ایرانگردی

ایل‌گُلی ( شاه‌گُلی ) تبریز

Rate this post

ایل‌گُلی (شاه‌گُلی) تبریز 

ایل‌گُلی (دریاچه مردم) یا شاه‌گُلی ( دریاچه شاه) یکی از جذاب ترین تفریحگاه‌ها برای گردشگران و مسافران در  استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز می شوند.ایل گلی همچون نگینی درخشان و با ارزش در میان استخری می درخشد که به نام دریاچه‌ی ایل‌گُلی  – شاه‌گُلی مشهور است و یکی از مهمترین جاذبه توریستی شهر تبریز به حساب می آید.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و ایرانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

این جاذبه گردشگری در جنوب شرق تبریز و در ۷ کیلومتری مرکزشهر قرار گرفته است.این مکان در زمان آق قویونلوها ساخته شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته، عمق دریاچه شاه گلی ۱۲ متر میباشد و در محوطه آن  امکان  قایقرانی فراهم میباشد .شاه گلی به معنای دریاچه شاه در زبان ترکی آذربایجانی میباشد . پس از انقلاب ۱۳۵۷ نام این دریاچه به ایل گلی به معنای دریاچه مردم تغییر میکند. اما مردم بومی هنوز  با نام شاه گلی این جاذبه ی گردشگری را  می‌شناسند.

این تفرجگاه بی نظیر به دلیل داشتن امکانات مناسب و هوای خوبی که دارد مسافران و علاقه‌مندان به ایرانگردی را به خود جلب می‌کند.گردشگاه عمارت ایل‌گُلی  – شاه‌گُلی تبریز معروف ترین و محبوب ترین جاذبه گردشگری تبریز میباشد ، پس با ما  همراه باشید تا یکی از بی نظیر ترین دیدنی‌های دیار قهرمان پرور تبریز را به شما معرفی کنیم.

گردشگری - ایل گلی

دریاچه شاه گُلی یا ایل گُلی

ایل‌گُلی  – شاه‌گُلی دارای استخر  چشم نوازی است که آن را دریاچه‌ی ایل گلی می نامند . مسافران می توانند تجربه قایقرانی را در این دریاچه کوچک  داشته باشند و از آب و هوای خوب آن لذت ببرند.دریاچه‌ی ایل گلی پنج و نیم هکتار وسعت دارد و دارای  ۷۲۰۰۰۰  متر مکعب آب میباشد.

همچنین بخوانید:  طاق بستان کرمانشاه

آب این دریاچه از رودخانه لیقوان بهره می‌گیرید که از نزدیکی روستایی به نام چاوان عبور میکند و جویبار کوچکی از سمت جنوب شرقی وارد دریاچه ایل گلی میشود و آب مورد نیاز آن را تامین میگردد.

گردشگری سفر پیش

امکانات ایل گلی

عمارت زیبای ایل‌گُلی  – شاه‌گُلی از خدمات رفاهی و امکانات خوبی برای گردشگران برخوردار میباشد . که موجب جذب مسافران به سمت این جاذبه دیدنی شده است.

در حال حاضر این مجموعه مجهزتر شده و هتل های  متعددی در اطرافش ساخته‌اند و همچنین رستوران های زیادی در اطراف عمارت ایل گلی ساخته شده که انواع غذاها در آنها سرو می‌شوند. به‌خصوص غذاهایی همچون کوفته تبریزی و کباب ترکی که از بهترین غذاهای ترکی هستند و طرفداران زیادی نیز دارد در آنها قابل سفارش هستند.

در محوطه این تفرجگاه می‌توان شاهد شهربازی و مجموعه سورتمه سواری باشیید. همچنین قایق سواری روی دریاچه زیبای این عمارت و قدم زدن در میان گل های خوشبو و درختان بلند قامت نیز از تفریحات محبوب این دیار میباشد.همچنین محدوده‌ی جهت دوچرخه سواران نیز در این مکان قرار داده شده که برای طرفداران دوچرخه‌سواری بسیار مناسب است.

سفر پیش - شاه گلی

اقامت شاه گلی – ایل گلی

اکثر مردم در محوطه عمارت ایل‌گُلی  – شاه‌گُلی چادر می‌زنندکه این کار می‌تواند برای مسافران  خاطره انگیزترین کارها در سفر به تبریز باشد.عمارت ایل گلی دارای  فضا سازی بی‌نظیری میباشد و در صورتی که نخواهید در آن چادر بزنید، می‌توانید هتل های نزدیک به آن اقامت گزینید.

مسافرت - سفر پیش

مکان

استان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار ایل گلی، پارک ایل گلی

منبع : dobaresafar.ir
حتما بخوانید : آبشار وارک لرستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا