جهانگردی

پالم جمیرا جزیره ای مصنوعی در دبی و حقایقی که نمی دانستید!

Rate this post

امروزه دبی به یکی از شگفت انگیزترین قطب های گردشگری برای جهانگردی تبدیل شده که توانسته لقب بلندترین آسمان خراش دنیا، بزرگترین قاب عکس دنیا، بزرگترین مرکز خرید جهان و … را از آن خود کند. اما تعجب شما بیشتر خواهد شد وقتی بفهمید که دبی توانسته جزیره ای مصنوعی که تماما ساخته دست بشر است را بسازد. این جزیره، پالم جمیرا یا جزیره نخل جمیرا نام دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا به توضیح کاملی از این شگفتی بپردازیم.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

نگاهی به جزیره نخل جمیرا

پالم جمیرا نام یک جزیره در سواحل نیلگون خلیج فارس در امارات متحده عربی، در دبی می باشد که به شکل یک درخت نخل ساخته شده است. هنگام تصویربرداری از بالا به راحتی می توان درخت نخل را به چشم دید. برای ساخت این جزیره شگفت انگیز هزینه زیادی صرف شده و توانسته لقب هفتمین جزیره مصنوعی جهان را به خود اختصاص دهد. این جزیره مصنوعی به مساحت ۵ در ۵ کیلومتر توانسته حدود ۵۲۰ کیلومتر خط ساحلی دبی را افزایش دهد.

انواع امکانات رفاهی و تفریحی، انواع مرکز خرید، انواع هتل های لوکس و عالی به همراه تفریحات لاکچری در این جزیره پیدا می شود. معروف ترین و مهم ترین هتل جزیره، آتلانتیس نام دارد که بسیار گران قیمت می باشد. وجود همه ی امکانات همچون پارک های آبی، باشگاه های شبانه و … باعث شده تا پالم جمیرا به یکی از جذاب ترین مکان ها برای گردشگران تبدیل شود.

جالب است بدانید که پالم جمیرا یکی از سه جزیره مصنوعی در خلیج فارس به نام جزایر پالم است. جزیره های دیگری که در این مجمع الجزایر قرار دارند عبارتند از: پالم دیره، پالم جبل علی. پروژه ساخت جزیره نخل جمیرا در سال ۲۰۰۱ در فاصله ۵ کیلومتری از زمین اصلی دبی آغاز شد و دارای یک بدنه اصلی همانند ساقه درخت و ۱۷ شاخه است که برای ساخت آن، حدود ۴۰ هزار کارگر درگیر بوده اند. همچنین در این جزیره یک تونل در زیر آب ساخته شده که جزیره را به ساحل های موج شکن متصل می کند.

هدف از ساخت پالم جمیرا

به دلیل وابسته بودن اقتصاد امارات متحده عربی به استخراج ذخایر نفت و گاز و دوام نداشتن این منبع برای همیشه، امیر دبی و سایر مغزهای متفکر به این فکر افتادند تا راه دیگری برای جایگزینی درآمد حاصل از سوخت های فسیلی پیدا کنند. بنابراین تصمیم گرفته شد با صرف هزینه دو میلیون دلاری، دبی به یک شهر گردشگری ایده آل تبدیل شود تا بدون نفت نیز بتواند به حیات خود ادامه دهد. برای رسیدن به این هدف، یکی از موانعی که وجود داشت خط ساحلی محدودی بود که دبی با خلیج فارس داشت. به همین علت به فکر ساخت جزایر بزرگ مصنوعی افتادند که به کمک آن کیلومترها خط ساحلی ایجاد شد.

همچنین بخوانید:  دبی مارینا؛ مکان تفریحی لاکچری و رویایی

لازم است بدانید که جزیره جبل علی توانسته لقب پنجمین جزیره مصنوعی جهان را از آن خود کند. ساخت و تاسیس این مجمع الجزایر سه گانه توسط شرکت نخیل و طراحی آن به دست معمار مشهور هلمند هرلی چاروات پیکاک انجام شده است.

ساخت جزیره نخل جمیرا

برای ساخت چنین پروژه عظیم و گران قیمت از بهترین افراد و مهندسان در سراسر دنیا استفاده کردند که تعداد زیادی از آن ها هلندی بودند. برای ساخت این جزیره باید بررسی های زیادی انجام می شد و برای جلوگیری از خطرات ناشی از توفان ها و سایر اتفاقات باید تحقیقات مختلفی انجام می گرفت. در نهایت به این نتیجه رسیدند که برای کاهش خطرات ناشی از امواج دریا بر اثر جزر و مد و توفان های مختلف، یک موج شکن ۱۱ کیلومتری بسازند. در ساخت این موج شکن حدود ۷ میلیون تن سنگ هلالی شکل استفاده شده است تا جزیره را از ویرانی نجات دهد.

تا قبل از آغاز ساخت پالم جمیرا، در این منطقه تنها شن و ماسه به چشم می خورد که برای جلو بردن این پروژه، مجبور شدند، ۱۰۰ میلیون متر مکعب از شن های کف دریا را لایروبی کنند و برای استحکام بیشتر از سنگ های بزرگی استفاده کردند که حدود ۶ تن وزن داشتند و ماسه ها را لابه لای سنگ ها به کار بردند. ارتفاع این موج شکن حدود ۴ متر از سطح آب بالاتر است و به طول ۱۲ کیلومتر به صورت هلالی شکل در بیرون نخل قرار گرفته است.

 

ساخت این پروژه در سال ۲۰۰۱ کلید خورد. در سال ۲۰۰۳ ساخت جزیره به پایان رسید اما خانه ها و سایر ساختمان ها هنوز تکمیل نشده بود تا در سال ۲۰۰۷، حدود ۷۵ درصد خانه ها و سایر ساختمان ها ساخته شد و ۵۰۰ خانواده در آن ها ساکن شدند. در سال ۲۰۰۸ نیز تعدادی هتل به آن اضافه شد و پروژه ساخت به پایان رسید.

در این جزیره معروف ترین مراکز خرید، هتل ها و خانه های لاکچری، پارک آبی، رستوران و… وجود دارد تا گردشگران بتوانند به تفریحات گوناگون بپردازند. همچنین بدنه اصلی نخل به وسیله مونوریل به زمین اصلی دبی متصل می شود و یک تونل ۶ مسیره در زیر آب نیز ساخته شده که جزیره را به منطقه الصفوح دبی متصل می کند.

بخش های مختلف پالم جمیرا

وقتی از بالا به این جزیره نگاه می کنید، یک درخت نخل خرما می بینید که دارای قسمت های مختلفی است و هر بخش کاربرد خودش را دارد. در ادامه به شرح آن ها می پردازیم:

بخش بدنه اصلی پالم جمیرا

تنه اصلی جزیره به وسیله یک منوریل به ساحل دبی متصل می شود و یک تونل ۶ مسیره در زیر آب ساخته شده تا منطقه الصفوح دبی را به بدنه اصلی متصل کند و افراد از آن برای رفت و آمد میان جزیره و ساحل دبی استفاده می کنند. در قسمت غربی جزیره جمیرا تعدادی ساختمان و ۸۰۰ آپارتمان وجود دارد و در قسمت شرقی آن نیز آپارتمان های اداری به چشم میخورند. جالب است بدانید که منوریل ساخته شده در این جزیره اولین و تنها منوریل خاورمیانه می باشد.

همچنین بخوانید:  موزه آینده دبی، ساختمانی بدون ستون با فناوری سفر به آینده را بشناسید!

شاخه های درخت جزیره جمیرا

این جزیره دارای ۱۷ شاخه است که همه ی آن ها کاملا مسکونی بوده و دارای ویلاهای ساحلی می باشند. همچنین خانه حاکم دبی به نام محمد بن راشد آل مکتوم در یکی از این شاخه ها قرار دارد.

 

بخش هلالی (موج شکن) جزیره جمیرا

این قسمت مخصوص هتل های لوکس است که گردشگران می توانند در آن اقامت کنند. این بخش از جزیره حکم موج شکن دارد و جلوی نابودی و خسارت به پالم جمیرا را می گیرد. از مهم ترین هتل های این منطقه می توان به هتل آتلانتیس اشاره کرد.

چالش های ساخت جزیره

اولین مانع و چالشی که برای ساخت موج شکن وجود داشت، قرار دادن ماسه در دریا بود. برای این منظور باید ماسه های مناسبی پیدا می شد که در نهایت از ماسه های دریا استفاده کردند که در برابر آب مقاوم هستند چرا که ماسه های بیابان ها برای این کار مناسب نبودند.

دومین چالشی که به وجود آمد، راکد ماندن آب دریا در بخش های داخلی جزیره و شاخه های آن بود. به دلیل ساخت موج شکن آب دریا به درستی جابه جا نمی شد و در برخی از قسمت ها راکد مانده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتند که موج شکن را به دو قسمت تقسیم کنند تا آب از قسمت بیرونی وارد شده و مانع از راکد ماندن آب دریا در قسمت های داخلی شود.

مساله مهمی دیگری که وجود داشت ساخت آپارتمان ها و ساختمان ها بود. چرا که ماسه های سست مکان مناسبی برای ساخت و ساز نبود و ممکن بود بر اثر زمین لرزه از بین بروند. برای حل این مشکل و استحکام بخشیدن به ماسه ها تا عمق ۱۲ متری از روش تراکم ارتعاشی استفاده کردند.

حقایق گفته نشده درباره پالم جمیرا

  • به وسیله سنگ هایی که برای ساخت موج شکن جزیره استفاده کرده اند، می توان دو هرم بزرگ مانند اهرام مصر ساخت.
  • این موج شکن اولین موج شکن منحنی ساخته شده در جهان است.
  • بیش از ۱۲۰۰۰ نخل واقعی در این منطقه وجود دارد.
  • همه ی ساکنان این منطقه از پالم جمیرا راضی نیستند. چرا که رکود زیاد آب باعث شده تا جلبک ها در این منطقه بسیار رشد کنند و پشه های زیادی در آنجا جمع شوند.
  • از یک ماهواره شخصی با فناوری GPS استفاده شده است. اینگونه روند ساخت درست این جزیره را زیر نظر گرفتند تا ماسه ها در جای مناسب قرار بگیرند و شکل نهایی جزیره مانند نخل شود.
  • ساخت این پروژه عظیم باعث تغییرات برگشت ناپذیر روی محیط زیست شده است. تغییراتی در دما، امواج و از بین رفتن صخره های مرجانی در خلیج فارس شده است.
همچنین بخوانید:  نهر علقمه کجاست؟ تاریخچه به همراه اطلاعات کامل برای بازدید

 

امکانات و تفریحات پالم جمیرا

قایقرانی در ساحل

یکی از هیجان انگیزترین تفریحات، قایقرانی در سواحل است. تورهای تفریحی از ساحل مارینا دبی آغاز می شوند و شما می توانید در چند دقیقه دور جزیره را گشت بزنید. قایق های بادبانی نیز برای تفریح در این منطقه قرار دارند.

آکواریوم آتلانتیس

حتما شما هم نام شهر آتلانتیس که در زیر دریا دفن شده را بارها شنیده اید. یکی از جذابیت های این جزیره، منطقه آتلانتیس و آکواریوم آن است. در این قسمت می توانید بسیاری از ماهی ها از کوچکترین تا بزرگترین آن ها همچون اره ماهی، کوسه و … را به چشم ببینید و محو زیبایی و شگفتی دنیای زیر آب شوید.

 

کایک سواری در پالم جمیرا

در این منطقه شرکت های مختلفی وجود دارند که خدمات زیادی به شما ارائه می دهند. می توانید از تورهای کایک سواری استفاده کنید و ساعت ها منظره ی زیبا از سواحل و جزیره را به چشم ببینید و تجربه ای تکرار نشدنی برای خود رقم بزنید.

کلاس های آموزشی موج سواری و پاروزنی

یکی از امکانات جالب دیگری که در پالم جمیرا وجود دارد، برگزاری کلاس های موج سواری و پاروزنی است. در کلاس های پاروزنی مربی چگونگی در دست گرفتن پارو و سایر نکات لازم را به شما آموزش می دهد. بعد از یادگیری موج سواری و پاروزنی می توانید در جزیره و شاخ و برگ های آن به تفریح بپردازید.

شنا با دلفین ها

یکی از تفریحات فوق العاده در آکواریوم آتلانتیس، شنا با دلفین ها و دیدار با حیوانات زیر آب و شیرهای دریایی است. حتی تصور چنین چیزی هم خوشایند و جذاب است. در این قسمت می توانید در تالاب هایی که ۶۵۰۰۰ حیوان دریایی دارد به غواصی بپردازید.

 

تور هلیکوپتر جمیرا

در این جزیره فرودگاه مخصوص برای هلیکوپترها وجود دارد که با پرداخت هزینه می توانید سوار هلیکوپتر شده و در آسمان جزیره به پرواز درآیید.

مونوریل پالم جمیرا

این خط اتصالی، جاهای دیدنی جزیره را به یکدیگر و همچنین جزیره را به دبی متصل می کند. حدود ۵ کیلومتر طول دارد و در سال ۲۰۰۹ افتتاح شده و روزانه هزاران نفر را جابه جا می کند و مفتخر هستند که اولین مونوریل خاورمیانه است.

 

سقوط آزاد از هواپیما

اگر می خواهید آدرنالین خون خود را به نهایت حد خود برسانید، سقوط آزاد را امتحان کنید و نمای جزیره نخل جمیرا را از ارتفاعات مشاهده کنید.

 

دیدنی های نزدیک

دبی پر از جاذبه های گردشگری جذاب است. جزیره پالم جمیرا نیز یکی دیگر از جذابیت های این شهر است که تجربه جالبی برای شما خواهد شد. حتما از این جزیره دیدن کنید. جاذبه های اطراف و نزدیک این جزیره عبارت اند از: فواره نخل، گشت و گذار در بندر دبی، آکواریوم Lost Chambers، ساحل صوفوح، پارک الاتحاد، مارینا واک، چشم دبی، دبی مارینا، پارک آبی وایلد وادی، اسکی دبی و خلیج دلفین.

هتل های نزدیک

هتل ها و اقامتگاه های لوکس زیادی در این جزیره وجود دارد که اگر هزینه اقامت برای شما اهمیت زیادی ندارد می توانید از آن ها استفاده کنید. برای رزرو هتل های دبی می توانید یکی از هتل های زیر را در نظر بگیرید: هتل پالم جمیرا، هتل Adagio Premium The Palm، هتل آتلانتیس، هتل و سوئیت آوانی پالم ویو دبی، Aloft Palm Jumeirah، Sofitel Dubai The Palm و One&Only Royal Mirage

 

حتما بخوانید : جاهای دیدنی کانادا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا