ایرانگردی

کلیسای وانک اصفهان

Rate this post

کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس

کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس اصفهان یکی از آثار تاریخی و جذاب این شهر میباشد.قدمت این کلیسا وانک بیش از چهار قرن است و ساخت آن در سال ۱۶۰۵ میلادی آغاز و در سال ۱۶۵۵ به اتمام رسیده است.

این مطلب جامع در مجله سفر و گردشگری سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

تاریخ شروع ساخت و پایان این بنا با خطی طلایی بر روی کاشی لاجوردی حک و بر سر در ورودی غربی کلیسا نصب میباشد. کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس، در محله جلفای اصفهان میباشد.

نام کلیسا وانک از نام کلیسای  سورپ آمنا پرکیج وانک در نخجوان گرفته شده و وانک در زبان ارمنی به معنای صومعه میباشد.کلیسای وانک امروزه تنها جایی برای عبادت پیروان دین مسیحیت نمی باشد و به جاذبه گردشگری مهمی در اصفهان تبدیل شده است. که بازدید از آن به بسیاری از توریست های خارجی که به ایران سفر میکنند، توصیه می گردد.

 

نقاشی های داخلی کلیسای وانک

در محیط داخلی کلیسا وانک تعداد زیادی از نقاشی‌ها با جزئیات زیاد و رنگ‌های شارپ شما را به شوق می آورد .تمامی نقاشی‌های دیوار و سقف کلیسا با رنگ روغن کشیده شده‌ است، و به راستی بی‌نظیر میباشند .موضوع بیشتر نقاشی‌ها از متن انجیل مقدس الهام گرفته شده و بر روی بیشتر آن‌ها نقش فرشتگان میباشد.

برخی از نقاشی‌های هنرمندانه از تولد تا عروج حضرت عیسی (ع) را به تصویر میکشد و از بشارت فرشته به حضرت مریم (س) آغار می گردد و سپس تولد حضرت عیسی و سجده‌ی پادشاهان به حضرت عیسی، نقش ابلیس در کنار حضرت عیسی، شام حضرت عیسی با حواریون، مصلوب شدن و دفن حضرت عیسی و در پایان معراج عیسی مسیح را به خوبی به نمایش میگذارد.

همچنین بخوانید:  هتل عباسی اصفهان (شاه عباسی)

در گنبد بزرگ کلیسا تصویر  آدم و حوا و داستان میوه‌ی ممنوعه میباشد که سوژه اغلب عکاسان می باشد.

معماری کلیسای وانک

معماری کلیسا وانک تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی میباشد و این امر از ویژگی‌های شاخص کلیسا وانک به حساب می آید.ظاهر بیرونی کلیسا نشان دهنده  معماری ایرانی است  اما نقشه‌ی داخل آن از طرح های اروپایی  الهام گرفته است.این کلیسا برخلاف اکثر کلیساهای ارمنی که با سنگ ساخته می‌شدند با خشت خام ساخته شده است.دیوارهای کلیسا که تا پشت‌بام طبقه‌ی دوم کشیده شده‌اند نزدیک به دوازده متر ارتفاع دارند.

 

 

مکان کلیسای وانک

کلیسا وانک  واقع در اصفهان ، محله جلفا، کوچه کلیسا میباشد.

منبع : dobaresafar.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا