ایرانگردی

باغ پرندگان اصفهان؛ معرفی بخش های مختلف این باغ زیبا

Rate this post

 

اصفهان شهری تاریخی و کهن با آثار باستانی بسیاری میباشد . که مشهور به نصف جهان، به خاطر بناهای باستانی جذاب ، زیبا و با ارزش، این شهر میباشد.در سفر به اصفهان بهترین نمونه‌ها از سبک‌های مختلف معماری و همچنین زیباترین مساجد، میدان‌ها، پل‌ها، کاروانسراها و خیابان‌های به جای مانده از دوره سلجوقیان و صفویان میتوانید مشاهده کنید.باغ پرندگان نیز یکی از همین جاذبه های بینظیر میباشد.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

در ادامه با سفر پیش  همراه شوید تا گشتی مختصر در باغ پرندگان اصفهان داشته باشیم .

باغ پرندگان اصفهان

معرفی باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ در مجموعه ناژوان در فاصله چهار کیلومتری غرب پل وحید ایجاد شده و در واقع بخشی از پارک جنگلی ناژوان به حساب می آید.این پارک جنگلی دارای ، باغ خزندگان، باغ پروانه‌ها، آکواریوم و دلفیناریوم میباشد.برخی از  امکانات رفاهی این پارک جنگلی  عبارت‌ است  از: تله سیژ، پل‌های پیاده‌روی، مسیرهای دوچرخه‌سواری و قایقرانی و…

مساحت باغ پرندگان اصفهان حدود ۵۵ هزار مترمربع میباشد و ظرفیت نگهداری چهار هزار قطعه پرنده در بیش از صد و سی گونه را دارا میباشد.وسعت محوطه‌ی داخلی باغ هفده هزار مترمربع  که دارای فضاسازی زیبایی میباشد و علاوه بر تأمین نیازهای زیست محیطی پرندگان، مناظر زیبا و جذلبی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده.سقف باغ در ارتفاع بیست و پنج تا سی و دو  متر با توری فلزی میباشد. شانزده ستون فلزی در جای جای باغ قرار گرفته که نقش مهمی در نگه‌داشتن سقف دارتد.

همچنین بخوانید:  جذاب ترین تفریحات آبی جزیره کیش

این باغ شامل  پرندگانی همچون انواع طوطی، توکان، فلامینگو، اردک، کبک، تیهو، قرقاول، عقاب، جغد، طاووس و انواع پرندگان زینتی مباشد که  به راحتی به زندگی طبیعی خود ادامه میدهند.

سفر پیش

باغ پرندگان شامل بخش‌های مختلفی میباشد ، که طراحی هر قسمت با توجه به زیست بوم دسته‌ای از پرندگان میباشد.به عنوان مثال برای پرندگان آب‌چر مانند انواع اردک و فلامینگو برکه‌های متعددی طراحی شده ، و همچنین برای پرندگان مناطق سنگلاخی و بیابانی مانند تیهو و کبک نیز فضاهایی با صخره‌ها و سنگ‌ها میباشد.

۱-بخش تکثیر باغ

این بخش دارای شرایط و امکانات مناسب برای تخم‌گذاری و پرورش جوجه پرندگان میباشد   . نگهداری از جوجه‌های تکثیر یافته تا مرحله رسیدن به سن خاص برای رهاسازی در باغ پرندگان به عهده این بخش میباشد.

۲-بخش تغذیه باغ

به خاطر اینکه  گونه‌های مختلف پرندگان دارای  نیازهای غذایی متفاوتی هستند، منبع تأمین این نیازها هم متفاوت میباشد.مثلاً برخی از پرندگان میوه خوار ، برخی هم دانه خوار و برخی هم گوشت‌خوار هستند. در بخش تغذیه جیره غذایی هر گروه با توجه به جدول احتیاجات غذایی آن‌ها تعیین میگردد.

۳-بخش بهداشت باغ

زمانی که در بازرسی های روزانه پرندگان مشکوک به بیماری یاشند آن‌ها را به بخش بهداشت انتقال می دهند. همچنین واکسیناسیون پرندگان و حفظ بهداشت و ضدعفونی کردن قسمت‌های باغ توسط این بخش انجام می گردد.

۴-بخش قرنطینه باغ

زمانی که بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به پرندگان می خواهند  پرندگانی را به باغ اهدا کنند پرندگان تازه وارد به مدت ده الی چهارده روز در آن می باشند و بعد از انجام آزمایش‌های لازم در صورت سلامتی کامل وارد باغ پرندگان می شوند.

همچنین بخوانید:  آبشار وارک لرستان کجاست؟ سفری بی نظیر به سرزمین آبشار ها

۵-بخش تاکسیدرمی باغ

برای نگهداری دراز مدت از پیکر پرندگان قسمت تاکسیدرمی ایجاد شده. در این بخش بعد از پوست کنی، لاشه و چربی زدایی از پوست؛ قالبی به اندازه بدن پرنده طراحی و بعد از اسکلت بندی و پر آرایی پوست پرنده بر روی این قالب قرار میگیرد.

سفر پیش

مکان

این باغ زیبا و بی نظیر واقع در استان  اصفهان ، میدان سهرودی و خیابان الفت میباشد.

منبع : dobaresafar.ir
حتما بخوانید : آبشار وارک لرستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا