جهانگردی

قبر آدم و حوا کجاست؟ قبر حضرت حوا چند متر است؟

4.2/5 - (23 امتیاز)

در مورد قبر آدم و حوا روایات متعددی وجود دارد. با این حال، یک موضوع مشترک در میان این روایات حاکی از آن است که آرامگاه حضرت آدم احتمالاً در نجف بوده است. این مکان شهرت یافته و به یکی از بناهای برجسته نجف تبدیل شده است. در سوابق روایات به جا مانده از امامان نیز به این موضوع اشاره شده است. قبر آدم و حوا غرق در معما است و با روایتی گیرا و شبیه به داستان های زندگی آنها همراه است. که  نجف اشرف را مکانی ویژه برای جهانگردی توسط توریست های غیر مسلمان نیز کرده است. برای دانستن پاسخ تمام سوالات خود در مورد قبر حضرت آدم و قبر حضرت حوا تا انتها با مجله گردشگری سفرپیش همراه باشید.

فهرست

قبر حضرت آدم و حوا کجاست؟

سوال در مورد مکان دقیق قبر آدم و حوا به کاوش نیاز دارد. در روایات آمده است که حضرت آدم بیشتر عمر خود را در کوفه گذراند. در اواخر عمر به شهر مکه سفر کرد و در آنجا بنای کعبه را بر عهده گرفت. پس از مدتی در مکه چشم از جهان فرو بست و اجساد او توسط فرزندش «شیث» که این وظیفه را بر عهده داشت، به خاک سپرده شد.

همانطور که تاریخ نقل می کند، حضرت نوح به عنوان یکی دیگر از فرستادگان محترم الهی ایستاده است. تحت هدایت الهی، قوم او کشتی ساختند و به نوح اجازه دادند تا در کنار سایر پیروان و گونه های مختلف جانوری، از سیل عظیم پناه ببرند و به سرزمین جدیدی مهاجرت کنند. حضرت نوح در حین عبور کشتی از مکه، به دستور الهی، تابوت حضرت آدم را پس گرفته و به نجف رساند. در نتیجه، ابهام بر محل واقعی قبر آدم صلوات الله علیه سایه افکنده است.

همچنین بخوانید:  موزه مادام توسو استانبول؛ بازدیدی هیجان انگیز از دنیای مجسمه ها!

قبر حضرت آدم

قبر حضرت آدم در کدام کشور است؟

تحقیق در مورد ملتی که آخرین آرامگاه حضرت آدم را در خود جای داده است با روایات روشن می شود. چندین گزارش منسوب به امامان حاکی از آن است که قبر آدم در نجف اشرف واقع شده است.

تلاش برای یافتن قبر حضرت آدم و حوا

جستجو در متون مقدس

متون و روایات مذهبی متعددی به قبر آدم و حوا اشاره دارند، اما مکان دقیق آن همچنان یک راز باقی مانده است. برخی از تفاسیر به نجف اشرف به عنوان محل دفن احتمالی اشاره می کنند. این شهر با برکت در اسلام از اهمیت مذهبی قابل توجهی برخوردار است و مکان دفن سایر شخصیت های بزرگ و متبرکی همچون مولای مردان علی (ع) است.

اکتشافات باستان شناسی

اکسپدیشن‌های باستان‌شناسی تلاش کرده‌اند سرنخ‌هایی درباره محل قبر آدم و حوا پیدا کنند. این تلاش‌ها اغلب با حفاری‌های وسیع‌تری که به دنبال کشف تمدن‌های باستانی هستند، در هم تنیده می‌شوند. با این حال، هیچ مدرک عینی به طور قطع محل دفن آنها را شناسایی نکرده است.

قبر حضرت حوا چند متر است

نقل از امام صادق (ع)  درباره مقبره حضرت آدم و حوا

«خداوند متعال به نوح (ع) در حالی که در کشتی بود، دستور داد تا یک هفته بر کعبه طواف کند و او تمکین کرد، سپس وارد آب شد و چون آب به زانویش رسید، صندوقی را که در آن اجساد حضرت آدم (ع) بود، بیرون آورد. نوح تابوت را به داخل کشتی برد و بارها کعبه را طواف کرد و سپس به باب کوفه و مسجد مرکزی رسید و مجلس همراه نوح در آنجا متفرق شد و سپس تابوت را در محلی به نام غری دفن کردند.

(جزایری، نعمت الله، النور المبین فی قصص الانبیاء و المرسلین، ص 59، مدرسه آیت الله مرعشی النجفی، قم، چاپ اول، 1404ق).

اهمیت استعاری و معنوی نمایان سازی قبر حضرت حوا و آدم

فقدان محل دفن تایید شده باعث شده است که بسیاری قبر آدم و حوا را به عنوان یک مفهوم استعاری یا معنوی به جای مکانی فیزیکی تفسیر کنند. این نماد تجربه انسان از فناپذیری، گناه، و رستگاری است که در فرهنگ ها و مذاهب طنین انداز می شود، به تصویر می کشد. اما ما مسلمانان بر این باوریم که ایشان اولین انسان بر روی زمین هستند و قبر حضرت آدم نیز باید در نجف باشد.

 

قبر حضرت آدم کجاست

روایاتی در مورد قبر آدم و حوا

پیکر حضرت آدم را در کوه ابوقبیس در مکه دفن کردند، حضرت نوح (علیه السلام) پس از طوفان، استخوان‌های حضرت آدم را در تابوت گذاشت و در پشت کوفه دفن کردند. حضرت علی (ع) بالای تابوت آنها در مکانی ویژه قرار دارد.

(مسعودی، علی بن حسین، اثبات وصیت امام علی بن ابیطالب، ص 23، مؤسسه نشر انصاریان، قم، چاپ سوم، 1384؛ مسعودی، علی بن حسین، ترجمه برهان الوصیة، ص 20، ترجمه. به کوشش نجفی، محمدجواد، اسلامیه، تهران، 1362.

بدین ترتیب قبر آدم و حوا در نجف شناسایی شده است. اگرچه چهره‌هایی مانند محمد ادریسی جغرافی‌دان مسلمان بر اساس مشاهدات تجربی ادعا کرده‌اند که قبر حضرت حوا در جده قرار دارد، اما این نظر عموماً پذیرفته نشده است.

همچنین بخوانید:  خیمه گاه امام حسین (ع) کجاست؟ تاریخچه و راهنمای بازدید

روایتی از امام باقر (ع) در مورد مقبره حضرت آدم

«میان رکن و مقام، دسته‌ای از مقبره‌های انبیا وجود دارد که قبر حضرت آدم نیز در آن قرار دارد». (کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تحقیق و تصحیح غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 4، ص 214، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407ق).

در پیام زیارتی امام علی (ع) نیز اشاره شده است که قبر حضرت آدم (ع) و قبر حضرت نوح (ع) در مجاورت حرم حضرت علی (ع) قرار دارد.

 

سید بن طاووس درباره قبر حضرت حوا (علیه السلام) می گوید:

در نوشته‌های ادریس (ع) آمده است که آدم (ع) در روز جمعه یازدهم محرم به تب ده روزه مبتلا شد. او را در غاری در کوه ابوقبیس رو به قبله دفن کردند. او نهصد و سی سال عمر کرد. حوا فقط یک سال پس از او زنده ماند و پانزده روز بیمار شد و متعاقباً از دنیا رفت. قبر حضرت حوا در کنار قبر حضرت آدم بود.

 

قبر حضرت آدم کجاست و چند متر است

(ابن طاوس، علی بن موسی، سعد السعود للنفوس منزود، ص 37، دارالزخائر، قم، چاپ اول، بتا).

این روایات نشان می دهد که قبر آدم و حوا در ابتدا قبل از انتقال به نجف در مکه بوده است. در مورد قبر حضرت حوا، بخشی از اعتقادات ادعا می کند که او در جده عربستان سعودی دفن شده است و احتمالاً در نام این منطقه نقش داشته است، زیرا «جده» به معنای مادربزرگ است.

قبر حضرت آدم چند متر است؟

بدون شک، قبر آدم و حوا که هزاران سال پیش می زیسته اند، به شدت با اندازه و شکل قبرهای مرسوم امروزی در تضاد است. ابعاد قبر آدم و حوا متناسب با قامت آنها بود. ممکن است از منابع مختلف در این مورد با بحث های متعددی مواجه شده باشید و این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که قبر حضرت حوا چند متر است؟  گاتیر، جغرافیدان فرانسوی، طول کلی مقبره آدم و حوا را 130 متر تخمین زد. اما برآوردها حاکی از آن است که قبر حضرت حوا حدود 8 فوت معادل 2.5 متر بوده است. این در حالی است که قبر حضرت آدم (ع) 70 قدم است. طبق اسناد موجود قد حضرت آدم تقریباً 30 متر بوده است.

مکان های بالقوه و محتمل برای قبر حضرت آدم و حوا

با توجه به اینکه آدم و حوا به عنوان اولین انسان های خلق شده شناخته می شوند، زندگی، مرگ و حتی نحوه ساخت مقبره های آنها سال های بی شماری را در بر می گیرد. در نتیجه، ابهاماتی پیرامون قبر آنها و حتی ابعاد قبر آنها وجود دارد. چند سناریو قابل قبول عبارتند از:

  • قبر حضرت آدم ممکن است در محله منی نزدیک مکه باشد.
  • حضرت آدم را پس از رانده شدن از بهشت می‌توان بر بالای کوهی که در آن فرود آمد، دفن شده تصور کرد.
  • قبر آدم و حوا می تواند در مکه، در کوه ابوقبیس قرار گیرد و  ممکن است قبر حوا در کنار قبر آدم باشد.
  • ممکن است حضرت نوح  بقایای آدم و حوا را به کشتی منتقل کرده باشد و سپس آنها را در بیت المقدس ب خاک سپرده باشد.
  • برخی معتقدند که قبر حضرت حوا در شهر جده عربستان قرار دارد و به طور بالقوه بر نام این شهر تأثیر می گذارد، زیرا «جده» به معنای مادربزرگ است.
  • می توان ادعا کرد که این عوامل  به جذابیت زیارت قبر حوا و آدم کمک می کنند و ما را قادر می سازند تا تاریخ را طی کنیم و در زندگی نخستین انسان های ساکن زمین کاوش کنیم.
همچنین بخوانید:  موزه باستان شناسی؛ دریچه ای به تمدن های بزرگ جهان

 

سنگ قبر آدم و حوا

از شواهدی که به دست آورده ایم و اطلاعاتی که جمع آوری کرده ایم، مشخص می شود که در ابتدا قبرهای آدم و حوا در کنار هم قرار داشته اند. با این حال، با توجه به وقایع تاریخی که قبلا ذکر شد، به نظر می رسد یک تغییر وجود داشته است. در حال حاضر، تنها چیزی که از قبر آدم و حوا باقی مانده، یک قبر محصور است.

قبر حضرت حوا

 

در طول سال‌ها، عکس‌های مختلفی از مقبره‌های آدم و حوا به ثبت رسیده است که مشهورترین آن در کتاب «قبر حضرت حوا، داستان زیارت حجاز» نوشته نواب سلطان جهان بیگم است که در سال 1913 در کلکته منتشر شده است. طبیعتاً تصاویر دیگری نیز توسط افراد مختلف ثبت شده است که قدیمی ترین تصویر قابل ردیابی مربوط به سال 1903 است.

مکان های دیدنی و جذاب نزدیک

قبر حضرت آدم و حوا به همراه قبر حضرت نوح از جاذبه‌های دیدنی نجف است که در مجاورت حرم حضرت علی (ع) قرار دارد. در مجاورت این مقبره ها، قبرستان وادی السلام و بازار شلوغ نجف اشرف را نیز خواهید دید.

هتل های اطراف قبر حضرت حوا و حضرت آدم

انتخاب مکان های اقامتی در مجاورت زیارتگاه ها، اماکن زیارتی و سایر جاذبه ها مانند بازارها می تواند تجربه شما را در سفرهای زیارتی به مکان هایی مانند نجف بسیار افزایش دهد. از گزینه های قابل توجه می توان به هتل ارض القداح در نجف و هتل المقام در نجف اشاره کرد که هر دو در نزدیکی حرم ها و قبر حضرت آدم و قبر حضرت حوا قرار دارند.

سوالات متداول

قبر آدم و حوا کجاست؟

طبق روایات مختلف، آرامگاه حضرت آدم و حوا در نجف و در مجاورت حرم حضرت علی (ع) است. با این وجود، برخی از احتمالات و سنت‌ها نیز مکانی را در جده، عربستان سعودی نشان می‌دهد.

آیا محل قبر حضرت آدم و حوا در متون دینی ذکر شده است؟

 هیچ متن مذهبی مکان خاصی را برای قبر آدم و حوا ارائه نکرده است و جایی برای تفسیر و بحث باقی نمی گذارد.

هنرمندان و نویسندگان چگونه قبر آدم و حوا را در طول زمان به تصویر کشیده اند؟

 هنرمندان و نویسندگان تفاسیر متنوعی خلق کرده اند که منعکس کننده دیدگاه های فردی و زمینه های فرهنگی آنهاست.

قبر حضرت آدم و حوا در کدام کشور یافت می شود؟

طبق روایات رایج، قبور آدم و حوا در نجف اشرف و در مجاورت حرم حضرت علی (ع) قرار دارد. با وجود این، برخی روایات نیز مدعی هستند که قبر حضرت حوا در جده عربستان است.

چرا جستجو برای قبر آدم و حوا مهم است؟

 این جست‌وجو به پرسش‌های اساسی درباره ریشه‌های انسانی، اخلاق و معنویت می‌پردازد و به بحث‌هایی کمک می‌کند که فراتر از زمان و فرهنگ هستند.

قبر حضرت نوح (ع) کجاست؟

قبر حضرت نوح (ع) نیز همانند مقبره آدم و حوا در نجف اشرف قرار دارد.

از رمز و راز قبر آدم و حوا چه می آموزیم؟

 این رمز و راز تأثیر عمیقی را که داستان‌های باستانی همچنان بر درک ما از خود و دنیای اطرافمان می‌گذارند، یادآوری می‌کند.

چرا قبر آدم و حوا جدا از هم قرار دارند؟

روایات گوناگون قبور آدم و حوا را در نزدیکی حرم امام علی (ع) در نجف قرار داده است که دلالت بر مجاورت آنها دارد. اما در روایات خاصی آمده است که قبر حضرت حوا در جده است، اصطلاحی به معنای مادربزرگ احتمالاً دلیلی برای نام این شهر دارد.

منبع

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا