ایرانگردیمکان های تاریخی

غار خربس؛ غار خربس کجاست؟

Rate this post

غار خربس قشم نامی است که برای افراد علاقه مند به ایرانگردی بسیار وسوسه کننده و جذاب است. اگر قصد سفر به جزیره زیبای قشم را دارید، یا اینکه هم اکنون در قشم به سر می برید، به هیچ عنوان فرصت دیدن این غار اسرار آمیز و سرشار از شگفتی را از دست ندهید.

غار خربس قشم

غارها نمایانگر برخی از شگفت انگیزترین و خارق العاده ترین عجایب زمین شناسی جهان ما هستند. غار خربس قشم به عنوان شاهدی قابل توجه از این شگفتی های طبیعی است و به عنوان یکی از مقاصد برتر و جاذبه های طبیعی در جزیره قشم معرفی می شود.

این مکان پر رمز و راز که در 15 کیلومتری قشم قرار دارد، در سمت راست جاده منتهی به روستای خربس و روستای رمچاه قرار دارد. در میان زمین مرتفع روستای خربس، می‌توان بقایای برجسته‌ای از معماری صخره‌ای را مشاهده کرد که برخی از محققان حدس می‌زنند که محل عبادت مهر پرستان یا شاید مکان مقدسی است که به آناهیتا (الهه آب) تقدیم شده است. برای دانستن تمامی جزئیات این مکان شگفت انگیز با سفرپیش همراه شوید.

تاریخچه غار خربس قشم

غار خربس در دامنه کوه و مشرف به ساحل جنوبی جزیره قشم و در ارتفاعات روستای خربس قرار دارد. این غار فریبنده دارای طراحی معمارانه ای معمایی و منحصر به فرد است که به صورت یکپارچه به شکل گیری های زمین شناسی کوه های زاگرس ادامه می دهد. اگرچه ممکن است ارتفاع آن از رشته کوه زاگرس کم تر باشد، اما قطعا جزئی از این رشته کوه پهناور ایران زمین است.

 

غار خربس قشم

هنگام جستجو در ریشه های تاریخی آن، جستجو در منابع مختلف تاریخی نشان می دهد که ریشه غار خربس به زمان مادها، تقریباً 600 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. در این دوران، کتیبه ها و سنگ نگاره ها ابزار ارجح برای ارتباط نوشتاری بودند.

همچنین بخوانید:  کلیسای وانک اصفهان

 

سال های زیر آب غار خربس و پیدایش آن از اعماق دریا

عده ای معتقدند با گذشت زمان فرورفتگی هایی در دل کوه به تدریج در نتیجه کاهش سطح دریا شکل گرفت. این گودال‌های تودرتو، با گذشت زمان، تحت تأثیر هنر انسان و حکاکی‌هایی که بر روی آن ها نقش زده اند، عمیق‌تر و گسترده‌تر شدند. با این وجود، یک نظریه دیگر بیان می کند که نزدیکی کوه به دریا، نیروی امواج و ضربات ذرات شن و تخلیه شن و ماسه ها ممکن است در ایجاد این حفره ها نقش داشته باشد.

وجود  صدف های زیبایی که دیواره‌های غار را تزئین کرده‌اند، شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد که این مناطق زمانی در زیر آب غوطه‌ور بوده‌اند. این امر به فرضیه اولیه در مورد تشکیل غار کمک می کند که آن را به فروکش کردن تدریجی آب های دریا و ظهور این کوه در خشکی نسبت می دهد.

 

 

غار خربس کجاست

یقیناً ساختار کنونی غار خربس صرفاً آفرینش امواج بی امان دریا نیست. تلاش های هنری سنگ تراشان نیز در شکل گیری آن نقش بسزایی داشته است. این صنعتگران حفره هایی را که در اصل در اثر فرسایش طبیعی تشکیل شده بود، عمیق و بزرگ کرده اند.

نرم بودن دیواره‌های غار علاوه بر تأثیر فرسایش، تراشیدن و حکاکی روی آن‌ها را نسبتاً آسان کرده است. تفاسیر مختلفی پیرامون هدف غار خربس وجود دارد. برخی آنها را معبد مهرپرستان می دانند، در حالی که برخی دیگر آنها را “استودان” می دانند – مکانی در آیین زرتشتی که در آن استخوان های متوفی دفن می شود. حدس محتمل‌تر این است که این حفره‌های درون صخره به عنوان پناهگاهی برای ساکنان آسیب‌پذیر دشت خربز در دوره‌هایی که دزدان دریایی امنیت آنها را تهدید می‌کردند، بوده است.

تقریباً مسلم است که این غارهای به هم پیوسته در درون قلب صخره‌ای به عنوان پناهگاهی ایجاد شده‌اند که برای کودکان، زنان و افراد مسن در هنگامیکه احساس خطر می کردند، به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می گرفته است.

معماری غار خربس قشم

غار خربس، شاهکاری چشمگیر از معماری صخره ای است که بر فراز پیشانی کوهی مشرف به ساحل جنوبی جزیره قشم قرار دارد. منظره ای از دشتی وسیع را در بر می گیرد که گورستان اسلامی را در خود جای داده است.

با نزدیک شدن به غار، سازه ای دو طبقه نمایان می شود. با بالا رفتن از پله‌ها، طبقه اول، بخش طبیعی غار نمایان می‌شود که دارای یک تالار ورودی است که با سه دهانه تزئین شده است. برای بررسی کامل سالن و چیدمان چند طبقه آن، باید به طبقه دوم بروید و شگفت زده شوید.

همچنین بخوانید:  خلخال کجاست؛ جاهای دیدنی خلخال

 

 

غار خربس در کدام شهر است

از نمای بیرونی، غار روزنه های متعددی را در صخره نشان می دهد که به عنوان پنجره هایی عمل می کند که نور طبیعی را برای روشن کردن فضای داخلی ایجاد می کند.

حالا که به چیدمان کلی غار پی برده ایم، بیایید ابعاد آن را بررسی کنیم. در طبقه دوم غار خربس، با اتاق های به هم پیوسته ای مواجه می شوید که توسط دالان هایی به هم مرتبط شده اند. ابعاد این اتاق ها تقریباً 4 در 5.5 متر است و یک سالن مرکزی را به مساحت تقریباً 25 متر مربع احاطه کرده است.

حیوانات اطراف و داخل غار خربس

آیا می توانید گونه های حیوانی منحصر به فرد و دست نیافتنی را که در پناهگاه داخلی این غار صخره ای زندگی می کنند، درک کنید؟ در میان ارتفاعات صخره ای غار خربس، یک جفت عقاب ماهیگیر خانه زندگی می کنند. این عقاب ها که از گونه های نادر و در حال انقراض هستند به سادگی خود را به شما نشان نمی دهند و اگر بخت با شما یار باشد، ممکن است آن ها را در حین پرواز بر فراز غار خربس قشم و یا اطارف آن ببینید.قابل ذکر است که این عقاب ها از جمله گونه های در معرض خطر انقراض هستند که تلاش های حفاظتی برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

غار خربس عکسها

 

با این حال، تنوع زیستی غار فراتر از این جفت عقاب است. در فرورفتگی های پایینی و گوشه های تاریک غار گونه هایی از خفاش های دم موشی زندگی می کنند. با توجه به اینکه این خفاش ها هم کمیاب و هم در خطر انقراض هستند، حفاظت از حیات وحش غار خربس اهمیت اکولوژیکی زیادی پیدا می کند.

ساعات بازدید غار خربس

غار خربس را می توانید در طول سال کاوش کنید و جای نگرانی برای محدودیت های فصلی بازدید وجود ندارد. با این حال، توصیه می شود برای فرار از گرمای شدید بازدید خود را در فصول سردتر برنامه ریزی کنید. این غار همه روزه از ساعت 6 صبح تا 5 بعد از ظهر برای بازدیدکنندگان باز است و شما می توانید با صرف زمان دلخواه تان تمام قسمت های این غار زیبا را بازدید کنید.

همچنین بخوانید:  شگفتی های آبشار کچا؛ روستای کچا بهشتی که باید ببینید!

 

عکس غار خربس قشم

 

جاهای دیدنی اطراف غار خربس قشم

  • دره ستارگان در 9 کیلومتری غار خربس به عنوان یک شاهکار بی نظیر از طبیعت جزیره قشم قرار دارد. در داخل این دره، با مجموعه‌ای از سازندهای عجیب و غریب و متنوعی که از خاک، سنگ و ماسه ساخته شده‌اند، مواجه خواهید شد. ساکنان محلی بر این باورند که زمانی یک ستاره آسمانی در قلب جزیره فرود آمد و این اشکال جذاب و پیچیده را به وجود آورد.
  • جزایر ناز در فاصله تقریبی 16 کیلومتری غار خربس در زمره عجایب هفتگانه قشم قرار دارد. چیزی که این جزایر را متمایز می کند، تمایز آنها با هر ساحلی است که تا به حال با آن روبرو شده اید. در اینجا، شما می توانید تجربه قابل توجهی از راه رفتن در دریا را داشته باشید. که فقط در این مکان خارق العاده ممکن شده است. در هنگام جزر دریا یک مسیر شنی باریک نمایان می‌شود که به شما امکان می‌دهد با پای پیاده از آن عبور کنید و اطراف آن را صخره‌های آشکار احاطه کرده‌اند.
  • جزیره هنگام  در مجاورت خربس، نگاهی اجمالی به جزیره ای سنتی و بومی مملو از دلفین های بازیگوش، حیات وحش نفس گیر، نخلستان های خیره کننده، کوه های آهکی، و بازاری فریبنده دارد. برای کسانی که به دنبال یک تجربه جزیره معتبر و غوطه ور هستند، جزیره هنگاما یک انتخاب عالی است.

سوالات متدوال

بهترین زمان برای بازدید از غار خربس چه زمانی است؟

بهترین زمان برای گشت و گذار در غار خربس در فصول سردتر به دلیل گرمای شدید منطقه است. بازدید از آن در پاییز، زمستان یا بهار توصیه می شود.

ساعات بازدید از غار خربس چقدر است؟

غار خربس همه روزه از ساعت 6 صبح تا 17 بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان است و تقریباً یک تا دو ساعت امکان کاوش را دارد.

چه شگفتی های طبیعی منحصر به فردی در نزدیکی غار خربس وجود دارد؟

دره سه تارگان که در 9 کیلومتری آن قرار دارد، دارای خاک، سنگ و سازندهای شنی خارق‌العاده‌ای است که گمان می‌رود نتیجه یک ستاره سقوط کرده باشد. جزایر ناز، در فاصله 16 کیلومتری، تجربه نادر پیاده روی در دریا در هنگام جزر را ارائه می دهند. جزیره هنگام نیز در همین نزدیکی است که تجربه جزیره ای سنتی را ارائه می دهد.

آیا در غار خربس و اطراف آن حیات وحش یا جانور منحصر به فردی وجود دارد؟

غار خربس محل زندگی یک جفت عقاب ماهیگیر است، در حالی که گونه‌هایی از خفاش‌های کمیاب دم موشی در حفره‌های پایینی غار زندگی می‌کنند. حفظ این حیات وحش به دلیل وضعیت در خطر انقراض آنها ضروری است.

آیا فولکلور یا افسانه محلی مرتبط با غار خربس وجود دارد؟

باورهای محلی معتقدند که غار خربس برای نیایش و به عنوان عبادتگاهی برای کسانی که از آیین زیبای مهرپرستی پیروی می کردند بوده است و آن را یک مکان معنوی و عرفانی منحصر به فرد می دانند.

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا