ایرانگردی

جاذبه های گردشگری اسرا آمیز و خارق العاده جزیره قشم

Rate this post

جاذبه های دیدنی و گردشگری جزیره قشم

در این پست از مجله گردشگری سفر پیش می خواهیم. ضمن معرفی و شناخت جزیره زیبای قشم، آشنایی با جاذبه های دیدنی و گردشگری جزیره قشم داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

جزیر قشم بزرگ ترین جزیره ایران و از شاخته شده ترین جزیره های کشورمان میباشد. که در استان هرمزگان واقع شده است. این جزیره طبیعتی بکر و زیبا میباشد. و تاریخ آن به درازای دوران ساسانیان می رسد. این جزیره ی جنوبی هم اکنون به مقصد گردشگری بسیاری از ایرانی ها و توریست های خارجی بدل شده است.پس برای ایرانگردی همیشه در اولویت سفر دوستان قرار می گیرد.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

جاذبه های دیدنی و گردشگری جزیره قشم

موقعیت جغرافیایی جزیره زیبای قشم

جزیره ی قشم در جنوب ایران و در استان هرمزگان قرار دارد. و بزرگ ترین جزیره ی تنگه ی هرمز به حساب می آید. از آن جایی که جزیره قشم در جنوب بندرعباس واقع شده است. از شمال به بندرعباس، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزیره ها ی ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک امتداد میابد.

نقشه جزیره قشم

جاذبه های دیدنی و گردشگری جزیره قشم

۱. دره ستارگان

آب و باد، خاک و سنگ را در قسمتی از جزیره فرسایش داده است. و دره ای شگفت انگیز و زیبا ایجاد کرده است. این دره به دره ستارگان مشهور میباشد. دره ستارگان در ۱۵ کیلومتری شهر قشم در جاده کناره جنوبی جزیره و روستای برکه خلف واقع شده است. این جاذبه طبیعی در حدود پنج کیلومتری ساحل جنوبی جزیره قشم میباشد.

همچنین بخوانید:  باغ تاریخی عباس آباد

دره ستارگان جزیره قشم

دره ستارگان جزیره قشم

۲. غار خربس

هزاران سال قبل در دوران ساسانیان روستایی به نام خربس با رونق بسیاری وجود داشته است. و جزء یکی از پرترددترین بخشهای جزیره قشم به شمار می آمده. پیرامون این روستا با تپه های کوتاه و بلند مرجانی، بصورت دایره وار محاصره گشته است.

در روبروی این قلعه، گورستانی باستانی واقع شده است. که مشرف به دهانه ی غارهای خربس میباشد. دهانه غارهای خربس در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری، در دل کوه واقع شده است.این جاذبه گردشگری بینظیر در ۱۵ کیلومتری شهر قشم واقع شده است.

غار خربس جزیره قشم

غار خربس جزیره قشم

۳. جزایر ناز قشم

جزایر ناز یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری جزیره قشم میباشد. که در نزدیکی سواحل شرقی واقع شده است. و از ساحل دارای حدود یک کیلومتر فاصله است.

در زمان جزر با پس روی کامل آب دریا برای مدت کوتاهی باریکه ای از خشکی جزیره را به ساحل قشم متصل می نماید. این جزایر وقت غروب منظره ای جالب و دیدنی را خلق می کند.

جزایر ناز قشم

جزایر ناز جزیره قشم

۴. دره تندیس ها

این دره در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر قشم و در جنوب غربی روستای طبل قرار دارد. سطح بیشتر دره از ترک های گلی پوشیده شده و از نظر ساختاری تقریباً مثل دره ستارگان است فرسایش در این دره سنگی تندیس های طبیعی شگفت انگیزی خلق نموده است.

دره تندیس ها جزیره قشم

دره تندیس ها جزیره قشم

۵. جزیره هنگام

جزیره هنگام یا جزیره دلفین های بازیگوش یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و گردشگری جزیره قشم میباشد. که در جنوب کشورمان واقع شده است. و هرچند کوچک میباشد. اما جزء یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری به حساب می آید. جزیره هنگام در فاصله ۲ کیلومتری قشم واقع شده است.

برای رسیدن به آن باید سوار قایق هایی که در جزیره ی قشم میباشد. شوید و پس از طی مسیری کوتاه به این جزیره می رسید. زمانی که به طرف این جزیره در حرکت می باشید. نخستین چیزی که توجه تان را جلب می کند. شن های تمیز و براق و آب های آبی و بی نهایت زیبایی آن میباشد. که در زیر انوار طلایی خورشید درخشششان ده ها برابر می گردد.

همچنین بخوانید:  روستای قلعه نو ( زهک )

جزیره هنگام ،جزیره قشم

جزیره هنگام ،جزیره قشم

۶. بام قشم

یکی از زیباترین چشم اندازهای این جزیره را در بلندترین جای آن یعنی بام قشم است، را میتوانید تماشا کنید. از آن بالا چشم اندازی فوق العاده به جنگل ها و سواحل شمالی خلیج فارس دارید. که منظره بینظیر و فوقالعاده میباشد.

بام جزیره قشم

۷. چاه های تل آب یا طلا جزیره قشم

یکی از جاذبه های دیدنی و گردشگری جزیره قشم چاه های تل آب یا طلا میباشد. این چاه های تل آب یا طلا دارای عمر بسیار طولانی میباشند. این چاه ها با هدف ذخیره آب باران این منطقه ایجاد شده اند. این چاه ها در ۷۶ کیلومتری شهر قشم و در ۳۰ کیلومتری شمال فرودگاه بین المللی قشم واقع شده اند.

زمانیکه برای بازديد این چاه ها می روید قلعه نادری را هم مشاهده می کنید. که هم درست در کنار همین چاه ها در درون گودال دامنه ی کوه واقع شده است. ایده ساخت این چاه های آب از دوران هخامنشیان بوده است. و اکنون هم بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به حساب می آید.

چاه های تل آب یا طلا جزیره قشم

چاه های تل آب یا طلا جزیره قشم

۸. بندر – روستای لافت جزیره قشم

بندر – روستای لافت قشم که به ” بندر تاریخی لافت ” نیز شهرت دارد. از توابع جزیره ی زیبا قشم و در میان خلیج فارس واقع شده است. از زیبایی های این روستای بندری می توان به  معماری بندر لافت و بادگیرهای خانه هایش، و همچنین قلعه پرتغالی ها و چاه های تاریخی و .. اشاره کرد.

روستای بندری لافت دارای قدمت بسیار زیادی میباشد. و تقریباً به هزاره اول پیش از میلاد میرسد،زمانی که اولین سکونتگاه ها در قشم ساخته شده است. وجود راه دریایی و دسترسی به آب شیرین از دلایل ایجاد سکونتگاه زیبا میباشد.

همچنین بخوانید:  دشت دریاسر تنکابن؛ یک جاذبه جنگلی و کوهستانی

بندر لافت جزیره قشم

بندر لافت جزیره قشم

۹. موزه ژئو پارک قشم

موزه جهانی ژئو پارک قشم را به عنوان يکى از کامل ‌ترين موزه‌ هاى حيات وحش ايران در تنوع زيستى معرفی کرد. که در مساحتى بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع ساخته شده، و دارای بيش از ۳ هزار نمونه جانورى می باشد. اين موزه در سال ۱۳۷۴ ، توسط سازمان منطقه آزاد قشم تاسيس و تمامی نمونه‌ هاى موجود در آن با همکارى استاد ” رضا پارسا ” تاکسيدرمى گشته است.

از ويژگی‌هاى اين مجموعه که آن را از ديگر موزه‌ هاى کشور کاملا خاص و متمايز کرده، بومى بودن بيش از ۹۵ درصد از نمونه ‌هاى آن دانست.

موزه جهانی ژئو پارک جزیره قشم

موزه جهانی ژئو پارک جزیره قشم

۱۰. جنگل های حرا قشم

جنگل های حرا قشم که در جزیره زیبا قشم ،جزیره ای عجایب هفتگانه ایران نیز نامیده میشود، واقع شده است. این جزیره زیباترین و منحصر به فرد ترین پدیده های طبیعی را در خود قرار داده است.

جنگل های حرا یکی از همین دیدنی های جذاب میباشد، که در لیست عجایب هفتگانه قشم قرار دارد. این جنگل را همچنین ” طلای سبز قشم ” هم می نامند. که زیستگاه درختانی میباشد، که دارای ریشه در آب می باشند.

جنگل‌ های حرا همچنین به نام ” جنگل‌ های مانگرو ” هم مشهور میباشد، که در هنگام مد دریای نیلگون خلیج فارس، تاج درختان از آب بیرون می آید، و منظره‌ بسیار زیبایی را خلق می کند. جنگل های حرا دارای ۲۲ هزار کیلومتر وسعت دارد، که در سواحل خلیج فارس و دریای عمان واقع شده است.

جنگل های حرا جزیره قشم

جنگل های حرا قشم

۱۱. سد گوران جزیره قشم

به دلیل قرار گیری قشم در منطقه جغرافیایی خشک، آب شیرین در این منطقه همیشه برای آنها مهم بوده است. و دارای ارزش بسیار زیادی میباشد. همچنین بومیان منطقه قشم، از قدیم با حفر چاه، قنات، آب انبار، حوضچه و سد و… همواره در تلاش بوده اند، که آب شیرین این منطقه را، ذخیره و حفظ نمایند، تا بتوانند در طول سال بدون دغدغه آن را مورد استفاده قرار دهند.

سد گوران در دوران هخامنشیان و تاج آن در دوره ساسانیان احداث شده است. سد تاریخی گوران، در روستای گوران واقع در ساحل شمالی جزیره و در ۸۰ کیلومتری این شهرستان و در منتهی الیه غربی جنگل های حرا میباشد. روستای گوران از توابع بخش شهاب شهرستان قشم واقع در استان هرمزگان میباشد.

سد گوران جزیره قشم

سد گوران جزیره قشم

منبع : dobaresafar.ir
حتما بخوانید : عمارت گلشن بوشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا