جهانگردی

بازار بزرگ استانبول کجاست؟ آدرس و دانستنی های خرید و بازدید

Rate this post

استانبول یکی از شهرهای ترکیه بوده که به دلیل جاذبه های گردشگری که در خود جای داده، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. یکی از جاهای دیدنی استانبول، بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی) یا Kapalıçarşı است که به گرند بازار یا بویوک چارشی (Büyük Çarşı) نیز مشهور است. این بازار یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده جهان بوده که با وجود گسترش مراکز خرید مدرن در ترکیه، همچنان جزو پربازدیدترین بازارها است. اگر قصد سفر به استانبول را دارید حتما از این بازار تاریخی دیدن کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی کاملی از گرند بازار در استانبول بپردازیم، پس همراه ما باشید.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

معرفی بازار بزرگ استانبول

این بازار با وسعت ۵۰۰۰۰ متر مربع و با در بر گرفتن ۶۱ خیابان و بیش از ۳۰۰۰ مغازه، یکی از بزرگترین بازارهای استانبول است. بیش از ۲۶۰۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند و روزانه بین بیست و پنج هزار تا چهارصد هزار بازدید کننده دارد. گرند بازار در سال ۲۰۱۴ به عنوان پربازدیدترین جاذبه گردشگری در جهان شناخته شد.

شما می توانید از معماری قدیمی این بازار لذت برده و انواع مختلفی از کالاها نظیر پوشاک، ظروف، کیف و کفش، صنایع دستی و … را در گرند بازار مشاهده و خریداری کنید. بازار بزرگ استانبول بی شباهت به بازار بزرگ تهران نیست، چرا که دارای راسته های مختلف و سقف گنبدی شکل است و مغازه های هر راسته عمدتا به فروش محصولات مشابه مشغول بوده و اسم هر بخش متناسب با اجناسی است که به فروش می رسند. برای مثال راسته چرم فروشان و راسته جواهرات.

این نوع تقسیم بندی بازار، به دوره سلطنت عثمانی برمیگردد که هنوز هم پابرجاست. از امکانات دیگر بازار می توان به حمام، مسجد، رستوران، کافه، اداره پلیس، مرکز آتش نشانی، درمانگاه و غیره اشاره کرد.

 

این بازار به دلیل وسعت زیادی که دارد، دارای ۲۲ درب ورودی بوده که فقط یک ورودی به عنوان درب اصلی شناخته می شود. هنگام ورود به بازار بزرگ، از شدت زیبایی رنگ ها و معماری تاریخی آن، تعجب می کنید. جالب است بدانید که این بازار در ابتدا به چندین مغازه و خیابان، محدود بوده و با گذشت زمان به تعداد خیابان ها و مغازه ها افزوده شده است؛ تا جایی که هم اکنون ۶۱ خیابان را در برمیگیرد. حتی اگر قصد خرید ندارید، پیشنهاد می کنیم از بازار بزرگ استانبول دیدن کرده و از زیبایی های آن لذت ببرید.

به دلیل وسعت و تنوع زیاد اجناس موجود در بازار، بهتر است در فرصت و زمان مناسب به بازار بزرگ شهر استانبول بروید. ولی اگر زمانتان محدود است، می توانید از افراد محلی پرس و جو کرده و مسیر راسته مورد نظر خود را پیدا کنید. لازم است بدانید، به دلیل رقابت شدیدی که در بازار وجود دارد، فروشندگان بسیار مهارت داشته و سعی در جذب مشتری دارند، بنابراین باید دقت کنید تا اجناس را گران تر از مبالغ واقعی آن نخرید.

به دلیل اینکه  قیمت ها در این بازار ثابت نیستند، موقع خرید از چانه زدن خجالت نکشید و حالت دفاعی به خود گرفته و خود را مشتاق خرید نشان ندهید. در صورتی که از پیشنهاد قیمت راضی نیستید از مغازه خارج شده و به سراغ سایر فروشنده ها بروید تا اجناس مورد نظر خود را با قیمت مناسب تری تهیه کنید.

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

سلطان محمد دوم پس از فتح استانبول به وسیله عثمانی، تغییرات زیادی در این شهر به وجود آورد. از جمله این تغییرات، ساخت بازار بزرگ در سال ۱۴۵۶- ۱۴۵۵ بود. پس از ساخت، بازار بزرگ استانبول وقف مسجد ایاصوفیه شد. در ابتدا فقط پارچه در این مرکز خرید به فروش می رسید و این بازار را به عنوان بازار جواهر می شناختند. بازار جواهر از آجر و چوب با طاق های بلند و زیبا ساخته شده بود. پس از گذشت چند سال، سلطان محمد دوم دستور داد تا بازار جدیدی به نام صندل در ضلع شمالی بازار جواهر بسازند، این مرکز خرید جدید به جایی برای فروش کالاهای لوکس تبدیل شد.

به مرور زمان مغازه های مختلفی بین این دو بازار ایجاد شد و یک بازار بزرگ واحد را تشکیل داد. در قرن ۱۷ بازار بزرگ قدیمی استانبول به پختگی کامل رسید و تجارت در آن رونق گرفت به گونه ای که برخی از مسافران باور داشتند که هیچ مرکز خریدی توانایی رقابت با این بازار را ندارد.

همچنین بخوانید:  رود فرات در کربلا؛ فاصله رود فرات تا حرم امام حسین(ع) چقدر است؟

 

بر اساس سفرنامه های گردشگران مختلف، گرند بازار تا نیمه ی اول قرن نوزدهم در تنوع، کیفیت و تعداد کالاها در کل اروپا نظیر نداشت. اما به دلیل برخی از اتفاقات که در نیمه دوم قرن نوزدهم رخ داد، بازار بزرگ استانبول از دوران اوج خود فاصله گرفت. از جمله این اتفاقات می توان به گسترش تجارت پارچه در غرب اروپا، برقراری عهدنامه تسلیم بین امپراتوری عثمانی با بسیاری از کشورهای اروپایی، پیشرفت تجار اروپایی در تولید مواد اولیه خام و زلزله سال ۱۸۹۴ اشاره کرد.

بر این اساس وسعت بازار استانبول کاهش پیدا کرد و حتی تعداد مغازه ها به ۳۰۰۰ عدد رسید. به طور مثال دروازه قدیمی و راسته پوست فروش ها به طور کلی از بین رفت. در سال ۱۹۱۴ میلادی نیز بازار صندل به طور کامل تخریب شد. آخرین بازسازی گرند بازار در سال ۱۹۸۰ میلادی انجام شد و هم اکنون نیز به همان شکل باقی مانده است. در ادامه عکس های بازار بزرگ استانبول را مشاهده خواهید کرد.

معماری بازار بزرگ استانبول

گرند بازار در ابتدا از دو ساختمان نزدیک به هم ساخته شد که با گذشت زمان، مغازه های گوناگون فاصله ی این دو ساختمان را پر کردند و خیابان ها مسقف شدند. این دو ساختمان، بازار طولانی و بازار صندل نام دارند. طول بازار طولانی برابر با ۴۳.۳۰ متر و عرض آن برابر با ۲۹.۵ متر می باشد. این بازار از دو ردیف چهارتایی ستون های سنگی ساخته شده که میانه آن ها را سقف های گنبدی شکل از جنس آجر پر کرده اند. روشنایی بازار طولانی از پنجره هایی که در سقف وجود دارد، تامین می شود برای همین بازار در ساعات مشخصی از شبانه روز باز است. این بازار هم اکنون ۴ ورودی دارد. درون دیوارهای داخلی و خارجی بازار طولانی، ۴۴ مخزن وجود دارد که نقش گاو صندوق را ایفا می کند.

طراحی بازار صندل نیز همانند بازار طولانی می باشد و طول آن برابر با ۴۲.۲۰ متر و عرض آن برابر با ۴۰.۲۰ متر است. بازار صندل به طور کلی ۱۲ ستون سنگی دارد و سقف آن به صورت گنبدهای آجری ساخته شده است. هر دوی این بازارها به وسیله دروازه های آهنی محافظت می شوند.

بر اثر آتش سوزی سال ۱۷۰۰ میلادی بسیاری از بخش های بازار به غیر از بازار طولانی و صندل، از بین رفتند چرا که از چوب ساخته شده بودند. پس از آتش سوزی، از سنگ و آجر، برای بازسازی بازار استفاده کردند. البته همانطور که در بخش قبل گفتیم بازار صندل در سال ۱۹۱۴ کاملا تخریب شد.

 

بخش های مختلف گرند بازار

هر آنچه که نیاز دارید را می توانید در گرند بازار پیدا کنید. این مرکز خرید بخش بندی شده و همین امر سبب دسترسی راحت تر به کالایی که نیاز دارید را ممکن می سازد. علاوه بر آن می توانید قیمت و کیفیت اجناس مشابه را با یکدیگر مقایسه کرده و با خیال راحت خرید کنید. در ادامه جاهای دیدنی بازار بزرگ استانبول و انواع مختلفی از کالاهای موجود در بازار را ذکر می کنیم:

  • انواع کیف و کفش

از گذشته تاکنون مغازه های زیادی در بازار به فروش کیف و کفش های چرمی و پارچه ای مشغول بوده اند. تقریبا از قرن پانزدهم، این بازار به مرکزی برای تهیه کفش تبدیل شد و مردم برای خرید کفش، به گرند بازار مراجعه می کردند. اغلب کفش ها به صورت سنتی و دست دوز بود و به زمان های عثمانی و سلجوقی باز می گشت و به آن ها، کفش یمنی می گفتند. البته با گذشت زمان کفش یمنی کاربرد خود را از دست داد و جای خود را به کفش های چرمی مدرن داد ولی همچنان در بازار بزرگ می توانید این کفش ها را ببینید.

 

اگر به وسایل قدیمی و عتیقه علاقه دارید و اهل کلکسیون جمع کردن هستید باید بگویم که بازار بزرگ استانبول پر از وسایل کوچک و بزرگ ارزشمند است که قدمت طولانی دارند. البته از لحاظ قانونی نمی توانید عتیقه ای از بازار خریداری و از مرز خارج کنید اما لوازمی که ارزش و قدمت کمتری دارند را می توانید همراه خود به ایران بیاورید. به دلایل گفته شده قبل از خرید مطمئن شوید که از لحاظ قانونی مشکلی برای شما پیش نمی آید. همچنین برای خرید عتیقه باید شناخت کافی از این لوازم داشته باشید تا سر شما کلاه نگذارند.

 

  • انواع ادویه ها و گیاهان دارویی

در مغازه های این راسته، انواع گیاهان دارویی، ادویه ها، شربت های گیاهی، دمنوش های مختلف و … به فروش می رسند. بد نیست بدانید که قدمت تولید و مصرف داروهای گیاهی در استانبول مانند ایران به سال های دور باز می گردد و هنوز هم این سنت حفظ شده ولی شکل علمی تری به خود گرفته است.

 

  • پوشاک چرم و پوست

محصولات چرمی به وفور در بازار بزرگ استانبول به چشم می خورد. از گذشته تاکنون ترکیه یکی از مراکز اصلی تولید کننده محصولات چرمی به حساب می آمده است. در صورتی که به محصولات چرم علاقه دارید حتما از این راسته دیدن کنید.

همچنین بخوانید:  پارک آبی وایلد وادی دبی؛ هزار و یک لذت نچشیده!

یکی از جذاب ترین بخش های سفر، دیدن صنایع دستی مربوط به یک شهر یا کشور است. در قسمت صنایع دستی بازار نیز می توانید آثار مختلف هنری همچون لباس های سنتی، گلیم، محصولات چوبی و … را دیده و به عنوان یادگاری خرید کنید.

 

  • زیورآلات نقره ای

در گذشته از نقره استفاده های گوناگونی می شده است. به عنوان مثال برای ساخت پول رایج، گردنبند، انگشتر، کلاه خود، شمشیر و … از نقره استفاده می کردند. هم اکنون نیز کارگاه های زیادی در گرند بازار وجود دارد که به ساخت زیورآلات نقره ای مشغول هستند.

اگر به طلا و جواهر علاقه دارید باید بگویم که در این بازار می توانید از طلافروشی ها دیدن نموده و خرید کنید.

 

در گرند بازار انواع لوازم مسی همچون قابلمه، گلدان، سینی و … به فروش می رسد. همچنین می توانید چکش کاری استادان را به چشم ببینید که برای تهیه یک ظرف کوچک چقدر زحمت کشیده شده است.

 

قدمت تولید قالی در ترکیه به ۷۰۰۰ سال پیش باز می گردد پس عجیب نیست که در این بازار قالی و قالیچه های مختلف ایرانی، ترکی و قفقازی را به چشم ببینید. بسیاری از قالی ها عتیقه بوده و شما نمی توانید فرش هایی که قدمت آن ها بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال باشد را از خاک ترکیه خارج کنید.

 

یکی دیگر از سوغاتی های جذاب، ظروف سرامیکی با طرح ها و رنگ های مختلف است که در بازار به فروش می رسند. این ظرف ها نیز زیبایی خاصی دارند. حتما از این قسمت بازار دیدن کنید.

 

  • فانوس های رنگی

حباب های شیشه ای رنگارنگ از جمله سوغاتی های جذابی هستند که می توانید از بازار بزرگ استانبول تهیه کنید. حتی اگر قصد خرید چراغ های رنگی را ندارید حتما به این راسته سر بزنید. مطمئنا با ورود به این بخش از دیدن این همه زیبایی و رنگ های خیره کننده متعجب خواهید شد.

بازار بزرگ استانبول کجاست

این بازار در منطقه اروپایی فاتح و محله بایزید (بیازیت)، بین مسجد نور عثمانیه و مسجد بایزید قرار گرفته و از طریق وسایل نقلیه عمومی به سادگی می توان به آن دسترسی داشت.

آدرس گرند بازار استانبول: فاتیح، محله بایزید، بین مسجد نور عثمانیه و مسجد بایزید

چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم

با توجه به اهمیتی که این بازار دارد، امکانات حمل و نقل عمومی برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به جایی که هستید می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

دسترسی با مترو و تراموا

برای پاسخ به سوال چگونه با مترو به بازار بزرگ استانبول برویم؟ باید بگویم اگر در میدان تکسیم هستید، می توانید با مترو خط F1 فونیکولور به ایستگاه کاباتاش رفته و از آنجا سوار تراموای T1 شده و در ایستگاه بایزید یا بازار بزرگ پیاده شوید. اگر در بلوار آتاتورک هستید باید خود را به بلوار اسکی آنکارا برسانید و سپس سوار مترو ( خط  H122) شوید و در ایستگاه لونت خط عوض کرده و با مترو M2 خود را به ایستگاه وزنکیلر برسانید. سپس باید مسافتی پیاده روی کنید تا به بازار بزرگ برسید. اگر در نزدیکی مسجد آبی یا ایاصوفیه هستید، فاصله کمی تا بازار دارید. بنابراین می توانید پیاده روی کنید.

دسترسی با اتوبوس و تاکسی

به وسیله اتوبوس خط های ۹۷، ۹۰B و ۶۱B می توانید به بازار بزرگ استانبول بروید همچنین می توانید با تاکسی از میدان تکسیم به این بازار دسترسی پیدا کنید.

 

اطلاعات بازدید بازار بزرگ استانبول

ساعت کاری بازار بزرگ خرید استانبول  در تمام روزهای هفته به جز یکشنبه ها و تعطیلی های همگانی از ساعت ۹ صبح شروع شده و تا ساعت ۱۹ ادامه دارد. بهتر است به گونه ای برنامه ریزی کنید که حداقل چندین ساعت از وقت خود را در بازار بگذرانید.

شماره تلفن گرند بازار استانبول: ۹۰۲۱۲۵۱۹۱۲۴۸+

رستوران های بازار بزرگ استانبول

هنگامی که از گرند بازار دیدن کردید می توانید به رستوران های نزدیک آن مراجعه کنید تا خستگی و گرسنگی خود را رفع کرده و جانی دوباره برای بازدید از جاذبه های اطراف پیدا کنید. در ادامه به معرفی چند رستوران معروف که در نزدیکی بازار قرار دارند، می پردازیم.

رستوران Gul Ebru Kantin (گل ابرو کانتین)

یک رستوران کوچک با تعداد محدود صندلی می باشد که مشتریان زیادی دارد. دونر کباب یکی از غذاهایی است که هنگام سفر به ترکیه حتما باید آن را امتحان کنید. این رستوران کوچک نیز به دونر کباب های خوبی که دارد معروف است. می توانید غذای خود را همان جا میل کنید یا غذا را تحویل گرفته و هنگام بازدید از بازار و قدم زدن نوش جان کنید. دوغ های رستوران گل ابرو کانتین نیز بسیار معروف هستند پس حتما همراه دونر کباب دوغ نیز سفارش دهید.

 

رستوران Havuzlu (حاووضلو)

یکی از معتبرترین رستوران های سنتی استانبول است که قدمتی طولانی دارد. این رستوران از سال ۱۹۵۹ میلادی مشغول به کار بوده و اکثر کسبه بازار برای تهیه وعده غذایی خود به آن مراجعه می کنند. فضای این رستوران سنتی بوده و در وسط خود یک حوض دلنشین دارد و میز و صندلی ها در اطراف چیده شده اند. برای صرف غذا باید از ساعت ۱۲ ظهر الی ۱۵ به این رستوران مراجعه کنید. اما اگر فقط می خواهید یک فنجان چای بنوشید، تا ساعت ۲۰ نیز امکان مراجعه به رستوران وجود دارد.

همچنین بخوانید:  استانبول مال ترکیه | معرفی و راهنمای خرید فروشگاه های مختلف

 

رستوران Burc (بورچ) 

این رستوران برای کسانی که به کباب و گوشت علاقه زیادی دارند، مناسب است. فضای این رستوران کوچک می باشد برای همین ممکن است کمی منتظر بمانید تا میز خالی پیدا کنید. در این رستوران می توانید انواع کباب های معروف ترکی از جمله علی نازیک را میل کنید. علی نازیک از گوشت و بادمجان تهیه می شود و یک نوع سس مخصوص دارد. رستوران بورچ به دلیل کباب علی نازیک شهرت زیادی پیدا کرده است.

رستوران اصلان

این رستوران در طبقه دوم یک ساختمان در خارج از بازار بزرگ استانبول قرار گرفته است. رستوران اصلان در سال ۱۹۸۸ میلادی تاسیس شد و انواع غذاهای ترکی و عثمانی را طبخ می کند. همچنین انواع غذاهای دریایی نیز در منوی آن وجود دارد. در این رستوران بعد از صرف غذا می توانید چای تازه دم سفارش دهید. برای مراجعه به رستوران اصلان می توانید هر روزه هفته از ساعت ۱۱ صبح الی ۲۱ شب اقدام کنید.

 

چایخانه Sark kahvesi

برای رفع خستگی می توانید به این چایخانه سر بزنید و یک فنجان قهوه یا انواع نوشیدنی ها و دمنوش ها را به همراه دسر امتحان کنید. این چایخانه دارای میز و صندلی چوبی بوده و با لوازم عتیقه تزئین شده است.

 

دانستنی ها و عجایب گرند بازار

  • در طول تاریخ، این بازار بر اثر آتش سوزی و زلزله، بارها آسیب دیده و دوباره بازسازی شده است. در قرن ۱۷ میلادی حدود هشت آتش سوزی اتفاق افتاد که در دو آتش سوزی، کل بازار نابود شد.
  • برای روشنایی داخل بازار از هیچ نور مصنوعی استفاده نمی شود و نور بازار از طریق پنجره های موجود روی سقف تامین می شود.
  • برای جلوگیری از آتش سوزی سیگار کشیدن و استعمال هرگونه دخانیات داخل بازار ممنوع است.
  • امروزه به دلیل بازسازی هایی که انجام شده است، بازار بزرگ به هزارتویی از خیابان ها تبدیل شده اما در گذشته تمام خیابان ها و بخش های آن به موازات یکدیگر قرار داشتند.
  • در گذشته گرند بازار نشان دهنده قدرت اقتصادی استانبول و امپراتوران عثمانی بود. چرا که این بازار باعث رونق کسب و کارهای مختلف شد و در طی سالیان دراز، از اهمیت آن کاسته نشد و مطابق با خواسته های هر زمان حرکت کرد.
  • بالای ورودی شرقی بازار، یک لوح وجود دارد که بر اساس آن، دانشمندان معتقدند ساخت بنای اولیه بازار به پیش از دوران عثمانی باز می گردد. اما بر اساس تحقیقاتی که روی آجرکاری های بازار صورت گرفته، به نظر می رسد ساخت بنای اولیه بازار به نیمه دوم قرن پانزدهم میلادی مربوط می شود.
  • در آثاری که از نویسندگان مختلفی همچون ادموندو ده آمیچیس (Edmondo De Amicis)، رمان نویس ایتالیایی و تئوفیل گوتیه (Théophile Gautier) به جا مانده است؛ می توان روایتی از بازار بزرگ استانبول را در قرن نوزدهم میلادی مشاهده کرد.
  • در گذشته هر راسته از بازار برای خود صنفی داشت. اگر برای شغل جدید نیاز بود تا صنف تازه ای ایجاد شود، باید تعداد فروشندگان به حد مشخصی می رسید تا یک صنف جداگانه برای آن ها شکل گیرد. برای اینکه فردی بتواند وارد یک صنف شود یا باید فرزندی عضو مرحومی بود که می خواست کار پدرش را ادامه دهد یا باید هزینه جداگانه ای پرداخت می کرد.
  • رئیس کل اصناف را کدخدا می گفتند که از سوی حاکم انتخاب می شد. وظیفه او تثبیت قیمت و مشخص کردن مالیات بود. کدخدا حقوق خود را از اصناف دریافت می کرد.
  • هر صنف یک بخش مالی داشت که به طور ماهیانه هزینه ای از اعضا جمع می کرد و آن را برای نیازهای هر یک از شرکا خرج می کردند. اصناف در سال ۱۹۱۳ به کل جمع شد و انجمن تجار بازار، جای آن ها را گرفت.

 

دیدنی های نزدیک

جاذبه های گردشگری زیادی در اطراف بازار بزرگ استانبول قرار گرفته اند که با رفتن به آنجا می توانید از جاذبه های اطراف هم دیدن کنید. از جمله این جاذبه ها می توان به مسجد بایزید، مسجد نور عثمانیه، باسیلیکا سیسترن، مسجد سلطان احمد، مسجد ایاصوفیه، کاخ موزه توپکاپی، مسجد سلیمانیه، بازار ادویه استانبول، ستون کنستانتین، محله امینونو، دانشگاه استانبول، مسجد رستم پاشا استانبول، و ارگ تاریخی استانبول اشاره کرد.

هتل های نزدیک 

استانبول یکی از شهرهای توریستی بوده که هر ساله عده زیادی از کشورهای مختلف به آن سفر کرده و از جاذبه های گردشگری آن دیدن می کنند. اولین مسئله ای که هر مسافری با آن روبرو می شود، بحث اقامت است. بررسی مکانی که در آن اقامت دارید بدین منظور که چقدر به جاذبه های گردشگری نزدیک بوده و چه امکاناتی با چه قیمتی داشته باشد، از موارد مهمی است که هر مسافری به آن توجه می کند.

هتل هایی که در نزدیکی بازار بزرگ استانبول قرار دارند عبارت اند از: هتل قصر سلطان احمد، هتل صوفیا استانبول، هتل اسانس و هتل آرمادا. حتما قبل از رزرو به امکانات و خدمات دقت کنید تا بهترین گزینه را رزرو نمایید.

سؤالات متداول

فاصله بازار بزرگ استانبول تا میدان تکسیم چقدر است؟

حدود ۴ کیلومتر فاصله است که در حالت عادی ۵ دقیقه و در صورت ترافیک شدید ۲۰ دقیقه با ماشین طول خواهد کشید.

بازار بزرگ استانبول کجاست؟

در محله توریستی اروپایی و تفریحی فاتح و محله بایزید، بین مسجد نور عثمانیه و مسجد بایزید قرار گرفته است.

بازار بزرگ استانبول به ترکی چه می شود؟

بازار بزرگ استانبول به ترکی کاپالی چارشی یا بازار سرپوشیده می گویند. البته به آن بویوک چارشی به معنای گرند بازار هم گفته می شود.

بزرگترین بازار استانبول کدام است؟

بازار بزرگ استانبول در حال حاضر قدیمی ترین و بزرگترین بازار و مرکز خرید این شهر است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا