آشپزی

مواد جوجه کباب، خاص ترین مواد اولیه برای تهیه جوجه کباب لذیذ و خوشمزه

Rate this post

رمز خوشمزگی جوجه کباب در مواد اولیه آن است. جوجه کباب از غذاهای خوشمزه ایرانی و پای ثابت بیشتر دورهمی‌هاست. این غذای محبوب به خصوص برای گردش و تفریح و به عنوان ناهار یک روز تعطیل بهترین انتخاب است، به شرطی که طعم خوبی داشته باشد. بسیاری از افراد مزه‌دار کردن جوجه کباب را در خانه انجام می‌دهند اما بعد از پخت مزه بازار را ندارد که به دلیل اشتباه در آماده کردن مواد جوجه کباب است. آماده‌سازی مواد اولیه جوجه کباب اصولی دارد که رعایت آن‌ها به پخت لذیذترین جوجه کباب کمک می‌کند.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

مواد جوجه کباب

اصلی‌ترین مواد جوجه کباب

اولین مرحله برای تهیه جوجه کباب آماده کردن مواد اولیه آن است. فرقی ندارد جوجه کباب رستورانی باشد یا در خانه و برای مصرف شخصی، در اولین مرحله باید مواد این غذا را آماده کرد که به این کار مزه‌دار کردن جوجه هم می‌گویند. دستور‌العمل‌های مختلفی برای مزه‌دار کردن جوجه کباب وجود دارد و تا حد زیادی به سلیقه مصرف‌کننده بستگی دارد اما چند ماده اصلی در تمام دستور پخت‌های این غذا ثابت هستند.

  • مرغ که بهتر است سینه، ران یا فیله باشد
  • ماست
  • آب لیمو
  • زعفران
  • ادویه مخصوص
  • پیاز

مواد لازم برای مزه‌دار کردن جوجه کباب با ماست

بعضی افراد برای مزه‌دار کردن جوجه کباب و تهیه مواد اولیه آن از ماست استفاده می‌کنند. ماست به خصوص از نوع چکیده و ترش یکی از روش‌های سنتی برای تهیه این غذا است که علاوه بر خوش‌طعم کردن گوشت، سفتی آن را هم کم می‌کند. برای تهیه مواد جوجه کباب با ماست حداقل باید از یک شب قبل مزه‌دار کرد تا گوشت طعم و مزه ماست و ادویه‌ها را به طور کامل جذب کند. مواد جوجه کباب با ماست، به شرح زیر هستند:

  • مرغ
  • پیاز
  • آب لیمو ترش
  • روغن مایع
  • زعفران دم‌کرده
  • ماست چکیده یا ماست ترش
  • ادویه
همچنین بخوانید:  طرز تهیه ساق مرغ در فر
مواد جوجه کباب

آماده کردن جوجه کباب با ماست

برای تهیه جوجه کباب با استفاده از ماست در مرحله اول باید گوشت مرغ را به اندازه‌های مناسب برش داد. سپس باید زعفران دم‌کرده را به گوشت اضافه کرد و به مدت 15 دقیقه گوشت و زعفران را استراحت داد. هرچقدر زمان استراحت گوشت با زعفران بیشتر باشد، جوجه خوش‌رنگ و طعم‌تر می‌شود. بعد از اینکه زعفران دم‌کرده به خورد گوشت رفت باید پیاز را به آن اضافه کرد.

نکته مهمی که در استفاده از پیاز برای تهیه مواد وجود دارد خلالی کردن آن به جای رنده کردن است. بعضی افراد برای طعم‌سازی جوجه کباب از پیاز رنده شده استفاده می‌کنند، پیاز رنده شده به گوشت می‌چسبد و زمانی که جوجه روی آتش گذاشته می‌شود اول پیاز برشته شده و جوجه کباب مزه سوختگی پیدا می‌کند. بعد از اضافه کردن پیاز باید ادویه، ماست و آب لیمو را به مواد اضافه کرد و مرغ مزه‌دار شده را چند ساعتی داخل یخچال استراحت داد.

مواد لازم برای مزه‌دار کردن جوجه کباب با زعفران

مزه‌دار کردن مواد جوجه کباب با ماست یکی از قدیمی‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای طعم‌دار کردن و پخت جوجه کبابی لذیذ و خوشمزه است اما یکی دیگر از روش‌هایی که برای پخت جوجه می‌توان از آن استفاده کرد، طعم‌دار کردن جوجه با زعفران است. این روش نسبت به روش قبلی مواد کمتری نیاز دارد اما برای مزه‌دار شدن مرغ باید زمان بیشتری به مواد استراحت داد. در ادامه مواد جوجه کباب زعفرانی و مزه‌دار کردن آن را مشاهده می‌کنیم.

مواد جوجه کباب زعفرانی :

  • مرغ
  • لیمو تازه
  • نمک و فلفل
  • پیاز
  • روغن مایع یا روغن زیتون
  • زعفران دم‌کرده
همچنین بخوانید:  آموزش پخت خورش شامی گیلانی با جزئیات
مواد جوجه کباب زعفرانی

مزه‌دار کردن جوجه کباب زعفرانی

برای تهیه جوجه کباب با زعفران ابتدا باید گوشت را با آب سرد شست. این کار کمک می‌کند که ادویه‌ها بهتر و بیشتر به خورد گوشت بروند. سپس آب لیموی تازه، زعفران و ادویه‌ها را به گوشت اضافه کرد و به خوبی ترکیب کرد تا تمام تکه‌های مرغ به خوبی با مواد ترکیب شوند. این نوع از جوجه را هم‌ می‌توان به شکل کبابی و هم به صورت تابه‌ای درست کرد. برای پخت جوجه در تابه باید از سیخ‌های چوبی استفاده کرد و تابه را با مقدار بسیار کم روغن چرب کرد، فقط به اندازه‌ای که گوشت به کف تابه نچسبد.

ادویه از مهم‌ترین مواد برای تهیه جوجه کباب

ادویه‌ها، مهم‌ترین نقش را در تهیه مزه‌دار کردن جوجه کباب دارند. در واقع بیشتر خوشمزگی این غذا به استفاده درست و به اندازه از ادویه‌ها بستگی دارد. ادویه جوجه کباب بسیار متنوع است و هر فرد بسته به سلیقه خود و اعضای خانواده می‌تواند از ادویه‌های مختلفی برای تهیه جوجه کباب استفاده کند.

ادویه‌ها علاوه بر طعم‌سازی بوی زهم و نامناسب مرغ را هم از بین می‌روند بنابراین استفاده از آن‌ها برای پخت جوجه کباب اهمیت زیادی دارد. البته فقط ترکیب درست ادویه باعث خوشمزگی جوجه کباب نمی‌شود و زمان استفاده از آن هم ادویه دارد. مثلا اگر ادویه بعد از استفاده از آبلیمو استفاده شود ممکن است لایه آبلیمو مانع نفوذ ادویه‌ها به بافت مرغ و مزه‌دار شدن آن شود.

ترکیب ادویه جوجه کباب

بهترین ترکیب ادویه برای مزه‌دار کردن جوجه کباب:

  • پودر زعفران
  • زردچوبه
  • پودر فلفل سیاه
  • پودر پیاز

این ادویه‌ها در ترکیب باید به اندازه 1 قاشق چایخوری استفاده شوند.

  • پودر سیر
  • پودر زنجبیل
  • پاپریکا

این ادویه‌ها باید به اندازه نصف قاشق چایخوری استفاده شوند، در نهایت مقداری نمک به میزان دلخواه هم باید به ترکیب اضافه کرد. برای استفاده از ادویه‌ها در جوجه کباب می‌توان همه آن‌ها را با هم ترکیب کرد و در زمان مزه‌دار کردن به گوشت اضافه کرد یا هر ادویه را به طور جداگانه استفاده کرد.

همچنین بخوانید:   طرز تهیه کوکوی مرغ با جزئیات کامل دستور پخت
مواد جوجه کباب- مزه دار کردن جوجه کباب

نکات مهم برای تهیه مواد جوجه کباب

باتوجه به اینکه مزه جوجه به کیفیت مواد و نحوه آماده‌سازی آن‌ها بستگی دارد، در ادامه چند نکته مهم برای آماده‌سازی مواد جوجه کباب و پخت جوجه‌ای نرم و لذیذ را خواهیم گفت.

مواد تازه شرط تهیه جوجه کباب خوشمزه

هرچقدر مواد اولیه تازه‌تر باشند جوجه خوشمزه‌تر می‌شود. بهتر است به جای گوشت یخ‌زده از گوشت تازه استفاده کرد و در صورتی که به گوشت تازه دسترسی نداشت، چند ساعت قبل از مزه‌دار کردن گوشت را از فریزر خارج کرد تا یخ آن کاملا آب شود.

مزه‌دار کردن به موقع

مزه‌دار کردن جوجه کباب باید به موقع انجام شود. حداقل 12 ساعت زمان برای استراحت جوجه‌ها نیاز است  تا مواد به خورد هم رفته و مرغ مزه ادویه و سایر مواد را به خود بگیرد.

برش به اندازه مرغ

یکی از نکات مهمی که برای تهیه مواد جوجه کباب باید به آن توجه کرد برش به اندازه گوشت مرغ است. هرچقدر برش مرغ کوچک‌تر باشد، جوجه زودتر پخته می‌شود. همچنین هم‌اندازه بودن قطعات مرغ هم به پخت یکنواخت این غذا کمک می‌کنند.

روغن بهتر از کره

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از کره به دلیل عطر و طعم بهتر، جوجه کباب را خوشمزه‌تر می‌کند در حالیکه اینطور نیست. شاید کره عطر بهتری به این غذا بدهد اما گوشت مرغ را سفت می‌کند. بهتر است به جای کره از روغن مایع برای مزه‌دار کردن مواد استفاده کرد.

مواد باقیمانده، بهترین سس جوجه کباب

یک راز مهم در پخت جوجه کباب که کمتر کسی به آن توجه می‌کند استفاده از مواد اولیه به عنوان سس جوجه کباب است. بعد از به سیخ کشیدن گوشت مرغ، مقدار زیادی از موادی که مرغ‌ها در آن خوابانده شده بودند باقی می‌ماند. این مواد را می‌توان با کمی روغن در تابه تفت داد و با اضافه کردن رب و آب آن را به سسی خوشمزه برای جوجه کباب تبدیل کرد.

مزه‌دار کردن جوجه کباب

آشنایی با مواد اولیه، اولین اصل پختن یک کباب خوشمزه

خوشمزگی بیشتر غذاها از جمله کباب‌های سنتی ایرانی مثل کوبیده و جوجه کباب به انتخاب بهترین مواد اولیه و نحوه آماده‌سازی اصولی آن‌ها بستگی دارد.

 

منبع : arseschef.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا