جهانگردی

سرداب حضرت عباس | سرداب حضرت ابوالفضل کجاست؟

5/5 - (1 امتیاز)

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در زیر حرم حضرت عباس (ع)، یک چشمه آب کوچک وجود دارد که و جالب تر اینکه با وجود جاری شدن آب در زیر بنای حرم، هیچ آسیبی به استحکام بنای حرم نرسیده است. به این آب زیر حرم، سرداب حرم حضرت عباس گفته می شود که یکی از جالب ترین جاهای دیدنی در کربلا محسوب می شود. قطعا یک حکایت و رمز و رازی پشت این سرداب وجود دارد که محققان زمین شناسی را هم به حیرت انداخته است.

این مطلب جامع در مجله گردشگری سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

نحوه تشکیل سرداب حرم حضرت عباس

اگر به وجود سرداب حرم حضرت عباس و یک جریان آب گردشی از منظر زمین شناسی نگاه کنیم، در بناهایی که در هنگام ساخت در سطح معمولی یا کمی پایینتر از زمین بنا می شوند، ممکن است سال های بعدی، زمین زیر این بناها و زمین های اطراف با افزایش ارتفاع روبرو شوند و این امر طبیعی است؛ در نتیجه ممکن است یک جریان آب در زیر بناها جاری شود. علاوه بر گذر زمان، عوامل مختلفی مانند وزش بادهای شدید و طوفان و سایر شرایط جوی هم می تواند در این موضوع تاثیرگذار باشد.

 

 

سرداب حضرت ابوالفضل

 

با توجه به اینکه حرم حضرت عباس و سیدالشهدا در محوطه دارای گودی ساخته شده بود، بنابراین تشکیل سرداب حرم حضرت عباس احتمالا در اثر عواملی که ذکر شد، اتفاق افتاده باشد. اما مثلا حرم حضرت علی در نجف دارای سرداب در سطح زیرین نیست؛ چرا که حرم ایشان در یکی از مرتفع ترین نقاط شهر نجف واقع شده است. بنابراین تشکیل سرداب یک منطق علمی هم پشت خود دارد؛ اما از طرفی اینکه چگونه بنای حرم با وجود آب در زیر خودش، کاملا سالم مانده است، در واقع چیزی شبیه به یک معجزه به نظر می رسد!

همچنین بخوانید:  دبی مارینا؛ مکان تفریحی لاکچری و رویایی

 

طواف آب در سرداب کربلا

یک قضیه جالب دیگر در مورد سرداب حرم حضرت عباس این است که آب این سرداب کاملا به دور قبر علمدار کربلا می چرخد. به نوعی میتوان گفت که جریان آب سرداب هم مانند تعداد زیادی از زائرین حرم حضرت عباس، به دور قبر ایشان طواف می کند. می دانید که روزگارانی حضرت عباس به دنبال چند جرعه آب برای کودکان تشنه در خیمه های کربلا بود و حالا این آب سرداب است که به دور قبر ایشان طواف می کند.

 

 

سرداب حرم حضرت عباس

 

راز شفای افراد نابینا با آب سرداب حرم حضرت عباس

بالغ بر ۴۰۰ سال پیش که هنوز آب لوله کشی به صورت گسترده وجود نداشت، دو چشمه آب در محل کنونی سرداب حضرت عباس جاری بود که آب آن از یک سمت حرم وارد و از سمت دیگر خارج می شد. در آن زمان برای دسترسی به آب سرداب چندین پله وجود داشت و مردم در تابستان برای دسترسی به آب خنک و در زمستان برای دسترسی به آب گرم به این سرداب مراجعه می کردند. روایت شده است که آب آن سرداب بسیار پاک، زلال و شفاف بود و مردم جهت تبرک هم آب سرداب را به صورت خودشان می زدند. در چندین روایت هم می خوانیم که آب سرداب حرم حضرت عباس در آن زمان، چشمان چندین فرد نابینا را شفا داده است.

همچنین بخوانید:  قلعه روملی حصار استانبول؛شگفتی معماران عثمانی

هم اکنون تقریبا ۵۰ سال است که آب سرداب حرم هیچ تغییری نکرده و همان مقدار آب با حالت چرخشی سر جای خود باقیست. در حالت معمولی اگر آب ثابت بیشتر از دو هفته در یک مکان باقی بماند گندیده و راکد می شود؛ خیلی عجیب است که آب سرداب حرم حضرت عباس، در طول این همه سال علاوه بر اینکه شفافیت خود را از دست نداده، بلکه دارای بوی مطبوع تر از بوی گلاب و کاملا زلال است.

 

ورودی سرداب حضرت عباس

 

 

نحوه دسترسی به سرداب حرم حضرت عباس

اگر به منطقه شمال شرقی حرم مطهر حضرت عباس مراجعه کنید، یک درب چوبی را خواهید دید که ورودی یک اتاق کوچک با مساحت نزدیک به ۶ متر مربع است. تمامی فضای این اتاق پر از سنگ های مرمر با رنگ سفید و شیشه های آیینه کاری شده است. در داخل اتاق یک در زیبای دیگر از جنس طلا هم وجود دارد که با باز شدن آن، یک نردبان با ۱۰ پله می بینید که شما را به سرداب می رساند. البته متاسفانه از چندین سال پیش ورودی این سرداب کاملا بسته شده و کسی حق بازدید از آن را ندارد. البته یک پنجره کوچک رو به سرداب وجود دارد که شما می توانید آب سرداب را مشاهده و عطر و بوی ناب آن را استشمام کنید.

جاهای دیدنی نزدیک

این سرداب حرم در کربلا یکی از عجیب ترین و جذاب ترین جاهای دیدنی در بین الحرمین کربلاست. در نزدیکی حرم حضرت عباس، شما می توانید به سایر جاهای دیدنی کربلا که اکثرا هم مکان های مذهبی و زیارتی هستند، دسترسی پیدا کنید. موکب یحیی بن زید شیعیان افغانستانی، حسینیه صاحب الزمان، مجمع سیدالاشعار کربلا، جواهر فروشی حاج حیدر، حرم امام حسین (ع)، نهر علقمه، آرامگاه امیرکبیر، مدفن دو طفلان مسلم، تل زینبیه، گودال قتلگاه، بازار کربلا، خیمه گاه امام حسین، رود فرات، موزه حافظه اسلام، مدرسه نهرالعلقمی و برج الاماره از نزدیک ترین جاهای دیدنی نزدیک به سرداب حرم حضرت عباس محسوب می شوند.

همچنین بخوانید:  استانبول مال ترکیه | معرفی و راهنمای خرید فروشگاه های مختلف

هتل های نزدیک

مثل هر مسافر دیگری این موضوع برای شما هم خوشایند خواهد بود تا با رزرو هتل های کربلا در مناطق مناسب، در نزدیکی بین الحرمین مستقر شوید. در نزدیکی مکان سرداب حرم حضرت عباس چندین هتل خوب مانند هتل ریحان کربلا، هتل لارسا، هتل و مسافرخانه ثامن الائمه، هتل برج الاماره، هتل جنت المرتضی، هتل القبطان، هتل نعیم الوارث و هتل البارون قرار دارند که بهترین گزینه ها برای استقرار شما محسوب می شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا