آشپزی

دمنوش دارچین؛ یک نوشیدنی با طعم و عطر عالی

Rate this post

دارچین از درختی با ارتفاع 5 الی 7 متر که بوی بسیار مطبوعی دارد گرفته می‌­شود. پوست این درخت را می­‌کنند و آن را خشک می‌کنند و برای مصارف دارویی و خانگی از آن استفاده می­‌کنند. پوست درخت دارچین حین خشک شدن به شکل رول شده و لوله‌ای در می‌آید. طبع دمنوش دارچین گرم و خشک است و در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. دمنوش دارچین سرشار از آنتیاکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها باعث جلوگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شوند. می‌­توان آن را با گیاهان دیگر یا به صورت تنهایی دم کرد. در این مطلب از سفر پیش خواص و طرز تهیه این نوشیدنی را مطالعه می‌کنیم. با ما همراه باشید

دارچیناین مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

فواید و مزایای دمنوش دارچین برای سلامتی

دارچین را یا به صورت پودر و یا به صورت چوب­‌های خشک استفاده می‌­کنند که در هر دو حالت خواص زیادی دارد. می‌توان چوب­‌های آن را دم کرد و یا پودر آن را به غذا و یا سایر نوشیدنی‌­ها اضافه کرد. به این نکته توجه کنید که برای دمنوش دارچین بهتر است از چوب‌­های آن استفاده کرد، زیرا پودر دارچین باعث کدر شدن دمنوش‌­ها می‌شود.

نکته: این دمنوش هم مثل اکثر دمنوش‌ها نباید سرخود مصرف شود. حتما قبل از مصرف مداوم با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید:  هویج پلو با مرغ را به بهترین روش طبخ کنید!

بعضی از خواص دمنوش دارچین:

  • جلوگیری از لخته شدن خون و بهبود گردش خون
  • تنظیم عادت ماهیانه و تقویت نیروی جنسی
  • درمان درد‌های عضلانی استخوانی
  • کمک به لاغری و جلوگیری از ریزش مو
  • خاصیت ضد تب و آرامش بخش و مسکن
  • شامل منگنز و آهن است وفیبر فراوانی دارد
  • کمک به درمان بیماری­‌های آسم و حملات آن
  • کاهش درد کمر و مفاصل و ازبین بردن ضعف کمر و پاها
  • درمان بیماری‌­هایی مثل سرطان و دیابت بخاطر وجود مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان
  • کاهش سطح کلسترول LDL و فشار خون و التهاب­ ناشی از این بیماری‌­ها
  • تقویت سیستم دفاعی بدن و جلوگیری از حمله انواع باکتری‌­ها و ویروس‌­ها
  • به خاطر جذب رطوبت برای افراد مبتلا به روماتیسم بهترین نوشیدنی است

استفاده از دمنوش دارچین به همراه دیگر گیاهان

دمنوش دارچین را می‌توانید با گیاهان دم کنید تا خواص دمنوش خود را چند برابر کنید. در ادامه ترکیب این دمنوش با سایر دمنوش‌ها و تاثیر آن بر لاغری را بررسی می­‌کنیم.

دمنوش هل و زعفران و دارچین

دمنوش هل و زعفران و دارچین خاصیت آرام‌بخش دارد و از آن برای رفع مشکلات گوارشی اعم از سندروم روده تحریک‌پذیر، نفخ، گاز و سوزش سر دل، حالت تعوع، بی اشتهایی، سوء هاضمه، دل درد و اسهال استفاده می‌شود. همچنین این دمنوش برای درمان افسردگی و آرام بخش بودن نیز کاربرد دارد. از دیگر موارد مصرف این دمنوش باتوجه به خاصیت گرم آن، بهبود درمان دردهای عضلانی و رماتیسم است.

خواص دمنوش میخک و دارچین

دمنوش میخک و دارچین

این دمنوش برای کاهش التهابات سینوس مفید است. همچنین استفاده از این دمنوش بزاق دهان را افزایش می‌دهد و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. یبوست رادرمان می‌کند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. خاصیت ضدباکتری و ضد قارچ و انگل دارد و برای کسانی که دچار انگل روده شده‌اند مفید است. به دلیل اینکه دارچین و میخک هر دو دارای آنتی اکسیدان بالایی هستند دمنوش این مواد چین و چروک صورت را از بین برده و پیری را به تاخیر می‌اندازد.

همچنین بخوانید:  آموزش پخت کوفته مرغ و پنیر با توضیحات کامل

دمنوش زنجبیل و دارچین

هر دوی این دمنوش‌ها طبع گرمی داشته و مهم‌ترین خاصیت آن‌ها درمان سردی و بلغم بدن است. دمنوش زنجبیل و دارچین بیشتر برای درمان مشکلات گوارشی مانند رفلاکس معده، کاهش اشتها و حالت تهوع استفاده می‌شود. همچنین دمنوش زنجبیل و دارچین با ایجاد حالت سیری باعث کاهش وزن نیز می‌شود. برای کسانی که از مشکلات کبد چرب رنج می‌برند خوردن منظم این دمنوش توصیه می‌شود.

دمنوش سیب و دارچین

این دمنوش برای درمان کبد چرب مفید است و کلسترول بد خون را پایین می‌آورد و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می‌شود. همچنین استرس را کاهش می‌دهد و خشکی پوست را از بین می‌برد. این دمنوش آرامش‌بخش است و خستگی روزانه را برطرف می‌کند و برای درمان بیماری های لثه و دهان نیز مفید است. برای تهیه این دمنوش بهتر است از چوب دارچین به جای پودر آن استفاده کنید تا رنگ آن بهتر باشد.

دمنوش دارچین چگونه به لاغری کمک می‌­کند

دارچین ادویه‌­ای پرخاصیت است و همانط‌ور که اشاره شد با کاهش ترشح انسولین و پایین نگه داشتن کلسترول منفی در خون باعث کاهش وزن و لاغری می­‌شود. خوردن اصولی و مرتب دمنوش دارچین یا مصرف پودرآن به همراه فعالیت منظم بدنی و ورزش باعث کاهش وزن می­‌شود. از طرفی دارچین سوخت و ساز بدن را بالا برده و گردش خون را در بدن بهبود می­‌بخشد که خود باعث لاغری بیشتر می‌­شود.

خواص دمنوش زنجبیل و دارچین

طرز تهیه دمنوش دارچین

روش‌های گوناگونی برای تهیه دمنوش دارچین وجود دارد. یکی از روش‌های متداول تهیه این دمنوش به این شکل است که دو یا سه عدد چوب دارچین را شسته و خورد می‌کنیم. سپس آن‌ها را داخل قوری ریخته و رویشان آب جوش می‌ریزیم. بعد از 15 الی 20 دقیقه دمنوش آماده است و در صورت تمایل می‌توان آن را با لیمو ترش تازه میل نمود. اگر دمنوش را شیرین میل می‌کنید، می‌توان به آن عسل اضافه کرد یا هنگامی که در حال دم کشیدن است نبات هم قرار دهید.

همچنین بخوانید:  دستور پخت غذا برای دیابتی ها

چه زمانی از دمنوش دارچین استفاده کنیم

این که این نوشیدنی را چه موقعی بخورید به بدن شما بستگی دارد. زیرا دارچین طبع گرمی دارد پس اگر از آن دسته آدم­هایی هستید که طبعی گرم دارند در هفته 2 الی 3 بار بنوشید ولی اگر طبع سردی دارید و برای برطرف کردن آن دمنوش دارچین را انتخاب کرده­اید در هفته 3 الی 4 بار بنوشید. دمنوش­ها خستگی روزانه را برطرف و باعث می­‌شوند که بدن عملکرد بهتری داشه باشد بنابراین مصرف آن‌ها در مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد توصیه می‌­شود.

عوارض مصرف زیاد دمنوش دارچین

مصرف بیش از حد دارچین می‌تواند باعث بروز عوارضی شود. اگرچه این چاشنی خواص زیادی از جمله بهبودی پوست و مو دارد ولی نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. به این نکته دقت کنید که مصرف این دمنوش در خانم‌­های باردار اکیدا ممنوع است. برخی از عوارض مصرف زیاد این دمنوش عبارت‌اند از:

  • آسیب کبدی
  • خطر ابتلا به سرطان
  • زخم دهان
  • افت قند خون
  • مشکلات تنفسی
خواص دمنوش سیب و دارچین

دمنوش دارچین؛ یک نوشیدنی با خواص شگفت‌انگیز

دارچین با داشتن طبع گرم و خشک و خواص فراوان در مصارف خانگی و دارویی استفاده فراوانی دارد. در حین استفاده منظم از این دمنوش این نکته را باید در نظر گرفت که دمنوش­های گیاهی بر خلاف مواد و داروهای شیمیایی به زمان بیشتری نیاز دارند تا خواص و نتیجه خود را بروز دهند.

 

منبع : arseschef.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا