جهانگردی

قاب دبی (فریم دبی) و هر چیزی که باید از این بنای عجیب بدانید!

Rate this post

دبی یکی از شهرهای توریستی مطرح در دنیا است که در چند سال اخیر بسیار رونق گرفته و به شهر آسمان خراش ها تبدیل شده است. جاهای دیدنی دبی به همراه نمایی که از زندگی لاکچری منعکس می کند، توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. یکی از جاذبه های دبی، قاب دبی یا قاب عکس دبی است که توانسته لقب بزرگترین قاب عکس دنیا را از آن خود کند. این قاب مانند دروازه ای بین دبی مدرن و دبی قدیم است، چرا که در مکانی ساخته شده که از یک سمت آن می توان نمایی از شهر مدرن دبی و از سمت دیگر بخش های قدیمی شهر را تماشا کرد.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

معرفی قاب دبی

شهر دبی در طی سالیان قبل توانسته القاب زیادی همچون بلندترین آسمان خراش دنیا، بزرگترین مرکز خرید جهان و … را از آن خود کند. یکی از آسمان خراش های دبی به شکلی متفاوت مانند قاب عکس در سال ۲۰۱۸ ساخته شد و این آسمان خراش با ارتفاع ۱۵۰ متر و عرض ۹۵ متر لقب بزرگترین قاب عکس روی زمین را از آن خود کرده و بسیاری از گردشگران برای بازدید از آن به دبی سفر می کنند. این جاذبه های عالی دبی را در لیست جهانگردی افراد علاقمند قرار داده است.

این بنای متفاوت را به اسم های قاب دبی، دبی فریم و به عربی؛ برواز دبی نیز می شناسند. برای اینکه به درک درستی از عظمت این قاب برسید باید بگویم که وسعت این بنا حدود ۹۹۰۰ متر مربع بوده و برای ساخت آن از ۲۰۰۰ تن فولاد و ۲۹۰۰ متر مربع شیشه استفاده شده است. نمای آن به رنگ طلایی همراه با نقش های زیبا است که شیشه کاری روی آن باعث افزایش جذابیت این بنا شده است.

همچنین بخوانید:  مسجد فاتح استانبول با معماری ترکی اسلامی و بی نظیر

در ساخت آن از بتن، فولاد، شیشه و آلومینیوم استفاده شده که علاوه بر زیبایی از استحکام لازم نیز برخوردار باشد. در ابتدا قرار بود که پل کاملا شیشه ای ساخته شود اما به دلیل ترس برخی گردشگران از ارتفاع و عدم بازدید آن ها از بنا، تصمیم گرفته شد که یک پنل شیشه ای ۲۵ متر مربعی در وسط آن قرار گیرد تا تمامی افراد بتوانند با خیال راحت از آن دیدن کنند.

 

قاب دبی در کجا قرار دارد؟

قاب عکس شهر دبی در دروازه پارک زعبیل دبی واقع شده و به راحتی می توانید به وسیله اتوبوس، تاکسی و مترو خود را به این آسمان خراش برسانید. ایستگاه مترو الجافلیه و ایستگاه اتوبوس الجافلیه در نزدیکی این بنا قرار دارند.

آدرس: دبی، پارک زعبیل، دروازه چهارم

تاریخچه برواز دبی

در سال ۲۰۰۹ در دبی رقابتی بزرگ بین ۹۲۶ نفر شکل گرفت که از بین آن ها، طرح «فرناندو دونیس» پذیرفته و او برنده جایزه ۱۰۰ هزار دلاری شد. سپس در سال ۲۰۱۳ ساخت این بنا شروع شد تا در سال ۲۰۱۸ به بهره برداری رسید. فرناندو دونیس معتقد است که شهرداری دبی طرح این بنا را از او دزدیده و این قاب با تغییرات جزیی از طرح او ساخته شده است. او می گوید:«آن ها طرح من را گرفتند و آن را تغییر دادند و بدون من ساختند». به همین دلیل فرناندو دونیس در سال ۲۰۱۶ علیه شهرداری دبی و شرکت آسانسور تایسن کراپ شکایت کرد.

به نظر می رسد این معمار مکزیکی پس از دریافت جایزه به دبی سفر کرده و قراردادی از شهرداری دبی دریافت می کند که حق و نقش او را درباره این طرح تا سمت مشاور محدود کرده است. او نیز این قرارداد را امضا نکرده و سازندگان قاب دبی بدون او این پروژه را پیش بردند. ماجرای این شکایت و اختلاف همچنان وجود دارد و به نتیجه ای نرسیده است.

 

معماری بزرگترین قاب عکس

این بنای رکورد دار، دروازه ورودی پارک زعبیل دبی است که گردشگران با عبور از آن وارد پارک می شوند. این قاب در محلی ساخته شده که از سمت جنوبی آن بخش های قدیمی شهر (مانند حراره و دیرا) و از سمت شمال، آسمان خراش های مدرن خودنمایی می کنند. مقامات دبی بودجه کلانی تقریبا برابر با ۲۳۰ میلیون درهم، برای ساخت بزرگترین قاب دنیا پرداخت کردند تا بتوان دبی را از درون بزرگترین قاب عکس جهان به نمایش بگذارند.

همچنین بخوانید:  کلیسای چورا استانبول؛ حکایت کننده نقاشی های مرموز زندگی حضرت مسیح و مریم

دو برج کناری قاب به وسیله دو پل ۱۰۰ متر مربعی در بالا و پایین برج به یکدیگر متصل شده اند و از طریق آن می توانید دبی را در ۳۶۰ درجه تماشا کنید. نمای این برج با بیش از ۱۵۰۰۰ متر مربع فولاد ضد زنگ پوشش داده شده و برای طراحی بیرونی قاب از لوگوی نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ الهام گرفته شده است.

آسانسورهای آن می توانند در ۷۵ ثانیه، ۴۸ طبقه را طی کنند و به دلیل شیشه ای بودن و ارتفاع زیاد نمایی از کل شهر را به نمایش بگذارند. بسیاری از معماران معتقدند که نسبت تعادل ساختاری دبی فریم کم نظیر است چرا که در ساخت آن از نسبت طلایی ۱/۶۱۸ ( نسبت ارتفاع به عرض) استفاده شده است.

امکانات و بخش های قاب دبی

موزه قدیم و آینده دبی

اگر علاقه دارید تا از سرگذشت دبی و سیر تحول آن از شهری کوچک به دبی امروزی که توانسته لقب بزرگترین قاب عکس دنیا و بلندترین آسمان خراش ها را از آن خود کند؛ با خبر شوید، می توانید از موزه ای که در پل پایینی قاب وجود دارد دیدن کنید. به این موزه، موزه قدیم دبی گفته می شود که روند پیشرفت این شهر را با تصاویر سه بعدی به همراه صدا سازی مرتبط در فضایی که به واقعیت شبیه است، به نمایش می گذارد.

در پل بالایی قاب نیز موزه دیگری به عنوان موزه آینده دبی وجود دارد. در این موزه با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی می توانید به حس کنجکاوی خود درباره وضعیت و هدفگذاری های چندین سال بعد پاسخ دهید. همچنین می توانید آینده پیشرفته دبی را به چشم ببینید.

 

آسانسور 

یکی دیگر از جذابیت های این بنا، آسانسورهای شیشه است. این آسانسورها می توانند در ۷۵ ثانیه کل طبقات برج که شامل ۴۸ طبقه است را طی کنند. شما می توانید هنگام بالا رفتن، از منظره ی زیبایی که زیر پای خود دارید لذت ببرید.

همچنین بخوانید:  ماجراجویی در چین؛ سفری به دنیای ناشناخته‌ها

کافه رستوران

در بالای این برج، کافه رستوران برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده که بعد از بازدید از قاب می توانید به آنجا رفته و غذای دلخواه خود را سفارش دهید. مطمئنا غذا خوردن در ارتفاع ۱۵۰ متری تجربه متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد.

فروشگاه سوغات

در طبقات این برج فروشگاه های مختلفی وجود دارند که اغلب اجناس، برند هستند. در طبقه منفی یک نیز اجناسی همچون ماگ و لوازم تزئینی به فروش می رسند که برای سوغات گزینه مناسبی هستند.

 

ساعت و نکات بازدید از قاب عکس دبی

  • قاب دبی هر روز از ساعت ۹ صبح الی ۹ شب آماده پذیرایی از گردشگران است.
  • این برج آخر هفته و ایام تعطیل شلوغ می باشد.
  • ورود هر گونه از حیوانات به داخل برج ممنوع است.
  • هزینه بازدید از این بنا برای بزرگسالان برابر با ۵۰ درهم، برای کودکان بین ۳ تا ۱۲ سال، ۲۰ درهم و برای کودکان زیر ۳ سال و مردم بومی شهر رایگان است.
  • به همراه داشتن مواد غذایی و نوشیدنی از بیرون ممنوع است.
  • استعمال دخانیات داخل برج ممنوع است.
  • کودکان زیر ۱۲ سال باید یک همراه بزرگسال داشته باشند.
  • همراه داشتن اسباب بازی و اشیای تیز به داخل برج خلاف قوانین است.
  • لمس صفحات نمایش و واقعیت مجازی در داخل محوطه، با قوانین برج، مغایرت دارد.
  • خریداری بلیط به صورت آنلاین بهتر است تا در صف تهیه بلیط منتظر نمانید.
  • برای ورود به داخل قاب باید لباس مناسب و مطابق هنجار داشته باشید.

دیدنی های نزدیک

دبی مملو از جاذبه های گردشگری جذاب است که هنگام سفر باید حتما از آن ها دیدن کنید. جاذبه هایی که در نزدیکی دبی فریم قرار دارند عبارت اند از: قلعه الفهیدی دبی، اسکله، تصویر نمادین شیخ زاید ( از بالای قاب دبی قابل مشاهده است)، مدینه الطفل دبی، شهر کودکان دبی، سافاری دبی، دبی کریک و حدیقه الخور.

هتل های نزدیک

هنگام رزرو هتل های دبی، به این نکته دقت کنید که محل اقامت شما در کدام قسمت قرار دارد. آیا به مراکز خرید و جاذبه های گردشگری نزدیک است؟ هتل هایی که در نزدیکی قاب دبی قرار دارند عبارت اند از: روف المرکز التجاری، خانه تعطیلات الولید، هتل IHG، اچ دبی، هتل شیراتون جراند، هتل پرزیدنت، هتل چلسی پلازا و هتل فورچون کاراما.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا