ایرانگردی

جاهای دیدنی کاشان | جاذبه های طبیعی و تفریحی کاشان

5/5 - (2 امتیاز)

جاهای دیدنی کاشان برای هر مسافری یک آلبوم یادگاری از عکس های فراموش نشدنی تا پایان عمر را به ارمغان خواهد آورد. تاریخ غنی کاشان که معماری ایرانی را به رخ بینندگان می کشد و به جهانیان ثابت می کند که ایران عزیزمان روزگاری در ایده پردازی و خلق آثار هنری در جهان حرف اول را زده است. طبیعت غنی کاشان نیز مسافران را بر آن می دارد که عمیقا پذیرای این حقیقت باشند که اگر بستر عالی فراهم باشد، کشور عزیزمان قابلیت رقابت با هر کشوری در حوزه توریست را دارد و ای بسا جهانیان را برای دیدن با شکوه ترین تمدن ها در پهنه با شکوه خاک وطن مان با سیسل جمعیت به سوی سرزمین پارسیان بکشاند. اگر قصد ایرانگردی را دارید، حتما کاشان را جز اولویت های اول خویش قرار دهید.

در این مقاله جامع به مکان های تاریخی کاشان، مکان های مذهبی کاشان و جاذبه های طبیعی کاشان خواهیم پرداخت. پس تا پایان این خواندنی جذاب مجله سفرپیش را همراهی کنید.

 

جاذبه های طبیعی کاشان

 

تپه سیلک؛ یکی از جاهای دیدنی کاشان

تپه سیلک کاشان

 

یکی از بقایای معماری که تمدن اولیه ایران را به نمایش می گذارد تپه سیلک کاشان است. این مکان گیرا به عنوان یک جاذبه دیدنی در داخل کاشان است که شایسته کاوش است. تپه‌ سیلک به عنوان محل تدفین ساکنان باستانی ایران زمین شناخته شده است و به دو گروه متمایز تقسیم می‌شوند که به نام‌های A و B شناخته می‌شوند. بر اساس سوابق تاریخی و شواهد مستند، قدمت مقبره‌های گروه A تقریباً 3500 سال است، در حالی که آن‌هایی که در گروه B قرار دارند، باید حدود 3000 سال قدمت داشته باشند. ساخت این بنای کهن با موادی مانند گل و سفال انجام گرفته است و ساختاری را ایجاد کرده که به طور یکپارچه با محیط طبیعی خود عجین شده است. این اثر طبیعی و تاریخی قابل توجه پس از یک دوره سیل پدیدار شد و بدین وسیله اهمیت تاریخی خود را برای همه کسانی که با آن روبرو می شوند آشکار کرد.

 

غار رئیس یا غار نیاسر از جمله جاهای دیدنی کاشان

در اعماق دل کوه‌های کرکس در نزدیکی شهر نیاسر، منطقه‌ای که بخشی از کاشان محسوب می‌شود، غاری عجیب و مرموز به نام غار رئیس قرار دارد. اسناد تاریخی حاکی از آن است که قدمت این غار به دوران اشکانیان یعنی حدود 200 سال قبل از میلاد حضرت مسیح باز می گردد. در طول این دوره، سازه هایی شبیه معابد میترایی اغلب در تاریکی کامل برای اهداف عبادت ساخته می شد و بر این احتمال می افزود که این غار به عنوان معبد مورد استفاده عاشقان حق تعالی قرار می گرفته است.

همچنین بخوانید:  میبد یزد

 

غار نیاسر کاشان
جاهای دیدنی کاشان

به غیر از دو دهانه طبیعی که در ورودی آن قابل مشاهده است، باقیمانده غار نیاسر کاملاً ساخته دست بشر است. این غار که شبکه پیچیده‌ای از تونل‌ها، اتاق‌ها، راهروها و محفظه‌های مختلف را تشکیل می‌دهد، همچنین دارای چاه‌های متعددی است که زمانی آب آشامیدنی را برای ساکنانش تامین می‌کردند. شایان ذکر است، مهندسی غار تامین مداوم هوای تازه را حتی در دورترین نقاط آن تضمین می کند. اگر عاشق مکان های مرموز و عبادتگاه های حقیقی که برای ارتباط با عالم معنا ساخته شده اند هستید، حتما به غار رئیس نیاسر سری بزنید و سعی کنید در گوشه ای دقایقی را به درون خویشتن سفر کنید.

 

آبشار نیاسر کاشان از بهترین جاهای دیدنی کاشان

آبشار نیاسر که در نزدیکی کاشان قرار دارد به عنوان یک شگفتی طبیعی قابل توجه است. این آبشار دارای ارتفاع قابل توجهی نزدیک به 25 متر است. حجم آب جاری بر روی آبشار در ماه های زمستان و بهار به اوج خود می رسد اما در پاییز و تابستان کاهش می یابد.

 

آبشار نیاسر کاشان
جاهای دیدنی کاشان

چیزی که این آبشار را متمایز می کند، ترکیب متمایز آن از رسوبات آهکی با شمایل خاص هنری است. با گذشت زمان، ذرات آهک در آب آبشار به تدریج انباشته شده و ساختارهای لایه ای و شمع مانندی را تشکیل می دهند که به ظاهر منحصر به فرد آن کمک می کند.

آب و هوای نیاسر با کاشان و شهرهای همجوار آن به ویژه در مجاورت آبشار زمین تا آسمان تفاوت چشمگیری دارد. در حالی که کاشان دارای آب و هوای گرم، خشک و بیابانی است، نیاسر از محیطی خنک و کوهستانی برخوردار است.

 

کوه کرکس؛ میعادگاه عاشقان کوهنوردی

کوهنوردی جذابیت جذاب خود را ارائه می دهد که نباید دست کم گرفت. در میان مقاصد مورد علاقه کوهنوردان، کوه کرکس کاشان به عنوان قله ای از ماجراجویی خودنمایی می کند و حس موفقیت وصف ناپذیری را در فتح ارتفاعات به ارمغان می آورد. قله‌های کوه کرکس که تا ارتفاع چشمگیر ۳۸۹۵ متری بالا می‌روند، تقریباً نیمی از سال را به دلیل ارتفاع بلندش در برف می‌مانند.

کوه کرکس کاشان
جاهای دیدنی کاشان

 

دامنه های کوه کرکس دارای مجموعه متنوعی از گیاهان و جانوران است که اکوسیستم طبیعی پر جنب و جوش کوه را تشکیل می دهد. این کوه که گستره وسیعی به وسعت 300هزار هکتار را در بر می گیرد، به عنوان زیستگاهی ویژه و مستعد برای طیف وسیعی از حیات وحش عمل می کند. با کمال تعجب، با وجود آب و هوای چالش برانگیز، این منطقه زیستگاه حیوانات مختلفی از جمله بز، قوچ، میش، پلنگ، کفتار، روباه، گرگ، شغال و غیره است که سرسختی زندگی را در این منظره ناهموار به نمایش می گذارد.

 

جاذبه های مذهبی کاشان

 

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان نگین تاریخی است که به دوران سلجوقیان بازمی گردد. این مجموعه در دوران پیش از اسلام  آتشکده ای برای زرتشتیان نیک سرشت بود  که پس از ورود اسلام به ایران به مسجد تبدیل شد. شایان ذکر است، مسجد جامع به عنوان قدیمی‌ترین بنای کاشان شناخته می‌شود که دارای اهمیت تاریخی و معماری بسیار زیادی است.

مسجد جامع کاشان از بخش های مختلفی از جمله حیاط وسیع، حوض خانه دیدنی، شبستان ها، و مناره های  آجری و غیره تشکیل شده است. جذابیتی که حس زیبایی شناسی در مسجد را تحریک می کند، با هنرهای شگفتی آور مانند گچ بری و مقرنس کاری بیشتر شده است.

 

مسجد جامع کاشان
جاهای دیدنی کاشان

برای کسانی که به بناهای مذهبی علاقه مند هستند، مسجد جامع یکی از جاهای دیدنی کاشان است که باید از آن دیدن کنند. این مسجد باستانی سالیان سال است که در گذر  زمان مقاومت کرده و جایگاه خود را به عنوان یکی از برجسته ترین آثار تاریخی شهرستان کاشان به دست آورده است. از ویژگی های قابل توجه این مسجد قدمت قابل توجه مناره های آن است. به گفته کارشناسان، پس از مناره‌های مسجد زواره و مسجد جامع ساوه، مناره‌های مسجد جامع کاشان در ردیف قدیمی‌ترین مناره‌های ایران قرار دارند.

همچنین بخوانید:  آبشار مارگون شیراز؛ تصویری برای چشمان تشنه زیبایی!

مسجد و مدرسه آقا بزرگ از جاهای دیدنی کاشان

مسجد و مدرسه آقا بزرگ یکی از جاهای دیدنی کاشان است. این بنای بزرگ و زیبا در زمان قاجار ساخته شد و ساخت آن زمان طولانی را به خود اختصاص داد. لازم به ذکر است در ساخت این بنای ارزشمند فردی خیر به نام «حاج محمدتقی خانبان» کمک های مالی زیادی کرده است.
مجموعه آقا بزرگ قسمت های مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به شبستان ها، حیاط مرکزی، تالار اصلی و هشتی ورودی اشاره کرد. در ساخت این بنا از طراحی هوشمندانه و معماری دقیق استفاده شده است به طوری که در تابستان های گرم هوای خنک و مطبوعی در گنبد می وزد و حال شما را خوب می کند.

 

 

مسجد آقابزرگ کاشان
جاهای دیدنی کاشان

از دیگر ویژگی‌های مثبت این مجموعه از دیدنی‌های کاشان، سادگی تزئینات آن است که با تلفیق هنرهای اصیلی مانند نقاشی ها، گچ بری، مقرنس کاری و کاشی کاری هنرمندانه روی این بنا کار شده است.

نام مدرسه آقا بزرگ را به دلیل استفاده از این مکان زیبا برای آموزش و تدریس در سال های دور بر آن نهاده اند و مدرسه آقا بزرگ روزگاری محل تدریس علوم مختلف بوده است.

چهار دروازه نیاسر از دیگر جاهای دیدنی کاشان

همانطور که می دانید، آتشکده در دوران باستان به عنوان مکان مقدس عبادت زرتشتیان بوده و امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری و یکی از جاهای دیدنی کاشان مطرح است. این مکان بی همانند در بالای ارتفاعات نیاسر کاشان قرار دارد و به گفته مورخان، ریشه آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد و به آتشکده نیاسر نیز معروف است.

 

 

آتشکده نیاسر
جاهای دیدنی کاشان

 

این شگفتی معماری ساسانیان با نام‌های متعددی از جمله چهار قاپو، چهار تاقی و چهار دروازه‌ هم شناخته می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، آتشکده نیاسر یک ساختمان مربع شکل است که با چهار ستون مجزا که گنبدی مدور را نگه می دارند بنا شده است. در طول سال‌ها، سنت‌ها و افسانه‌های متعددی پدیدار شده‌اند که بر فضای عرفانی و حکایات معنوی این مکان خاص  می افزایند.

 

جاهای دیدنی کاشان

 

حمام فین از جاهای دیدنی کاشان

حمام فین در میان جاذبه های کاشان که به دلیل اهمیت تاریخی اش به ویژه در بین ایرانیان شهرت دارد و در میان بناهای تاریخی کشور جایگاه قابل توجهی دارد. این مجموعه حمام واقع در بخش جنوبی باغ زیبای فین، در واقع شامل دو حمام مجزا است. یکی از این حمام ها که از آن به حمام برزگ یا سلطنتی یاد می شود به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است.

 

حمام فین کاشان
جاهای دیدنی کاشان

حمام دیگر به حمام کوچک یا صفوی معروف است. متاسفانه قائم مقام فراهانی یا همان امیرکبیر در این حمام به قتل رسیده است. ایران عزیزمان در سده های متوالی رو به افول نهاده و در دوران سلطنت قاجاریه تیر خلاص بر شکوه و جلال و عظمت ایرانی که روزگاری در تمام علوم جهان حرف اول را می زده به پیکر خسته اش نشسته است. جالب است بدانید که آرامگاه امیرکبیر نیز ماجرای خاص خودش را دارد و در حوالی کاشان آن را نخواهید یافت.

همچنین بخوانید:  آبشار وارک لرستان کجاست؟ سفری بی نظیر به سرزمین آبشار ها

 

باغ فین کاشان از دیگر جاهای دیدنی کاشان

باغ فین در میان بناهای معروف کاشان جایگاه برجسته ای دارد و به عنوان گنجینه ملی ایران برای همگان شناخته شده است است. در حالی که قدمت دقیق باغ فین به زمان پادشاهی جمشیده شاه باز می گردد، یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، منابع تاریخی نشان می دهد که کارشناسان گسترش و افزایش بنا را  با دوران آل بویه مرتبط می دانند.

باغ فین کاشان
جاهای دیدنی کاشان

 

باغ تاریخی فین با استواری و جذبه مثال زدنی عمر زیبای خود را در دوره های مختلفی از بازسازی پشت سر گذاشته است و به عنوان یک تفرجگاه مورد علاقه برای پادشاهان و حاکمان بوده است. عمده بازسازی و ساخت بناهای باغ فین در زمان فتحعلی شاه قاجار صورت گرفت.

 

بازار سنتی کاشان از دیگر جاهای دیدنی کاشان

کاشان در میان مجموعه ای از جاذبه های خود دارای بازار سنتی جذاب است. این بازار گسترده و وسیع با ثبت آثار ملی در سال 1355 جایگاه ویژه ای در میان تاریخ دوستان و گردشگران به دست آورد. تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان ریشه ساخت این بازار وسیع و باشکوه را به دوران صفویه نسبت می دهند. بازار سنتی کاشان که در مجاورت مسیرهای تجاری باستانی قرار داشته است و گواهی بر رونق تاریخی آن در دوران گذشته است.

 

بازار سنتی کاشان
جاهای دیدنی کاشان

بناهای متعددی در بازار سنتی کاشان از جمله مسجد طمقاچی‌ها، کاروان‌سرای میرپنج، زغالی‌ها، غفارپور، رباط، بروجردی‌ها، نراقی‌ها، مسجد بالا بازار، حسینیه سوراخ ریسمان، ، تیمچه امین‌الدوله، تیمچه سیدآقا، تیمچه صباغ وجود دارد.

شهر زیر زمینی نوش آباد از جاهای دیدنی کاشان

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های کاشان، قنات‌شهر نوش آباد است که ریشه آن به دوره ساسانی می‌رسد. این بناهای هیبت انگیز در کاشان به عنوان یکی از پایتخت های ساسانی در زمان سلطنت انوشیروان بوده و اهمیت تاریخی قابل توجهی داشته است.

 

 

شهر زیرزمینی نوش آباد
جاهای دیدنی کاشان

این مجموعه فوق‌العاده که شهر زیرزمینی نوش آباد نامیده می‌شود، در اعماق ۴ تا ۱۶ متری زیر سطح زمین قرار دارد. این شهر زیرزمینی واقع در نوش آباد، در مجاورت کاشان، یک شگفتی چندوجهی است که دارای سه طبقه مملو از اتاقک، تونل، گذرگاه، چاه و غیره است. چاه های عمودی این سطوح را به هم متصل می کنند و به چیدمان پیچیده این شگفتی زیرزمینی می افزایند.

 

خانه بروجردی ها؛ یکی از جاهای دیدنی کاشان

بناهای تاریخی شهر کاشان برخی از نفیس ترین و خارق العاده ترین نمونه های معماری ایرانی را به نمایش می گذارند. از جمله گیراترین آنها می توان به خانه بروجردی ها اشاره کرد که شباهت زیادی به خانه طباطبایی ها دارد. با این حال، ارتباط جذاب بین این دو شگفتی معماری از یک داستان عاشقانه جذاب سرچشمه می گیرد.

خانه بروجردی های کاشان
جاهای دیدنی کاشان

 

داستان این است که پسر آقای بروجردی با سر به آستان آقای طباطبایی فرود می آید و از ایشان دختر دلربایشان را توسط پدرش خواستگاری می کند. آنها تصمیم گرفتند از او خواستگاری کنند، اما آقای طباطبایی یک شرط داشت و آن هم این بود که برای به دست آوردن دل دخترش، باید عمارتی باشکوه شبیه به عمارت بی نظیر خود بسازند. و به این ترتیب، این بنای باشکوه، غرق در افسانه عاشقانه داستان عشق آنها، به وجود آمد. می‌توانید در مقاله‌ای که به خانه بروجردی‌ های کاشان اختصاص دارد، به عمق روایت عاشقانه قصه این دو عزیز بپردازید.

 

 

سوالات متدوال

برخی از مکان های تاریخی کاشان که باید حتماً از آنها دیدن کرد کدامند؟

از جمله جاذبه های تاریخی مهم کاشان می توان به باغ فین، مسجد جامع و شهر زیرزمینی نوش آباد اشاره کرد.

اهمیت باغ فین در میراث فرهنگی کاشان چیست؟

اهمیت فرهنگی و تاریخی باغ فین به قدمت آن و ثبت در فهرست میراث جهانی و همچنین استراحتگاه پادشاهان ایرانی بودن این باغ زیبا بر می گردد.

در مورد معماری مسجد و مدرسه آقا بزرگ بیشتر توضیح دهید.

گردشگران علاقه مند به شگفتی های معماری اغلب جزئیاتی در مورد طراحی و ویژگی های منحصر به فرد مسجد و مدرسه آقا بزرگ از جمله اجزای مختلف آن می خواهند.

بازار سنتی کاشان از چه زمانی تأسیس شد و اهمیت تاریخی آن چیست؟

بازار سنتی به تاریخ پیش از حضور اسلام در ایران تعلق دارد و یک آتشکده مقدس برای زرتشتیان به حساب می آمد. که با ورود اسلام به ایران عزیزمان به مسجد تبدیل شد.

چگونه می توانم تپه های سیلک کاشان و کوه های کرکس را بیابم؟

برای یافتن و کاوش در تپه سیلک و کوه کرکس کاشان باید از راهنمای محلی، فرد با تجربه یا راهنمای تور کمک بگیرید.

منبع

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا