ایرانگردی

شهر حریره کیش؛ سفری به گوشه ای از تاریخ باستانی ایران

Rate this post

در سفر به جزیره کیش و بازدید از جاهای دیدنی کیش، علاوه بر تفریحات ساحلی و مراکز خرید مدرن، گذری به تاریخ پرفراز و نشیب این جزیره نیز خالی از لطف نیست. شهر باستانی حریره، یادگاری از دوران شکوفایی کیش در قرون گذشته است که با قدمتی ۸۰۰ ساله، شما را به سفری در دل تاریخ می‌برد. گشت و گذار در میان بقایای این شهر باستانی، بازدید از مسجد جامع حریره با معماری منحصر به فردش، و چشم‌اندازهای تماشایی خلیج فارس، تجربه‌ای به یاد ماندنی از تاریخ و طبیعت را برایتان رقم خواهد زد.

تاریخچه شهر حریره کیش

در دل جزیره کیش، گویی دریچه‌ای به سوی تاریخ گشوده شده است. شهر باستانی حریره، با قدمتی ۸۰۰ ساله، شما را به سفری در اعماق تاریخ می‌برد. این شهر که زمانی بندری پر رونق و مرکز تجارت در خلیج فارس بوده است، با بقایای به جا مانده از خانه‌ها، مسجد، حمام و قنات، داستان‌هایی از گذشته را برایتان زمزمه می‌کند.

شهر باستانی حریره، گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ در جزیره کیش است که قدمت آن به دوران پادشاهی شکوهمند و غرورآفرین ساسانیان  می‌رسد. این شهر در زمان حکومت آل بویه و آل مظفر به اوج شکوفایی خود رسید و به عنوان یک بندرگاه مهم و مرکز تجارت دریایی در خلیج فارس شناخته می‌شد.

حریره با معماری منحصر به فرد خود، شامل مساجد، قنات‌ها، حمام‌ها و کارگاه‌های شیشه‌گری، دریچه‌ای به سوی گذشته پرافتخار ایران می‌گشاید. قدم زدن در میان کوچه پس کوچه‌های این شهر باستانی و تماشای بقایای عظمت آن، حس و حالی وصف‌ناپذیر را به شما القا خواهد کرد.

همچنین بخوانید:  باغ پرندگان اصفهان؛ معرفی بخش های مختلف این باغ زیبا

راز نام گذاری شهر حریره کیش

قدمت شهر حریره کیش

نام “حریره” برای شهر باستانی کیش، از دیرباز مورد کنجکاوی گردشگران و مورخان بوده است. در مورد ریشه این نام، نظرات مختلفی وجود دارد. برخی مورخان معتقدند که نام حریره از “حریر” به معنای پارچه لطیف و ابریشم گرفته شده است. چرا که در زمان رونق این شهر، تجارت پارچه و ابریشم از رونق بالایی برخوردار بوده است.

از دیگر نظرات، می‌توان به “حَرَیْرَة” به معنای “محل نخلستان” اشاره کرد. وجود نخلستان‌های وسیع در اطراف شهر باستانی حریره، می‌تواند دلیلی بر صحت این نظریه باشد.

همچنین، برخی مورخان بر این باورند که نام حریره از “حَرارَة” به معنای “گرما” گرفته شده است. چرا که این منطقه در طول سال، دارای آب و هوای گرم و خشک بوده است.

با وجود نظرات مختلف، هنوز هیچ یک به طور قطعی به عنوان ریشه نام شهر حریره کیش اثبات نشده است. اما هر یک از این نظرات، دریچه‌ای به سوی تاریخ و فرهنگ این شهر باستانی می‌گشایند و بر جذابیت آن برای گردشگران و طبیعت‌گردان می‌افزایند.

جاهای دیدنی شهر حریره کیش

مسجد شهر باستانی حریره

مسجد شهر حریره کیش، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی این شهر باستانی است که قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد. این مسجد با معماری منحصر به فرد خود، شامل شبستان، محراب، مناره و گنبد، گویی دریچه‌ای به سوی تاریخ و فرهنگ غنی ایران را می گشوده است.

مسجد حریره کیش
عکس های شهر حریره کیش

مسجد حریره کیش در طول قرن‌ها بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. این مسجد در دوران اوج شکوفایی شهر حریره، به عنوان محلی برای عبادت و اجتماع مردم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

امروزه، مسجد جامع حریره به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در جزیره کیش شناخته می‌شود. بازدید از این مسجد، فرصتی برای آشنایی با معماری ایرانی و تاریخ پرفراز و نشیب این جزیره زیبا را فراهم می‌کند.

حمام شهر حریره کیش

حمام شهر حریره کیش، یکی از بناهای تاریخی ارزشمند این شهر باستانی است که قدمت آن به دوران ایلخانیان و تیموریان می‌رسد. این حمام با معماری سنتی ایرانی و آجرکاری‌های منحصر به فرد خود، گویی شما را به سفری در دل تاریخ می‌برد.

حمام شهر حریره کیش
تصاویر شهر حریره کیش

حمام حریره شامل بخش‌های مختلفی مانند سربینه، گرمخانه، خزینه و تون حمام بوده است. این حمام در زمان رونق شهر حریره، به عنوان محلی برای استحمام و گذران اوقات فراغت مردم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

همچنین بخوانید:  خلخال کجاست؛ جاهای دیدنی خلخال

خانه اعیانی شهر حریره کیش

در میان بقایای شهر باستانی حریره، عمارتی باشکوه با نام “خانه اعیانی” خودنمایی می‌کند و با معماری و تزیینات منحصر به فردش، گویی داستانی از شکوه و جلال را روایت می‌کند.

خانه اعیانی حریره کیش
شهر باستانی حریره کیش

کاشی‌کاری‌های ستاره‌ای و گچ‌بری‌های ظریف به جا مانده و وسعت خانه، حکایت از ثروت و ابهت صاحب آن در زمان خود دارد. گویی می‌توان تصور کرد که در گذر زمان، چه شخصیت‌های برجسته‌ای در این عمارت قدم زده و چه رازها و ناگفته‌هایی در دل دیوارهای آن نهفته است.

راز رونق اقتصادی در گذر زمان؛ کارگاه‌های صنعتی شهر حریره

در دل شهر باستانی حریره، راز رونق اقتصادی و شکوفایی این شهر در گذر زمان نهفته است. کارگاه‌های صنعتی متعددی که با معماری خاص خود، گویی داستان‌هایی از تلاش و خلاقیت را زمزمه می‌کنند.

از کارگاه‌های تولید شیشه با کوره‌های گلی و ظروف سفالی نفیس، تا کارگاه‌های فرآوری خرما و تولید شیره، هر یک نشان از تبادلات تجاری و رونق اقتصادی در این شهر باستانی دارند. گویی می‌توان تصور کرد که در گذر زمان، چه صنعتگران ماهری در این کارگاه‌ها مشغول به کار بوده و چه کالاهای ارزشمندی به اقصی نقاط جهان صادر می‌شده است.

شاهرگ حیاتی شهر باستانی؛ قنات ها و تاسیسات آبرسانی حریره

در قلب شهر باستانی حریره، راز حیات و پویایی این شهر نهفته است. شبکه‌ای گسترده از قنات‌ها و تاسیسات آبرسانی که گویی رگ‌های حیاتی این شهر را تشکیل می‌دادند.

قنات شهر حریره کیش
شهر تاریخی حریره کیش

قنات‌هایی که با حفر تونل‌های زیرزمینی، آب را از نقاط دورتر به قلب شهر منتقل می‌کردند و تاسیساتی مانند آب انبارها و چاه‌ها که این آب را ذخیره و تصفیه می‌کردند. گویی می‌توان تصور کرد که در گذر زمان، چه تلاش و مهارتی برای ساخت و نگهداری این تاسیسات به کار رفته و چه نقشی در آبادانی و رونق شهر داشته است.

دروازه تجارت در گذر زمان: بندرگاه شهر حریره

در ساحل نیلگون خلیج فارس، دروازه‌ای از رونق و تجارت در دل تاریخ خودنمایی می‌کند. بندرگاه شهر باستانی حریره، گویی حدیثی از تبادلات و مراودات اقتصادی در گذر زمان را زمزمه می‌کند.

همچنین بخوانید:  شگفتی های آبشار کچا؛ روستای کچا بهشتی که باید ببینید!

بندرگاه حریره با اسکله‌های سنگی و انبارهای متعدد، زمانی مرکز تبادل کالاهای مختلف بین ایران و سایر نقاط جهان بوده است. کشتی‌های حامل مروارید، ابریشم، خرما و دیگر محصولات از این بندرگاه راهی دورترین سرزمین‌ها می‌شدند و ثروت و رونق را به شهر حریره هدیه می‌آوردند.

بندرگاه شهر حریره کیش
شهر قدیمی حریره کیش

امروزه، اگرچه بندرگاه حریره رونق سابق خود را از دست داده است، اما عظمت و شکوه گذشته آن هنوز در اسکله‌های سنگی و بقایای انبارها قابل مشاهده است. گویی می‌توان تصور کرد که در گذر زمان، چه ملاحان و تاجرانی در این بندرگاه قدم گذاشته و چه داستان‌ها و ناگفته‌هایی در دل دیوارهای آن نهفته است.

جاذبه های گردشگری نزدیک شهر حریره کیش

علاوه بر شگفتی‌های شهر باستانی حریره، جاذبه‌های دیدنی متعددی در نزدیکی این شهر منتظر شما هستند. گویی با قدم گذاشتن در این منطقه، دریچه‌ای به سوی دنیای تاریخ و طبیعت گشوده می‌شود.

در فاصله کوتاهی از شهر حریره، می‌توانید ازپارک دلفین‌ها با نمایش‌های جذاب دلفین‌ها و پارک پرندگان با گونه‌های مختلف پرندگان دیدن کنید که لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را برای شما رقم خواهند زد.

علاقه‌مندان به تاریخ می‌توانند از شهر زیرزمینی کاریز کیش با قدمت 2500 ساله دیدن کنند. گویی با گذر در این مکان‌ها، در گذر زمان سفر می‌کنید و رازهای نهفته در دل تاریخ را کشف می‌کنید.

ساحل مرجان با شن‌های نقره‌ای و آب‌های نیلگون خلیج فارس، مکانی ایده‌آل برای استراحت و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت است. کشتی یونانی که در ساحل به گل نشسته، داستانی غم‌انگیز اما جذاب را روایت می‌کند.

مرکز خرید دامون با تنوع بی‌نظیر کالاها و رستوران‌های متعدد با غذاهای لذیذ، سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم خواهند زد.

قیمت بلیط شهر حریره کیش رایگان است. پس در واقع هزینه شهر باستانی حریره کیش فقط کرایه وسیله نقلیه ایست که شما را از هتل یا ویلای محل اقامت تان به شهر حریره کیش می برد.

سوالات متداول

شهر حریره کیش کجاست؟

شهر حریره کیش در شمال غربی جزیره کیش و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کیش واقع شده است. آدرس دقیق آن کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه می باشد.

قدمت شهر حریره کیش چقدر است؟

قدمت شهر حریره به دوران ساسانیان می‌رسد و حدود 800 سال قدمت دارد.

چه چیزهایی در شهر حریره کیش قابل دیدن است؟

آثار باستانی متعددی مانند خانه اعیانی، قنات ها و تاسیسات آبرسانی، کارگاه‌های صنعتی، قصر و مسجد در شهر حریره وجود دارد که می‌توانید از آنها دیدن کنید.

چگونه می‌توان به شهر حریره کیش رفت؟

برای رفتن به شهر حریره کیش می‌توانید از تاکسی، ون یا اتوبوس استفاده کنید. همچنین می‌توانید با اتومبیل شخصی(اگر اجازه ورود خودرو شخصی به جزیره وجود داشته باشد) خود به این مکان بروید.

بهترین زمان برای بازدید از شهر حریره کیش چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از شهر حریره کیش فصل‌های پاییز و بهار است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا