف کرمانشاه در آشتی دادن اختلافات قومی و عشایری نقش داشته است.

 

تکیه معاون الملک کرمانشاه

در دوران مشروطیت، زمانی که این سازه به توپ متصل شد و عمداً به آتش کشیده شد، یک حادثه ناراحت کننده رخ داد. با این وجود، سالها بعد، تکیه معاون الملک به دست حسن خان معاون الملک به دقت بازسازی شد. امروزه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی کرمانشاه مطرح است.

همچنین بخوانید:  ارسال بار به ایران چگونه انجام میشود ؟  

آدرس و ساعات بازدید تکیه معاون الملک کرمانشاه

ساعات بازدید به شرح زیر است: همه روزه به جز جمعه ها از ساعت 9 صبح الی 18 بعد از ظهر.

آدرس تکیه معاون الملک: کرمانشاه، محله قدیمی آبشوران، خیابان شهید حدادعادل.

از جاهای دیدنی کرمانشاه

رشته‌کوه‌های زاگرس به‌عنوان یکی از کهن‌ترین رشته‌کوه‌های روی زمین است که هم محل سکونت انسان‌های اولیه و هم زیستگاه قابل توجهی برای زندگی آنها بوده است. در داخل این کوه ها و استان زیبای کرمانشاه، غارهای متعددی یافت می شود. این غارها نه تنها جذابیتی فریبنده دارند، بلکه آثار و ابزارهای تاریخی را نیز در خود جای داده اند که آنها را ارزشمند می کند. در میان غارهای قابل توجه منطقه، غار دواشکفت به عنوان یک مقصد استثنایی مطرح است.

 

غار دواشکفت کرمانشاه

این غار خیره کننده که در مجاورت طاق بستان کرمانشاه واقع شده است به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه به گردشگران خودنمایی می کند. غار دواشكفت با تشكيل دو غار به هم پيوسته در پايه كوه ميوله، محيطي متمايز و فريبنده را ايجاد كرده است. فضای غار،  اشیای کشف شده در داخل، سنگ نگاره های پیچیده جذب کننده دیوارهای آن، نمای بیرونی اطراف آن، و مجاورت آن با مجموعه طاق بستان در مجموع به محبوبیت گسترده آن کمک می کند.

برای کسانی که به کرمانشاه سفر می کنند، کاوش در غار مرموز دواشکفت تجربه ای است که باید به برنامه سفر خود اضافه کنید.

آدرس غار دواشفت: کرمانشاه، نزدیک طاق بستان، دامنه کوه میوله، شمال شهر کرمانشاه.

بازار سنتی کرمانشاه؛ یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه

درست روبه‌روی بازار نان برنجی، بازار سنتی کرمانشاه قرار دارد که به راحتی با درهای ورودی چوبی قابل تشخیص است.

بازار سنتی کرمانشاه

 

هنگامی که بازار را پیدا کردید، وارد آن شوید و در دنیایی از پارچه های مسحور کننده و ادویه های معطر غرق شوید. در امتداد یک طرف بازار، مجموعه ای از پارچه های کردی در رنگ ها و طرح های مختلف در انتظار شماست. از ویژگی های قابل توجه این بازار خیاطان ماهر آن است که می توانند در همان روز لباس کردی شما را بریتان بدوزند. علاوه بر این، شما جلیقه‌ها و سایر تزیینات لباس کردی را خواهید دید که برای خرید در دسترس هستند.

شایان ذکر است که لباس مردان کرد را نیز نباید نادیده گرفت. در حالی که ساخت این لباس ها ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، اما جای نگرانی نیست؛ چرا که لباس کردی مردانه آماده در بازار فراوان است.

 

آرامگاه اویس قرنی؛ یکی از مکان های تاریخی کرمانشاه

آرامگاه اویس قرنی در 35 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه، جایگاه قابل توجهی در میان زیارتگاه های معروف منطقه دارد. این مقبره که ریشه در تاریخ دارد، در دوران سلجوقیان بنا نهاده شده است. این سازه زیبا از خشت ساخته شده و در عین سادگی، بسیار جذاب و دل نشین است.

 

آرامگاه اویس قرنی

اویس قرنی، صحابی ممتاز پیامبر، در میدان نبرذ صفین بجان را به جان آفرین تقدیم کرد. افراد برای اقامه نماز و ادای نذورات خود به این زیارتگاه که در دامنه بیشه کوه قرار دارد می روند.

طاق گرا، یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه

طاق گرا به عنوان شاهدی زنده بر نبوغ دوران ساسانیان است. طاق گرا، واقع در گردنه پاطاق، تقریباً 15 کیلومتری شهر سرپل ذهاب، یکی از بهترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. اگر علایق شما به کاوش در بناهای باستانی و مکان های دیدنی تاریخی هدایت تان می کند، طاق گرا کرمانشاه خود را به عنوان یک انتخاب ایده آل به شما می نمایاند.

 

طاق گرا کرمانشاه
مکان های تاریخی کرمانشاه

شایان ذکر است که در بین اهالی استان از طاق گرا کرمانشاه به نام طاق شیرین نیز یاد می شود. دیوارهای طاق حکاکی‌های پیچیده‌ای از نمادهای متمایز و مجموعه‌های استادانه دارند که جذابیت این شاهکار تاریخی را تقویت می‌کند. این نقوش نفیس گواهی بر ظرافت و هنر ذاتی معماری ساسانی است. بازدید از طاق گرا محدود به ساعات کاری خاص نیست. برای اکتشاف در هر زمانی از روز، به صورت رایگان می توانید به دیدن این هنر حیرت آور ساسانیان بروید.

جمع بندی

با خواندن این مقاله می بینید که اگر به کرمانشاه سفر نکرده اید و جاهای دیدنی کرمانشاه را از نزدیک ندیده اید، برای بازدید از این شگفتی های طبیعی و مکان های تاریخی کرمانشاه خود را در اولین فرصت مناسب آماده کنید.

شما چه جاهای دیدنی از کرمانشاه را می شناسید؟ برای رفتن به کرمانشاه به همراه تور لیدر سعی کنید خودتان را با الی گشت همانگ کنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا