جهانگردی

دبی کریک؛ نهری بزرگ با چشم اندازی زیبا در قلب شهر دبی

Rate this post

دبی کریک یا نهر دبی یا خور دبی، یکی از جاهای دیدنی دبی است که از میان قلب شهر دبی می گذرد و دو شهر دیره و بور دبی (Bur) را از یکدیگر جدا می کند. این خور در واقع یک پیش آمدگی رودخانه ای شکل از خلیج فارس به داخل خاک دبی است و دارای آب شور می باشد و به دلیل آنکه عمق کمی دارد به عنوان منطقه ای مناسب برای پهلو گرفتن قایق ها و ماهیگیری تبدیل شده است.

در طول این نهر بزرگ لنج های سنتی عربی در حال عبور و مرور هستند که می توانید با این کشتی ها قایق سواری کرده و از زیبایی های خور و چشم اندازهای باشکوه آسمان خراش های اطراف آن دیدن کنید. دبی کریک بی شک یک از جاهای پرطرفدار و جذاب برای گردشگران و جهانگردی است. یکی از زیباترین مکان ها برای پیاده روی در دبی است و در اطراف آن هتل ها، مراکز تفریحی متنوع، رستوران های زیبا و هیجان انگیز و جاهای دیدنی بسیاری قرار گرفته است. اگر قصد سفر به دبی را دارید در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره این نهر زیبا و سایر جاهای دیدنی دبی در اختیار شما قرار دهیم تا در سفرتان به دبی بازدید از این مناطق را نیز در برنامه های سفر خود قرار دهید.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

معرفی کوتاه از منطقه زیبا دبی کریک (Dubai Creek)

خور دبی نهری بزرگ با آب شور است که در قلب شهر مدرن و لوکس دبی واقع شده است. این نهر یک عنصر معاصر و گرانبها در رشد شهر دبی محسوب می شود. در طول سال های اخیر به مرکز فعالیت های تجاری و مسکونی در این شهر تبدیل شده است و نقش به سزایی در صنعت توریسم این کشور دارد. همان طور که اشاره شد دبی کریک به دلیل قرار گرفتن بین دو منطقه دیر و بور دبی باعث جدا شدن این منطقه از همدیگر شده بود اما در سال ۱۹۶۳ با ساخت اولین پل بر روی این نهر به نام پل المکتوم این دو منطقه به یکدیگر متصل شدند.

همچنین بخوانید:  موزه پرا استانبول | کلکسیونی از نقاشی های ۳۰۰ ساله امپراتوری عثمانی

هم اکنون نیز دو طرف خور دبی به وسیله چهار گذر به یکدیگر متصل می شوند. انتهای این خور نیز به منطقه ابو الکدره ختم می شود که پناهگاه حیوانات وحش و محل استراحت پرندگان مهاجر و مرغان دریایی است و آن را رأس الخور می نامند. این قسمت کوچک از اقتصاد باقی مانده دبی همراه با قایق های چوبی سنتی به نام عبره و تلفیقی از ساختمان های قدیمی و مدرن در اطراف آن هنوز هم یک مکان پر رفت و آمد و فوق العاده جذاب و دیدنی برای تفریح و خوشگذرانی به شمار می رود.

 

تاریخچه ای بر دبی کریک

از زمان های گذشته تاکنون نهر دبی بخشی پر جنب و جوش و سرزنده در دبی محسوب می شود. در حدود چهار هزار سال پیش در راستای این نهر زیبا اولین سکونتگاه ها تشکیل شدند و به تدریج با ایجاد دهکده های کوچک در اطراف آن و سکونت افراد ثروتمند همچون طایفه بنی یاس و سلسله آل مکتوم، رفته رفته این منطقه رو به رشد و مدرنیته شدن حرکت کرد.

طایفه بنی یاس در پیشرفت این منطقه تأثیر فراوانی داشتند و با سکونت آن‌ها در قرن ۱۹ میلادی در اطراف دبی کریک تحولی بزرگی اتفاق افتاد و باعث گسترش ساخت و سازها در این منطقه شد. به دلیل آب گرم و کم عمق این رودخانه، جانوران دریایی و ماهی های بسیاری در آن وجود داشتند و برای صیادان موقعیت مناسبی را رقم زده بود. به همین دلیل در اوایل قرن بیستم خور دبی به عنوان بندرگاهی برای کشتی های ماهیگیری همچنین کشتی‌هایی که از دوردست ها از جمله هند و آفریقا برای مبادله کالا و تجارت به دبی سفر می کردند مورد استفاده قرار می گرفت.

صید ماهی و مروارید به یکی از مؤلفه های تجاری در این منطقه تبدیل شد و واردات و صادرات کالا از طریق این بندر به سراسر دنیا نقش مهمی را در رشد و توسعه شهر دبی ایفا کرد و به مرور باعث رونق تجاری این منطقه شد. البته به دلیل عمق کم این رودخانه کشتی‌های بزرگ برای ورود به این منطقه با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه می‌شدند اما از سال ۱۹۵۵ با انجام لایروبی عمیق در این نهر اجازه تردد و بارگیری و همچنین تخلیه بار به کشتی‌ها داده شد.

همچنین بخوانید:  کاوش در افسون دهکده جهانی دبی

 

نحوه دسترسی به دبی کریک

نحوه دسترسی به این منطقه بستگی به این دارد که از کدام نقطه می خواهید به دبی کریک بروید، اگر قصد استفاده از مترو را دارید از طریق سه ایستگاه نزدیک به این منطقه از جمله ایستگاه الراس، ایستگاه الغیبه و ایستگاه الفهیدی واقع در خط سبز نقشه مترو می توانید به خور دبی دسترسی داشته باشید.

 

گردشگری آرام بخش در دبی کریک

پیاده روی و قدم زدن در امتداد نهر دبی و لذت بردن از باد آرامش بخش آن و همچنین تماشای آب های آرام و نیلگون خور که زیبایی آن با جهان مدرن و سنتی ترکیب شده است، به تنهایی برای لذت بردن از این منطقه کافی است. با این حال اگر می خواهید یکی از هیجان انگیزترین تفریحات را در دبی کریک انجام دهید سوار شدن بر قایق های سنتی این نهر که در عربی به آن ها عبره می گویند یکی از جاذبه ها و تفریحات پرطرفدار برای گردشگران به شمار می رود.

این قایق ها در امتداد نهر و در چهار ایستگاه که دو ایستگاه بندر طالب و السبخه در بخش دیره و ایستگاه های الشندغه و السوق الکبیر در منطقه بور دبی واقع ‌شده اند مسافران را به گشت و گذار و سفری زیبا در دل تاریخ شهر دبی می برد. قایق سواری و مشاهده جاذبه های دیدنی این منطقه و سپری کردن اوقات زنده بر روی قایق های آن همراه با جشن ها و مراسمات شاد و مفرح تنها بخش از تفریحات دبی کریک است. علاوه بر این جهاز تفریحی عربی، کشتی های تفریحی کروز و کشتی هایی که رستوران آبی نامیده می شوند نیز از دیگر تفریحات آبی پرطرفدار در دبی است. که در ساعت مشخصی و در ایستگاه‌هایی که ذکر شد پهلو گرفته و گردشگران را جهت جا به جایی بین دیره و بور دبی سوار می کنند.

 

دیدنی های نزدیک

با پیشرفت امارات، دبی کریک و ساختمان‌های اطراف آن نیز همزمان توسعه پیدا کردند. در حال حاضر فقط بخشی کوچکی از سواحل اطراف خور بافت تاریخی خود را حفظ کرده است و سایر نواحی ساحل با ساختمان‌های مدرن و آسمان خراش های شگفت انگیز محاصره شد اند. به همین دلیل اماکن گردشگری و مراکز تجاری بسیاری برای تجربه یک سفر لذت بخش در اطراف منطقه دبی کریک وجود دارد. از جمله مکان های گردشگری و دیدنی اطراف می توان به پارک خور دبی یکی از وسیع ترین و پهناورترین پارک های دبی اشاره کرد که این پارک دارای امکانات گسترده ای همچون زمین بازی، کافه ها و رستوران های متعدد و مکانی سرپوشیده برای نمایش دلفین ها می باشد.

همچنین بخوانید:  ساحل جمیرا دبی کجاست | ساحلی با شن های طلایی در جهان

علاوه بر این پارک، موزه ایلوژنز (Museum Of Illusions)، موزه ای شگفت انگیز با انواع خطای دید، موزه دبی، قاب یا قاب عکس دبی، پناهگاه حیات وحش راس الخور، دلفیناریوم دبی، سافاری دبی، شهر کودکان، و کتابخانه عمومی نیز از دیگر جاهای دیدنی نزدیک خور دبی در منطقه بورا دبی می باشند. در آن سوی نهر نیز در طرف دیره ساختمان ها و مراکز متعددی از جمله اتاق بازرگانی و صنایع دبی (Dubai Chambers)، برج خور عربی، باشگاه ورزشی، زمین گلف، کنیسه یا معبد یهودیان و برج های دوقلوی دیره، بخشی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک دبی کریک هستند که در منطقه دیره واقع شده اند.

هتل‌های نزدیک

دبی کریک به عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری مملو از اقامتگاه ها و هتل های معروف است. از هتل های ارزان قیمت گرفته تا هتل های ۵ ستاره مدرن و لوکس در این منطقه وجود دارند که متناسب با بودجه و سلیقه ای که دارید می توانید با رزرو هتل های دبی، اقامت نزدیک خور دبی را تجربه کرده و از سفرتان لذت ببرید.

برای آن دسته از مسافرانی که اقامت در هتل های لوکس و مدرن را می پسندند می توان به هتل شرایتون، هتل پارک حیات دبی، هتل جمیرا کریکساید، هتل بست وسترن پالاس، هتل رادیسون بلو در منطقه دیره و هتل پالازو ورساچه دبی، هتل سوئیسوتل الموروج، هتل حیات ریجنسی دبی و هتل هالیدی در منطقه بور دبی اشاره کرد. برای کسانی که به دنبال هتل های مقرون به صرفه با قیمتی ارزان تر هستند هتل های اینترسیتی و هتل سیتادینس کالچر در منطقه دیره و هتل نوا دبی، هتل آپارتمان دلفین، هتل چلسی پلازا دبی، هتل کانوپی بای هیلتون در منطقه بور دبی را توصیه می کنیم.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا