آشپزی

دمنوش رزماری، معجزه‌ای برای افزایش سلامتی شما

Rate this post

مصرف دمنوش، بی‌ضررترین راه برای حفظ سلامتی بدن است. تنها کافی است که دمنوش مناسب را با توجه به نیاز و مشکل خود انتخاب کنید و آن را به طور منظم مصرف کنید. رزماری یکی از گیاهان پرخاصیت و مفید برای بدن است. این گیاه سبز با برگ‌های سوزنی و کوچک بوی خاصی دارد و به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود. مثل پودر، خشک، روغن و به صورت دمنوش. رایج‌ترین شکل مصرف آن، به صورت دمنوش است. دمنوش رزماری خواص زیادی دارد که مهم‌ترین آن کمک به سلامتی پوست و مو است.

گیاه رزماریاین مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

انواع روش‌های مصرف رزماری

گیاه رزماری را می‌توان به شکل‌های مختلف مصرف کرد، انتخاب شکل مصرف این گیاه به سلیقه شخص بستگی دارد اما باید به این نکته دقت کرد که نوع مصرف در خواص آن موثر است. هرچند رزماری به هر شکلی که استفاده شود خواص بسیار زیادی دارد اما بیشترین خاصیت‌های آن زمانی بروز می‌کنند که این گیاه به صورت دم‌کرده یا دمنوش استفاده شود. بعضی افراد در کنار مصرف دمنوش رزماری، این گیاه را به شکل خشک شده یا تازه استفاده می‌کنند. استفاده از روغن رزماری هم یکی دیگر از روش‌های مصرف این گیاه پر فایده است.

نکته: این دمنوش هم مثل اکثر دمنوش‌ها نباید سرخود مصرف شود. حتما قبل از مصرف مداوم با پزشک خود مشورت کنید.

دمنوش رزماری و خواص آن

دمنوش طبیعی‌ترین شکل مصرف یک گیاه است. برای تهیه دمنوش معمولا خود گیاه را در مقدار مناسب آب دم می‌کنند و تمام عصاره گیاه از آن خارج می‌شود به همین دلیل خواص آن حتی از مصرف گیاه به شکل خشک شده یا تازه هم بیشتر است. به علاوه در مورد گیاهانی مثل رزماری مصرف به صورت دمنوش راحت‌تر از روش‌های دیگر مصرف آن است.

همچنین بخوانید:  خواص دمنوش پونه؛ نوشیدنی ضد ویروسی و پرخاصیت

با وجود اینکه رزماری یکی از گیاهان معروف و پرمصرف است اما بیشتر افراد با دمنوش و خواص آن آشنایی ندارند، به همین دلیل برخی خواص دمنوش رزماری را در ادامه معرفی می‌کنیم.

رزماری موثر برای خواب راحت

یکی از خواص دمنوش رزماری که کمتر کسی از آن اطلاع دارد تاثیر فوق‌العاده این گیاه و دمنوش آن برای خواب راحت است. مصرف یک فنجان دمنوش رزماری آخر شب کمک می‌کند که فرد راحت‌تر به خواب برود و خواب شبانه آرامی داشته باشد. برای داشتن خواب راحت و منظم باید دمنوش رزماری را به طور منظم و چند شب پشت سر هم استفاده کرد تا در کیفیت خواب اثر داشته باشد.

خواص دمنوش رزماری

درمان شدیدترین سردردها با رزماری

زمانی که از افراد عادی این سوال پرسیده می‌شود که دمنوش رزماری برای چی خوبه بیشتر آن‌ها تاثیر این دمنوش برای سردرد را مثال می‌زنند. تاثیر دمنوش رزماری برای درمان سردرد به حدی زیاد است که حتی سردردهای میگرنی را هم می‌توان با مصرف منظم این دمنوش کنترل کرد. در مورد افرادی که به میگرن مبتلا هستند مصرف این دمنوش باید روزانه یا هفته‌ای دوبار انجام شود و برای افرادی که به دلیل کم‌خوابی یا ضعف دچار سردرد می‌شوند این دمنوش باید زمان بروز درد مصرف شود.

بهبود مشکلات مربوط به کم‌خونی

یکی دیگر از خواص دمنوش رزماری بهبود مشکلات مربوط به خون، به خصوص کم‌خونی است. افرادی که به کم‌خونی مبتلا هستند معمولا دچار مشکلاتی مانند ضعف، سردرد، سرگیجه و… می‌شوند که مصرف این دمنوش تا حد زیادی به برطرف کردن این مشکلات کمک می‌کند. همچنین با بهبود گردش خون در بدن از کمبود اکسیژن اندام‌ها و عوارض کم‌خونی هم جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه ساق مرغ در فر

افزایش انرژی، بهبود روحیه و کمک به سیستم عصبی

از دیگر فواید رزماری و دمنوش آن می‌توان به آرامش‌بخشی و بهبود روحیه اشاره کرد. گیاه رزماری خاصیت ضد تشنج دارد و به افرادی که بیشتر دچار اسپاسم عضلانی می‌شوند کمک می‌کند که این عارضه در آن‌ها کمتر اتفاق بیفتد. دمنوش رزماری هم با همین اثر و خاصیت در بدن کمک می‌کند که اسپاسم عضلانی کمتر شده، عملکرد قلب بهبود پیدا کند و فرد روحیه بهتری پیدا کند. مصرف دمنوش رزماری به افرادی که دچار استرس و اضطراب می‌شوند هم توصیه می‌شود.

خواص دمنوش رزماری

تنفس خوشبو با مصرف منظم دمنوش رزماری

تنفس بد بو یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد به آن دچار هستند و با روش‌های مختلف برای درمان آن تلاش می‌کنند. این عارضه گاهی‌اوقات به حدی دردسرساز می‌شود که در روابط فرد هم مشکل ایجاد می‌کند یا شخص را مجبور می‌کند که برای حل مشکل هزینه زیادی را صرف خرید محصولات خوشبوکننده کند. راه ساده‌تر برای حل این مشکل و داشتن تنفسی خوشبو مصرف دمنوش رزماری است. این دمنوش باکتری‌های که در دهان باعث بروز بوی بد هستند را از بین می‌برد و با مصرف منظم فرد دیگر دچار این مشکل نمی‌شود.

موی پرپشت و ضخیم با رزماری

یکی از مهم‌ترین فواید و خواص دمنوش رزماری برای مو است. مشکلات مو به خصوص ریزش مو یکی از رایج‌ترین عوارضی هستند که مرد و زن در سنین مختلف به آن دچار می‌شوند. این مشکل در مردان باعث طاسی و در زنان باعث کم‌پشتی شدید مو می‌شود. رزماری برای این افراد بسیار پرفایده است.

دمنوش رزماری برای مو معجزه‌آسا است و با تقویت فولیکول‌های مو مانع ریزش مو می‌شود. مصرف منظم رزماری به مدت شش ماه و به طور روزانه باعث رشد موهای جدید می‌شود. البته خواص این دمنوش برای مو در این موارد خلاصه نمی‌شود و علاوه بر رشد مو، موهای جدید ضخیم‌تر از موهای قبلی هم می‌شوند.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه مرغ با زیتون و لیمو

جوانسازی پوست با رزماری

یکی دیگر از خواص این دمنوش جلوگیری از آسیب‌های پوستی است. افرادی که از دمنوش و عصاره این گیاه استفاده می‌کنند کمتر دچار مشکلات پوستی می‌شوند، چین و چروک‌های ناشی از پیری و افزایش سن در آن‌ها دیرتر بروز می‌کند و پوست آن‌ها در برابر آلودگی و آسیب‌های نور خورشید قوی‌تر می‌شود.

خواص دمنوش رزماری

کاهش انواع دردها

رزماری اثر زیادی در درمان درد دارد. مصرف این گیاه به صورت پماد دردهای عضلانی و مفصلی را کاهش می‌دهد و دمنوش آن از دردهای داخلی جلوگیری می‌کند. در طب سنتی، به زنانی که دچار دردهای قاعدگی و گرفتگی شکمی شدید می‌شوند توصیه می‌شود که مصرف این دمنوش را چند روز قبل از شروع دوران قاعدگی شروع کنند تا مشکلات این دوره برای آن‌ها کمتر شود.

طرز تهیه دمنوش رزماری

تهیه دمنوش رزماری بسیار ساده است و به غیر از آب، ظرف مناسب و رزماری به هیچ ماده دیگری نیاز نیست. این دمنوش مزه‌ای مانند چای تلخ و چای سبز دارد و به تنهایی قابل استفاده است اما در صورت تمایل می‌توان آن را با گل‌محمدی معطر کرد یا مزه آن را با عسل شیرین‌تر کرد.

  • اولین مرحله برای تهیه دمنوش رزماری شستن کامل گیاه رزماری، در صورت تمایل به استفاده از رزماری تازه است، رزماری خشک نیازی به این کار ندارد
  • بعد از آماده کردن برگ رزماری باید آب را به جوش آورد
  • بعد از جوشیدن آب باید برگ خشک یا تازه رزماری را به آن اضافه کرد
  • برای یک لیوان آب، 1 قاشق چایخوری رزماری کافی است اما مصرف دوبرابر آن هم برای عصاره بیشتر مانعی ندارد
  • بعد از اضافه کردن رزماری به آب باید 5 تا 10 دقیقه آن را دم کرد
  • بعد از تغییر رنگ و خارج شدن عصاره دمنوش رزماری آماده مصرف است
خواص دمنوش رزماری

 

منبع : arseschef.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا