ایرانگردی

باغ موزه نادری مشهد

Rate this post

باغ موزه نادری مشهد

مشهد شهری مذهبی با جاذبه‌های توریستی و گردشگری متنوع میباشد، این شهر در بین سایر شهرهای ایران بیشترین مسافران خارجی و داخلی را به‌سوی خود می کشانده است. باغ موزه‌ نادری نیز بنایی با شکوه در مشهد است که از باارزش‌ترین و مهم‌ترین مکان‌های تفریحی و گردشگری مشهد میباشد. در این مطلب از سفر پیش با ما همراه باشد تا شما را با باغ موزه نادری مشهد آشنا کنیم.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و ایرانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

نادرشاه علاقه زیادی داشت که بنایی همانند تاج محل برای محل دفن خود ایجاد کند ، به همین دلیل سنگ‌های زیبایی را از مراغه به مشهد آورد، اما فوت او  موجب شد که نتواند این بنای باشکوه را بسازد.

مجسمه برنزی زیبایی از نادرشاه در ابتدای ورود به باغ میباشد. در این مجسمه نادرشاه افشار سوار بر اسب در کنار سه رزمجوی دیگر میباشد.این سه رزمجو هر کدام لباسی از اقوام ایرانی بر تن دارند که بیانگر اتحاد ایرانیان میباشد.مجسمه‌ی نادرشاه حالت جنگجویی و سلطه طلبی دارد و او را سوار بر اسبی سرکش نشان داده  که نشان از قدرت جنگاوری این پادشاه ایرانی میباشد.باغ موزه نادری دارای مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع میباشد. در پایین این مجسمه‌ی زیبا لوله توپ جنگی میباشد که در جنگ از سربازان پرتقالی به غنیمت گرفته که نشان از مقاومت و دلیری ایرانیان میباشد.

باغ موزه نادری

نادرشاه افشار

نادرشاه افشار در جنگ‌آوری و کشور گشایی دارای شهرت بسیاری میباشد  و مشهور به << ناپلئون شرق>> و <<اسکندر دوم>>  و << آخرین جهانگشای شرق >> میباشد .نام اصلی او نادر قلی بود و او تلاش بسیاری در حفظ استقلال و گسترش ایران‌زمین داشته است. وی هنگامی که در قید حیات بود محل دفن خود را مشخص کرد که این محل هم اکنون به باغ موزه نادری شهذت یافته است.

همچنین بخوانید:  باغ تاریخی عباس آباد

او به خاطر حمله‌ای که افسران اشرف افغان به ایران کرده بودند سه بار به هند هشدار داده بود  که این افسران را که حدود 800 نفر بودند را به ایران تحویل دهد، اما به سبب تحویل ندادن این افسران به ایران ، سپاه ایران به هند حمله  و بعد از عبور از رود سند، این کشور را تسخیر کرد.سپاه نادرشاه این  افشار افسران را دستگیر کرد و در بازار دهلی آن‌ها را به دار آویخت . در آن زمان محمد گورکانی پادشاه هند بود که وی به دلیل آنکه سپاه ایران، حکومت هند را از نابود نکند جواهرات و کتاب‌های بسیاری را به ایران دادند. برخی از این جواهرات در بانک مرکزی ایران به عنوان پشتوانه‌ی پول ملی کشور میباشد.

باغ موزه نادری

 موزه نادری

موزه نادری دارای دو تالار مجزا میباشد، که یکی مربوط به سلاح‌های جنگی و ابزار سوارکاری میباشد و دیگری به اسناد، نقاشی‌ها و سایر وسایل مورد استفاده آن زمان اختصاص داده شده است.طراحی  ستون‌های اطراف تالارها به صورت هشت ثلث به چهار قاعده در بالا و پایین که تمثیلی از کلاه نادرشاه میباشد.این موزه‌ها اشیای گوناگونی میباشد که بیشتر آن‌ها مربوط به دوره افشاریه میباشند. اشیایی از جمله چند نسخه خطی نفیس، زره، کلاه‌خود، خنجر، چکمه، اسلحه، غنیمت‌های جنگی، ابزار سوارکاری، چندین زین اسب که یکی از آن‌ها متعلق به خود نادرشاه میباشد، به نمایش گذاشته اند.

شمشیر های نادرشاه که یکی از آن‌ها در مراسم تاج‌گذاری در دشت مغان به ایشان هدیه شده و روی آن این شعر زیبا با طلا حک شده:( “هست سلطان بر سلاطین جهان شاه شاهان نادر صاحب قِران”).شمشیر دیگر نیز نام سلطان نادر طلاکوب شده است که بسیار دیدنی میباشد. در ضلع شمالی باغ موزه نادری آرامگاه محمد تقی خان پسیان که از سرداران دلیر خراسان بود، قرار دارد.

همچنین بخوانید:  شگفتی های آبشار کچا؛ روستای کچا بهشتی که باید ببینید!

نادر شاه

همچنین در ضلع شرقی موزه نادری غرفه‌هایی برای فروش کتاب و ارائه صنایع‌دستی نیز وجود دارد که به مسافران این امکان را می دهد که در کنار بازدید از موزه نادری از آن‌ها دیدن نمایند.در نزدیکی ورودی باغ نیز اتاقکی میباشد  که گردشگران می‌توانند در آن لباس سربازان افشاری را به تن کنند و با کلاه خود و تبرزین‌هایی که سبک دوران افشاری میباشد عکس بگیرند.

موزه نادری مشهد- سفر پیش

مکان

باغ موزه نادی در استان خراسان رضوی ،مشهد، چهارراه شهدا، ضلع شمال غربی چهارراه قرار گرفته است.

منبع : dobaresafar.ir
حتما بخوانید : عمارت گلشن بوشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا