ایرانگردی

طاق بستان کرمانشاه

Rate this post

طاق بستان(طاق سنگی)

طاق بستان در قسمت شمال شرق شهر کرمانشاه و در ۵ کیلومتری آن واقع شده است.این مجموعه  با شکوه از سنگ نگاره ها و سنگ نوشته های دوره ساسانی  که در ترکیب با کوه، چشمه و آب روان یک تفریحگاه جذاب را ایجاد کرده است.این محل در زمان امپراتوری ساسانیان، بیشه‌زاری مناسب برای شکار شاهان بوده است .

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و ایرانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

در تاریخ ایران پادشاهان بسیاری به نام اردشیر بوده است. دو نام مهم مربوط به اردشیر دوم هخامنشی و اردشیر دوم ساسانی بوده اند.اردشیر دوم هخامنشی دهمین پادشاه هخامنشیان و پسر بزرگ داریوش سوم بود. اردشیر دوم ساسانی که لقب آن اردشیر نیکوکار میباشد ، از نوادگان ساسانی بود که در ارتش شاپور حضور داشته است.

او تا زمان بزرگ شدن پسر شاپور یعنی شاپور سوم می توانست حکومت کند و دستور ساخت طاق بستان را نیز  همین پادشاه صادر کرد .باستان شناسان تخمین می زدنند که تاریخ این سنگ نگاره به حدود سال ۵۹۰ تا ۶۲۷ میلادی میرسد و امروزه یکی از معروف ترین دیدنی های کرمانشاه و از افتخارات ایران و ایرانیان میباشد.

طاق بستان کرمانشاه

نقش های سنگی طاق بستان

۱-نقش سنگی تاجگذاری اردشیر دوم

هر سه نقش موجود در این طاق مربوط به یک موضوع خاص میباشند که در کل روایتگر داستان تاجگذاری اردشیر دوم می باشد.پس از ورود به مدخل طاق بستان اولین سنگ نگاره مربوط به اردشیر دوم است و اردشیر بین اهورامزدا و میترا قرار دارد و هرکدام از آنها تاجی را به شاه می دهند.دور سر میترا نیز هاله ای با شعاع های تابان میباشد،که نشان دهنده جایگاه و تقدس این پادشاه میباشد.

همچنین بخوانید:  جاذبه های گردشگری چشم نواز و بکر استان مازندران

در کل نقاشی یا سنگ نگاره طاق بستان بیان می دارد که اردشیر تاج پادشاهی را از میترا و خدا دارد و پادشاهی او الهی میباشد. به همین دلیل او توانسته بر اهریمن غلبه و پادشاه ایران زمین شود. ابعاد این نقاشی ۵ متر و نیم در ۳ متر میباشد.

طاق بستان-سفر پیش

۲-طاق بزرگ و نقش خسرو پرویز

یکی از نقش های دیگر طاق بستان مربوط به خسرو پرویز میباشد، که در حالت سوار بر اسب وی را نشان داده است.برخی کارشناسان بر این باورند که نقوش طاق بستان داستان حکایت خسرو و شیرین می باشد.در این نقش نوع لباس ها تغییر کرده. شلوارهای دورچین که به مچ پا چسبیده  و دامن های کوتاه بر تن افراد داخل نقاشی ها به چشم می خورد.در زیر پای خسرو پرویز یک نمونه سوار نظام با زره و نیزه به حالت سوار بر اسب میباشد.

طاق بستان

۳-نقاشی های طاق بستان کوچک

همچنین در کنار طاق بزرگ یک طاق دیگر قرار گرفته که به آن طاق بستان کوچک نیز می گویند.در سنگ نگاره طاق کوچک نقش پیکره شاپور دوم و پسرش شاپور سوم حک شده. البته در بالای هر کدام از سنگ نگاره ها کتیبه هایی به خط پهلوی ساسانی نوشته شده که صاحب نقوش را شاپور معرفی کرده است.

طاق بستان ،سفر پیش

۴-نقاشی های خارج از طاق بستان

در خارج از طاق بزرگ همچنین نقوش زیبایی  که شامل دو فرشته حلقه به دست میباشد وجود دارد.این طور گفته می شود که هر دوی آنها نقش خدای پیروزی یا نیکه  را ایفا میکنند. البته باستان شناسان براین باورند که این حجاری ها شباهت هایی به سبک حجاری های یونانی را دارا میباشد.

همچنین بخوانید:  زیباترین جاهای دیدنی شوشتر خوزستان

سفر پیش

سنگ نگاره های ورودی طاق بستان بزرگ

همچنین سه سنگ نگاره در ورودی یا مدخل طاق بستان کرمانشاه میباشد.اگر شما از بالا به پایین نگاه کنید به ترتیب نگاره‌های زیبایی از نقش فرشتگان بالدار، درخت‌زندگی، مجالس شکار گراز و گوزن در بیشه‌زار، شکار مرغان و صید ماهیان در مورد آب، نقش فیل و اسب و قایقی که همراه نوازندگان است را تماشا میکنید.

این سنگ نگاره ها به نوعی بیان کننده این است که در زمان برگزاری مراسم شکار پادشاهان ساسانی در بیشه زار بستان، چه اتفاقاتی رخ داده و چه مراسمی انجام داده اند.

طاق بستان

استخر یا چشمه رو به روی طاقِ بستان

در گذشته آب چشمه برای تامین آب روستای بستان استفاده  و بخشی از آن در قسمت شکارگاه شاهی جمع میگردید. این آب از چشمه معروفی به نام سراب تامین می گشته.عمارت و استخر جلوی طاق بستان به وسیله عماد الدوله پسر محمد علی میرزا دولتشاه در زمان سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شده است. ناصر الدین شاه به دلیل علاقه زیاد به افزایش مشروعیت خود سعی داشته علاوه بر ساختن بناهای مهم و مدرن، در بیشتر شهرهای باستانی از او اثری برجای بماند.

گردشگری - سفر پیش

مکان

استان کرمانشاه ، بلوار طاق بستان، نزدیک پارک چنگلی طاق بستان.

منبع : dobaresafar.ir
حتما بخوانید : آبشار وارک لرستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا