آشپزی

آشپزی مدرن و سنتی روی یک سفره

Rate this post

آشپزی یکی از مهارت‌های مهم و پرفایده برای انسان است. در قدیم آشپزی به شیوه سنتی بود و برای طبخ یک وعده غذا، زمان زیادی برای تهیه آن صرف می‌شد و تنوع غذایی محدود به چند غذا بود. غذا‌های معروف سنتی ایران شامل قورمه سبزی، باقالی پلو و کباب و… است. با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی غذا‌های نیمه آماده و فست فود در سفره خانواده‌های ایرانی جایگاه والایی گرفت.

این مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

مصرف بیش از اندازه غذا‌های نیمه آماده و فست فودی معایب زیادی همچون اضافه وزن، زخم معده و کبد چرب دارد. امروزه با یادگیری تکنیک‌های آشپزی مدرن می‌توانید غذا‌هایی با ارزش غذایی بالا و خوش طعم‌تر درست کنید. در آشپزی نوین استفاده از روغن‌هایی با پایه گیاهی و روش‌های متنوع طبخ مواد غذایی که بتواند مواد مغذی و مفید انواع مواد غذایی را حفظ کند، اولویت بالایی دارد.

با یادگیری روش‌های آشپزی مدرن می‌توانید انواع غذا‌های خوشمزه را با توجه به سلیقه خانواده آماده کنید و کودکان را تشویق به خوردن غذای سالم و جدید کنید. شما می‌توانید یک برنامه غذایی متنوع و باب میل تمام اعضای خانواده را آماده کنید، در این برنامه غذایی باید غذا‌های سنتی و مدرن به نسبت‌های یکسان قرار داشته باشند. در این مقاله از سفر پیش به آشپزی مدرن چیست؟ ، انواع غذا‌های مدرن، تکنیک‌های آشپزی نوین، آشپزی سنتی، ویژگی غذا‌های سنتی و… می‌پردازیم.

آشپزی مدرن چیست؟

آشپزی مدرن چیست؟

امروزه به دلیل مشغله‌های کاری و زندگی‌های پر استرس و شاغل بودن درصد زیادی از بانوان، آن‌ها با مشکلات خاصی از جمله نظافت منزل، دوخت و دوز، رسیدگی به کودکان و… روبرو هستند. یکی از مواردی که ذهن خانم‌ها را درگیر می‌کند آشپزی می‌باشد.

طبخ غذایی که مورد علاقه تمام اعضای خانواده باشد. خانم‌ها نمی‌توانند همانند گذشته وقت زیادی را در آشپزخانه مشغول آشپزی باشند، این عوامل باعث شدتا غذا‌های فست فودی و نیمه آماده محبوبیت و طرفداران زیادی پیدا کنند. این غذا‌ها به سرعت آماده می‌شوند و تنوع بالایی دارند و معمولاً خوشمزه هستند.

اما طی آخرین تحقیقات متخصصان تغذیه غذا‌های فست فودی و نیمه آماده معایب زیادی برای سلامت بدن دارند و موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها هستند و ارزش غذایی بالایی ندارند، این غذا‌ها سرشار از چربی، کلسترول، قند و کالری‌های مضر هستند و عامل بروز بیماری‌هایی همچون دیابت، فشارخون و کبد چرب می‌باشند.

آشپزی مدرن یا آشپزی بدون روغن یکی از شیوه‌های آشپزی جدید است که امروزه محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کرده است. آشپزی مدرن یک هنر خلاقانه است که در آن آشپز و غذا در گفتگو هستند. قوانین، مقررات و سنت‌های آشپزی باید درک شود.

خلاقانه بودن قوانین و سنت‌های آشپزی یک راه قدرتمند برای یادگیری آشپزی مدرن می‌باشد. بسیاری از احساسات، واکنش‌ها و افکار دیگر می‌توانند توسط غذا ایجاد شوند. اگر بخواهیم غذایی که تهیه می‌کنیم مورد قبول همه باشد، آشپزی مدرن کار ساده‌ای نخواهد بود.

آشپزی نوین یکی از بهترین شیوه‌های آشپزی برای حفظ سلامت و ایمنی بدن و تناسب اندام می‌باشد. غذا‌هایی که به روش آشپزی مدرن طبخ می‌شوند شیوه پخت متفاوتی دارند. اگر شماهم دوست دارید غذا‌هایی را برای خانواده درست کنید که کیفیت و ارزش غذایی بالایی داشته باشند در ادامه مقاله همراه ما باشید.

همچنین بخوانید:  دمنوش دارچین؛ نوشیدنی سلامتی بخش با طعم و عطر عالی
آشپزی به روش مدرن

آشپزی به روش مدرن

اگر دوست دارید انواع غذا‌های سالم و متنوع را درست کنید بهتراست با آشپزی به شیوه مدرن بیشتر آشنا شوید. در آشپزی ساده و نوین سعی می‌شود افزون بر پختن یک غذا مفید و مقوی به جزئیات و زمان اهمیت زیادی داده نشود و با یک دیزاین ساده و دستور پخت کامل و ماهرانه، غذای خوشمزه‌تر و سالم‌تر آماده شود.

غذا‌های آماده شده به شیوه مدرن نقطه مقابل غذا‌های فست فودی و نیمه آماده می‌باشند، زیرا بدون استفاده از روغن‌های نباتی و جامد تهیه می‌شود. استفاده از انواع ادویه‌ها و روغن‌های گیاهی از جمله کنجد، زیتون و آفتابگردان در سبک آشپزی جدید کاملاً مجاز می‌باشد. پایه و اصل آشپزی مدرن بر اساس هرم غذایی است.

هرم غذایی چیست؟

هرم غذایی چیست؟

هرم غذایی، مواد غذایی مختلف را دسته‌بندی می‌کند. با استفاده از این هرم میزان مصرف هر ماده غذایی با توجه به ارزش غذایی و نیاز بدن به آن ماده تعیین می‌شود. این هرم از شش بخش تشکیل شده است. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف هرم می‌پردازیم.

گروه اول: نان غلات

شامل: انواع نان، برنج، ماکارونی، گندوم وجو است. این بخش در ابتدای هرم غذایی قرار دارد و متخصصان توصیه می‌کنند روزانه 6تا11 واحد این بخش مصرف شود.

گروه دوم: سبزی و میوه‌ها

شامل: انواع سبزی‌های خام، پخته و آب سبزی می‌شود. مصرف این گروه از هرم غذایی فواید زیادی برای پوست و مو دارد. توصیه می‌شود روزانه بین 3تا5 واحد سبزیجات به شکل‌های مختلف مصرف شود.

گروه سوم: میوه‌ها

این گروه شامل انواع میوه، آبمیوه و کمپوت میوه می‌باشد. گروه میوه‌ها اهمیت فراوانی دارد زیرا شامل ویتأمین، فیبر و مواد معدنی زیادی است و بدن را در برار انواع ویروس و بیماری‌ها ایمن نگه می‌دارد. توصیه می‌شود روزانه 2تا4 واحد میوه به شکل‌های گوناگون مصرف شود.

گروه چهارم: گروه شیر و لبنیات

این گروه شامل: شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ می‌باشد. مصرف شیر و لبنیات در استحکام بدن و تراکم استخوان‌ها نقش بسیاری دارد. توصیه می‌شود روزانه 2تا3 واحد شیر و لبنیات مصرف شود.

گروه پنچم: گروه پروتئین‌ها

این گروه شامل: گوشت قرمز، گوشت ماهی ومرغ، تخم مرغ و انواع حبوبات است. توصیه می‌شود روزانه 2تا3 واحد از این گروه مصرف شود.

گروه ششم: چربی و قند

آخرین گروه از هرم غذایی که در قله هرم قرار دارد گروه قند وچربی‌ها هستند و شامل: انواع چربی و قند‌های ساده مانند: سس سالاد، کره، شکلات، مربا و…

توصیه می‌شود در استفاده از این دسته زیاده روی نشود زیرا کوچکترین بخش هرم غذایی است.

در آشپزی مدرن، اصول و پایه دستور‌های آشپزی برگرفته از هرم غذایی است و سعی می‌شود مواد مغذی هر ماده غذایی حفظ شود و به میزان مناسب توصیه شده هر گروه در غذا‌ها استفاده شود.

تکنیک‌های آشپزی مدرن

گریل کردن یا سرخ کردن گوشت

گریل کردن یا سرخ کردن گوشت

یکی از تکنیک‌های خیلی خوب برای حفظ ارزش غذایی و عطر و مزه در غذا‌ها گریل کردن انواع گوشت است. در این روش گوشت دلخواه برای مثال گوشت مرغ، در دمای بالا و در زمان کوتاه سرخ می‌شود. ویژگی که این روش دارد این است که آب و مواد پروتئینی موجود در گوشت حفظ می‌شود و گوشت خشک نمی‌شود. برای این تکنیک بهتر است از ظروفی با جنس آهن یا فولاد نسوز استفاده شود.

فریزر کردن سبزیجات

فریزر کردن سبزیجات

یکی از روش‌های نگهداری سبزیجات فریزر کردن آن‌ها است. با این روش ما می‌توانیم انواع سبزی‌ها را در تمام فصول سال داشته باشیم و از آن‌ها در تهیه انواع غذا‌ها استفاده کنیم. پیش از فریزر کردن سبزیجات توصیه می‌شود که آن‌ها را در مدت کوتاهی در آب جوش بیاندازید و پس از آب جوش سبزی‌ها را در ظرف آبی که حاوی یخ است بریزید، این کار به سبزی‌ها شوک می‌دهد باعث حفظ ارزش‌های غذایی و آنتی اکسیدان‌های سبزیجات شود.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه 12 غذای ساده و سریع
آب پز کردن

آب پز کردن

یکی از ترفند‌های آشپزی مدرن جوشاندن مواد غذایی است. این روش برای طعم دهی به گوشت مرغ و ماهی بسیار مؤثر است. این روش می‌تواند بوی بد ماهی را کاملاً برطرف کند در این تکنیک گوشت مورد نظر خود را در مایعی که حاوی چاشنی‌های طعم‌دهنده است قرار می‌دهید و در حرارت بالا آب پز می‌کنید. این روش باعث می‌شود تا مواد معدنی و ویتأمین‌های گوشت از بین نرود و غذایی سالم و مقوی آماده شود.

لیست غذا‌های آشپزی مدرن

لیست غذا‌های آشپزی مدرن

  • خوراک مرغ با سس قارچ
  • پاستا آلفردو
  • مرغ بریان
  • رول سوخاری مرغ و ژانبون
  • ساندویچ مرغ
  • استیک
  • ساندویچ کوفته قلقلی
  • لازانیا سبزیجات
  • فلافل
  • ناگت مرغ
  • رولت گوشت ومرغ
  • سالاد سزار
آشپزی سنتی چیست؟

آشپزی سنتی چیست؟

به طور کلی به شیوه و روش‌های آشپزی که از دوران گذشته یک کشور باقی مانده است و بخشی از فرهنگ و هویت یک ملت شده است آشپزی سنتی گوییم. غذا‌های سنتی به غذا‌هایی گفته می‌شود که نسل‌ به نسل‌ منتقل می‌شوند یا برای نسل‌های زیادی مصرف می‌شوند. آبگوشت، قورمه سبزی، فسنجان و…. . انواع غذا‌های سنتی ایرانی هستند که حتی امروزه هم با وجود غذا‌های متنوع محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند. در قدیم خانم‌ها بیشتر وقت خود را در آشزخانه صرف درست کردن غذا سپری می‌کردند و غذا‌ها را با صبر و حوصله زیاد درست می‌کردند. یکی از دلایلی که غذا‌های خانه مادربزرگ‌ها خوش طعم و عطر می‌شود این است که غذا‌ها در مدت طولانی طبخ می‌شوند.

ویژگی‌های غذا‌های سنتی

ویژگی‌های غذا‌های سنتی

غذا‌های سنتی غذا‌هایی هستند که، در طول تمدن‌ها از سلامتی حمایت کرده‌اند. غذا‌هایی که کاملاً بدون تغییر و ارگانیک هستند. غذا‌هایی هستند که با مواد اولیه ساده و طبیعی آماده می‌شوند.

  • غذا‌هایی که ارزش غذایی بالایی دارند و سرشار از مواد مغذی و مفید هستند.
  • غذا‌هایی هستند در بخش‌های مختلف کشور به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شوند.
لیست غذا‌های

لیست غذا‌های سنتی ایرانی

  • آبگوشت یا دیزی سنگی
  • قورمه سبزی
  • باقالی پلو
  • کباب کوبیده
  • زرشک پلو با مرغ
  • ماهی شکم پر
  • خورشت فسنجان
  • ته چین
  • اشکنه
  • کوفته تبریز ی
  • انواع دلمه
  • میرزاقاسمی
  • قیمه نثار
  • بریانی اصفهانی
مضرات غذا‌های سنتی چیست؟

مضرات غذا‌های سنتی چیست؟

برخی از معایب غذا‌های سنتی عبارتند از: در یک غذای سنتی به مقدار زیادی از یک طعم‌دهنده یا یک نوع ماده غذایی استفاده می‌شود، مثلاً در خورش قورمه سبزی از مقدار زیادی سبزی خورشی استفاده می‌شود که می‌تواند برای همه افراد خوشایند نباشد. گاهی اوقات غذا‌های سنتی برای گردشگران آلرژی ایجاد می‌کند.. .

معمولاً برای تهیه غذا‌های سنتی زمان زیادی صرف می‌شود.

آشپزی مدرن و سنتی روی یک سفره

آشپزی مدرن و سنتی روی یک سفره

طی چندین سال گذشته تنها چند نوع غذای لذیذ ایرانی از جمله قورمه سبزی، قیمه، آبگوشت و… طبخ می‌شد. اما امروزه غذا‌های متنوعی از جمله ساندویچ، پیتزا و غذا‌های کشور‌های مختلف در برنامه غذایی افراد راه پیدا کرده است. اما هیچ غذایی جای غذای لذیذ ایرانی را نمی‌گیرد. غذا خوردن علاوه بر رفع گرسنگی باید راهی برای لذت بردن در کنار اعضای خانواده باشد. یک برنامه غذایی متنوع که از انواع غذا‌های مدرن و سنتی تشکیل شده باشد می‌تواند بهانه‌ای شود تا تمام اعضای خانواده در تهیه غذا مشارکت کنند و از پخت و سرو غذا در کنار هم لذت ببرند. وجود غذا‌های سنتی ومدرن در کنار هم می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و رضایت تمام اعضای خانواده را فراهم کند.

تفاوت آشپزی مدرن و سنتی

این روز‌ها درک تفاوت بین روش‌های آشپزی مدرن و سنتی و همچنین استفاده از تکنیک‌های پایدار آشپزی بسیار مهم است. وقتی تفاوت بین آشپزی مدرن و سنتی را در نظر می‌گیریم، می‌بینیم که پردازش سریع، حرارت بالا، شیمی صنعتی، عصاره‌های طعم‌دهنده و افزودنی‌های رنگی و همچنین مواد نگهدارنده، همه در آشپزی مدرن استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید:  دمنوش دارچین؛ یک نوشیدنی با طعم و عطر عالی

آشپزی مدرن تنوع غذایی بیشتری دارد و افراد با سلیقه و ذائقه شخصی می‌توانند با مواد اولیه ساده غذا‌های متنوعی را درست کنند.

آشپزی سنتی تنوع غذایی کمتری دارد و بیشتر غذا‌های سنتی باید طبق دستور العمل آماده شود و زمان بیشتری صرف می‌شود تا غذا‌های سنتی پخته شوند.

امروزه غذا‌های سنتی در بین نوجوانان و جوانان محبوبیت کمتری دارد و این دسته از افراد بیشتر طرفدار غذا‌های فست فود و آماده هستند. با به کار گیر آشپزی مدرن می‌توانیم غذا‌های متنوع و جدید را درست کنیم.

یک برنامه غذایی درست که از لیست غذا‌های مدرن و سنتی باشد و رعایت تعادل در مصرف غذا‌های سنتی و مدرن بهترین شیوه برنامه‌ریزی غذایی است. درنتیجه، غذای ما به تدریج از حالت طبیعی خود فاصله گرفته و تغییر شکل داده است. مفهوم خوردن غذای سالم در حال دگرگونی است.

استفاده از آشپزی مدرن در پخت غذا‌های ایرانی

استفاده از آشپزی مدرن در پخت غذا‌های ایرانی

پخت غذا‌های ایرانی با استفاده از اصول آشپزی نوین کمک می‌کند تا بهترین و سالم‌ترین نمونه از یک غذای ایرانی را تهیه کرد.

در پخت انواع غذا‌های ایرانی به روش جدید باید آشپز حوصله ودقت بالاتری داشته باشد زیرا افزایش کیفیت غذا اولویت مهم آشپزی مدرن است.

یکی دیگر از فواید آشپزی به شیوه نوین در پخت انواع غذا‌های ایرانی، مزه و عطر غذا‌ها بیشتر است.

آشپزی مدرن و تنوع در برنامه غذایی

آشپزی مدرن و تنوع در برنامه غذایی

باید توجه داشته باشید که ممکن است برخی غذا‌های جدید با ذائقه افراد خانواده خوش نیاید، ولی حتماً در بین غذا‌های جدید و آشپزی مدرن می‌توانید غذا‌هایی را پیدا کنید که مورد قبول اعضای خانواده باشد. هم چنین می‌توانید غذا‌های سایر کشور‌ها را امتحان کنید.  آشپزی مدرن به شما آموزش می‌دهد که برای طبخ غذا از شیوه‌های قدیمی استفاده نکنید. غذا‌های متنوعی در کشور‌ها و شهر‌های مختلف طبخ می‌شوند که اطلاعی از آن نداریم. می‌توانید برای دستیابی به طعم‌های جدید در کلاس آشپزی سفر پیش ثبت نام کنید. قطعاً برای کسانی که علاقه‌مند به آشپزی هستند یادگیری شیوه‌های جدید آشپزی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

برخی از افراد خانواده از یکنواخت بودن غذا گله‌مند هستند. در چنین شرایطی می‌توانید در کنار غذای سنتی از غذا‌های مدرن هم استفاده کنید، هم تنوع غذا بیشتر می‌شود، هم اینکه افراد خانواده خصوصاً کودکان از خوردن غذا لذت می‌برند. اکثر کودکان غذا‌های جدید را دوست دارند و ترجیح می‌دهند ناهار، شام و عصرانه چنین غذا‌هایی را مصرف کنند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت سفر پیش و ثبت نام در کلاس آشپزی و دور‌های آموزشی آشپزی، طبخ غذا‌های مدرن در نتیجه آشپزی مدرن را بیاموزید، با این روش اعضای خانواده خصوصاً کودکان به خوردن غذا تشویق می‌شوند.

آشپزی مدرن خلاقیت می‌خواهد

آشپزی مدرن خلاقیت می‌خواهد

اگر کمی ذوق و سلیقه داشته باشید می‌توانید به ابتکار غذا‌های جدید بپردازید، و چون از ذائفه غذایی افراد خانه آگاه می‌باشید به راحتی می‌توانید غذا‌های متنوع و مورد علاقه اعضای خانواده را طبخ کنید. بنابراین بدون ترس و استرس طبخ غذا‌های مدرن را امتحان کنید.

برنامه غذایی داشته باشید

برنامه غذایی داشته باشید

با طبقه‌بندی غذا و همکاری اعضای خانواده برای تهیه غذا می‌توانید یک برنامه غذایی مناسب در طول هفته داشته باشید. با این روش شما می‌دانید برای آن روز چه غذایی را باید تهیه کنید. بنابراین می‌توانید از روز قبل مواد اولیه مورد نیاز را آماده کنید. در آشپزی مدرن می‌توانید غذا‌هایی را برای طبخ انتخاب کنید که سرشار از مواد مغذی و برای سلامتی مغز مؤثر باشد. عادت‌های غذایی به موارد مختلفی از جمله شرایط اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و… بستگی دارد که نسل به نسل هم منتقل می‌شود. تغییر روش زندگی در چندین سال اخیر الگوی غذایی افراد را تغییر داده است و به مصرف غذا‌های فست فودی و غیر خانگی، غذا‌هایی با چربی زیاد تشویق شده‌اند. معمولاً بدون اینکه به فواید و مضرات غذایی فکر کنیم آن را مصرف می‌کنیم، در صورتی که مصرف بیشتر این غذا‌ها مناسب نمی‌باشد و تأثیرات جبران ناپذیری را در سلامت ما دارد. به عنوان مثال چربی موجود در این غذا‌ها پس از مدتی باعث چاقی و انسداد عروق می‌شود و در برخی موارد سرطان‌زا می‌باشند. بنابراین بهتر است عادات غذایی نامناسب خود را شناسایی کنید و الگوی غذایی مناسب و صحیحی را برای مصرف غذا انتخاب کنید.

 

منبع : arseschef.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا