آشپزی

دستور پخت غذا برای دیابتی ها

Rate this post

داشتن دستور آشپزی و رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کنترل قند خون دیابتی‌ها کمک کند.  بخش مهمی از مدیریت دیابت یک رژیم متعادل سالم می‌باشد. هدف اصلی این است که سطح قند خون را به خوبی کنترل کنید. با این حال، خوردن غذاهایی که به پیشگیری از عوارض دیابت مانند بیماری قلبی کمک می‌کند نیز مهم است. داشتن دستور پخت غذا مناسب و رژیم غذایی دیابت به معنای خوردن غذاهای سالم در مقادیر متوسط ​​و خوردن غذاهای منظم است. رژیم غذایی دیابت یک برنامه غذایی سالم است که به طور طبیعی غنی از مواد مغذی، کم چربی و کالری است که شامل میوه‌ها، سبزیجات و… می‌باشد. در واقع، رژیم غذایی دیابت، بهترین برنامه غذایی برای اکثر افراد است.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.دستور پخت غذا برای دیابتی ها

دستور پخت غذا برای دیابتی ها

برای یادگیری دستور پخت غذا برای افرادی که مبتلا به دیابت می‌باشند می‌توانید به آموزشگاه آشپزی سفر پیش مراجعه کنید و با گذراندن دوره‌های آموزش آشپزی عمومی هنگام طبخ غذا موارد ذیل را رعایت کنید.

کربوهیدرات سالم را انتخاب کنید.

کربوهیدرات سالم را انتخاب کنید.

تمام کربوهیدرات‌ها سطح قند خون را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بنابراین مهم است بدانیم کدام غذاها حاوی کربوهیدرات هستند. غذاهای سالم که حاوی کربوهیدرات هستند را انتخاب کنید.

برخی از منابع سالم کربوهیدرات:

برخی از منابع سالم کربوهیدرات:

  • برنج قهوه‌ای، گندم سیاه و جو
  • میوه
  • سبزیجات
  • حبوبات نخود، لوبیا و عدس
  • لبنیات مانند ماست و شیر
همچنین بخوانید:  طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

در عین حال مهم است که غذاهای کم فیبر مانند نان سفید، برنج سفید و غلات غنی شده را کاهش دهیم. می‌توانید برچسب‌های مواد غذایی را در هنگام جستجوی مواد غذایی با فیبر بالا بررسی کنید.

نمک کمتری بخورید.

نمک کمتری بخورید.

خوردن مقدار زیادی نمک می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد که به نوبه خود باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود. و اگر دیابت دارید، در حال حاضر بیشتر افراد دیگر در معرض خطر هستید. سعی کنید حداکثر 6 گرم (یک قاشق چای خوری) نمک را در روز استفاده کنید.

گوشت قرمز و فرآوری شده کمتر بخورید.

گوشت قرمز و فرآوری شده کمتر بخورید.

اگر كربوهيدرات‌ها را كاهش داده ايد، ممكن است گوشت اضافه مصرف کنید. اما این ایده خوبی نیست. سعی کنید به جای گوشت قرمز و فرآوری شده از موارد زیر استفاده کنید.

  • حبوبات مانند لوبیا و عدس
  • تخم مرغ
  • ماهی
  • مرغ و بوقلمون
  • آجیل خشک نشده

لوبیا، نخود فرنگی و عدس دارای فیبر بسیار زیادی هستند و سطح قند خون شما را بیش از حد تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

خوردن میوه و سبزی برای شما بسیار مناسب است. مصرف میوه کمک کند تا ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز را دریافت کنید. ممکن است در مورد مصرف میوه به دلیل شیرین بودن آن دچار سردگمی شوید. اما توجه داشته باشید که میوه‌ها حاوی قند یا شکر طبیعی می‌باشند.

چربی‌های سالم تر را انتخاب کنید.

چربی‌های سالم تر را انتخاب کنید.

همه ما می‌دانیم که رژیم غذایی ما نیاز به چربی دارد زیرا انرژی بدن را تامین می‌کند. اما انواع مختلف چربی بدن به روش‌های مختلفی تاثیر می‌گذارد.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه مرغ شکم پر مجلسی در فِر و قابلمه

چربی سالم در آجیل، دانه آووکادو، ماهی‌های روغنی، روغن زیتون، روغن آفتابگردان و… وجود دارد. برخی از چربی‌های اشباع می‌تواند میزان کلسترول را در خون شما افزایش دهد و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهد که عمدتا در محصولات حیوانی یافت می‌شود.

اگر دچار دیابت هستید، پزشک شما به شما توصیه می‌کند که به یک متخصص تغذیه برای کمک به داشتن برنامه غذای سالم و دستور پخت غذا مراجعه کنید. این برنامه به شما کمک می‌کند قند خون (گلوکز) خود را کنترل کنید، وزن خود را کنترل کرده و عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و چربی‌های خون بالا را کنترل کنید.

هنگامی که کالری و چربی زیاد مصرف می‌کنید، بدن شما با ایجاد افزایش نامطلوب در گلوکز خون پاسخ می‌دهد. قند خون می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند سطح گلوکز خون شدید و عوارض طولانی مدت مانند آسیب عصبی، کلیه و قلب شود.

نتیجه

اگر مبتلا به دیابت نوع 1 هستید، میزان دریافت کربوهیدرات مهم است تا میزان قند خون خود را ثابت نگه دارید. اگر مبتلا به دیابت نوع 2 می‌باشید، کاهش وزن می‌تواند کنترل قند خون را برای شما آسانتر کند. با انتخاب گزینه‌های غذایی سالم، داشتن دستور پخت غذا مناسب و رعایت عادات غذایی خود می‌توانید سطح قند خون خود را در یک محدوده امن نگه دارید.

 

 

منبع : arseschef.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا