آشپزی

خواص سماق قرمز

Rate this post

خواص درمانی سماق قرمز به عنوان یک چاشنی بی‌نظیر

سماق در ایران به دو صورت قرمز و قهوه‌­ای وجود دارد. هر دوی این سماق‌­ها در ایران کشت و فرآوری می‌شوند. سماق از درختی به ارتفاع 5 الی 7 متر که در نواحی گرم و خشک قرار دارد به عمل می­اید. طبع سماق سرد و خشک است و به عنوان چاشنی با غذاهایی مثل کباب مصرف می‌­شود. هر دو نوع سماق طمع ترشی دارند اما سماق قرمز ترشی بیشتری نسبت به سماق قهوه‌­ای دارد و به همین دلیل طرفداران بیشتری هم دارد.

خواص سماق قرمزاین مطلب جامع در مجله سفر،  گردشگری و جهانگردی سفر پیش را به هیچ عنوان از دست ندهید.

سماق قرمز چه کاربردی دارد

سماق قرمز بیشتر به عنوان چاشنی در کنار غذا استفاده می­شود و شاید کمتر به خواص درمانی و دارویی آن اشاره شده باشد. از این چاشنی در یونان باستان برای رنگ کردن پارچه­های پشمی مورد استفاده قرار می­گرفته است. امروزه سماق قرمز در بسیاری از کشورهای آسیایی و خاورمیانه مصرف می­شود و در برخی از کشورها دمنوش آن را تهیه می­کنند.

سماق قرمز را به عنوان چاشنی و برای طعم‌دار کردن، به غذاهایی مثل گوشت، مرغ و ماهی اضافه می­کنند. علاوه بر این، آش سماق نیز یک آش محلی است که در فصل بهار پخته شده و از این چاشنی به عنوان طعم دهنده اصلی این آش استفاده می­کنند. همچنین از این چاشنی برای درست کردن شربت سماق قرمز استفاده می­کنند که در فصل تابستان توصیه می­شود. دمنوش سماق قرمز به همراه عسل به صورت سرد و گرم برای درمان سرفه، کاربرد دارد. همین­طور می­توان با اضافه کردن آن به سیب­زمینی شیرین، چیپسی خوش طعمی تهیه کرد.

همچنین بخوانید:  دمنوش رزماری، معجزه‌ای برای افزایش سلامتی شما

این چاشنی خوش طعم چه خواصی دارد

سماق قرمز هم مانند دیگر چاشنی­­ها به دلیل داشتن کالری کم، ویتامین C زیاد و آنتی اکسیدان فراوان دارای خاصیت درمانی فوق العاده­ای است که برای سلامتی بدن و بهبود عملکرد آن مفید است. علاوه بر این­ها سماق قرمز حاوی فیبر و کربوهیدرات­ها و برخی ویتامین­های ضروری است.

برخی ازخواص مفید این سماق عبارت‌اند از:

  • این سماق دارای آنتی­اکسیدان فراوان است و در درمان بیماری­های سرطان، دیابت و قلب و عروق استفاده می‌شود
  • ادرار آور طبیعی است و از این طریق به سم‌زدایی بدن کمک می­کند
  • حاوی ویتامین­های B6, B1, B2,C است
  • این چاشنی به دلیل چربی­زدایی فراوان کلسترول بد خون را پایین آورده و در درمان کبد چرب نیز استفاده می‌شود
  • ضدمیکروب و ضدقارچ است بنابراین در درمان التهاب و اختلالات صورت استفاده می­شود، همین­طور برای ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه­ها نیز توصیه می­شود
  • به هضم غذا کمک می­کند. یبوست، نفخ و دیگر مشکلات گوارشی را درمان می­کند.
  • با کاهش قند و چربی خون به لاغری نیز کمک می­کند
  • فشار خون را نیز کاهش می­دهد. اما باید دانست که پودر این چاشنی دارای مقداری نمک است بنابراین در درمان فشار خون از سماق کوبیده نشده استفاده کنید
  • از پوکی و کاهش تراکم استخوان جلوگیری می­کند و دردهای عضلانی را نیز تسکین می‌دهد

این چاشنی برای سلامتی زنان نیز مفید بوده و به پاکسازی رحم کمک می­کند، باعث تقویت ماهیچه ورزشکاران بعد از انجام فعالیت­های بدنی می­شود و برای تقویت لثه و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان سماق قرمز را با ادویه­های دیگر نیز استفاده کرد.

سماق قرمز

خواص سماق قرمز و ماست

یک قاشق مربا خوری سماق را درون یک پیاله متوسط ماست کم چرب بریزید و عصرها به همراه یک لیوان آب آن را میل کنید. طعم این ترکیب ملس است و به سلامت روده­ها، پایین آوردن چربی خون، کم کردن اشتها و لاغر شدن افراد کمک می­کند. همچنین سرشار از پروتئین و کلسیم است و به همین دلیل برای خانم‌های باردار منع مصرف ندارد.

همچنین بخوانید:  طرز تهیه خورشت نخود فرنگی

خواص سماق قرمز و عسل

برای تهیه این ترکیب یک فنجان عسل را درون یک فنجان آب حل کنید. به مدت 5 دقیقه روی حرارت قرار دهید تا عسل درون آب حل شود. سپس دو قاشق سماق قرمز به آن اضافه کنید و اجازه بدهید سرد شود. اکنون شما یک خمیر دندان بی نظیر تهیه کرده­اید. این ترکیب برای افرادی است که حین مسواک زدن خونریزی لثه دارند که با استفاده از این ترکیب به صورت روزانه می­توان، لثه­ها و دندان خود را تقویت کرد. در برخی موارد نمک را نیز برای اثر بخشی بهتر به این ترکیب اضافه می­کنند.

خواص سماق قرمز در بدنسازی

سماق قرمز در ورزشکاران خصوصا افرادی که به بدن سازی علاقه دارند به فرم‌دادن بدن آنها کمک می‌کند. از خواص سماق قرمز برای ورزشکاران می­توان به از بین بردن چربی مضر بدن و تقویت ماهیچه­ها اشاره کرد که باعث ایجاد هیکل دلخواه آن­ها می­شود. این چاشنی همچنین باعث تسکین دردهای عضلانی بعد از فعالیت­های ورزشی می­شود.

خواص سماق قرمز

خواص سماق قرمز و لیمو

این ترکیب بسیار غنی از ویتامین C است. بنابراین در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر زیادی دارد. همچنین این ترکیب برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا، گلودرد و سرفه خیلی مفید است. از ترکیب سماق و لیمو می­توان شربت لیموناد تهیه کرد که این شربت چربی­سوز برای افرادی که اضافه وزن دارند نیز بسیار مناسب است.

خواص سماق قرمز در بارداری

از خواص سماق قرمز در بارداری می­توان به کاهش حالت تهوع و تقویت معده اشاره کرد. خانم­های بارداری که حالت تهوع زیادی دارند برای برطرف کردن این حالت به مدت دو روز کباب را به همراه سماق قرمز میل نمایند. در نظر داشته باشید که مصرف زیاد سماق قرمز در دوران بارداری توصیه نمی­شود، پس قبل از مصرف آن با پزشک خود هماهنگ کنید.

همچنین بخوانید:  سالم ترین روش های پخت غذا

خواص سماق قرمز در سلامت مو و پوست

این چاشنی با داشتن مقدار فراوانی ویتامین C با سلول­های مرده پوست مبارزه می­کند و از پیری و چین و چروک صورت جلوگیری می­کند. همین­طور به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی و میکروبی اگر روی صورت یا گردن خود خالکوبی کرده باشید با مصرف سماق این زخم­ها زودتر بهبود می­یابند. این ترکیب به دلیل تسهیل در گردش خون از زیرش مو نیز جلوگیری می­کند و حتی می­توان سماق را به رنگ مو اضافه کرده و رنگ ترکیبی دلخواه را ایجاد کرد.

عوارض مصرف زیاد سماق قرمز

سماق را باید به صورت خشک استفاده کرد زیرا مصرف سماق تر باعث ایجاد مسمومیت می­شود. باید به این نکته توجه کرد که سماق قرمز طبع سردی دارد و اگر افراد سرد مزاج آن را به تنهایی و بی­رویه استفاده کنند دچار مسمومیت می­شوند پس باید آن ­را با مواد غذایی گرم مصرف کنند. زنان باردار باید از مصرف زیاد و بی رویه سماق خودداری کنند تا دچار افت فشار و چربی و قند خون نشوند.

خواص سماق قرمز

سماق را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید زیرا مصرف چنین سماقی مسمومیت غذایی ایجاد می‌کند. اگر به برخی از مواد خوراکی حساسیت دارید از مصرف سماق بدون مشورت با پزشک خودداری کنید. افرادی که فشار خون و دیابت دارند و دارو مصرف می­کنند، از این چاشنی استفاده نکنند زیرا سماق دوز دارویی را افزایش داده و باعث افت شدید فشار و قند خون می­شود. از مصرف سماق­هایی غیر از رنگ قهوه­ای و قرمز نیز اجتناب کنید، زیرا چنین موادی باعث مسمومیت می­شوند.

سماق قرمز؛ یک چاشنی خوش‌طعم و اصیل

خواص سماق قرمز بسیار زیاد است و روش‌های مصرف متنوعی دارد. این چاشنی غذایی به دلیل طعم ترش دوست‌داشتنی خود خود طرفداران زیادی دارد و برای درمان بیماری‌های زیادی نیز از این چاشنی استفاده می­شود و به همین علت در بسیاری از کشورها دمنوش و چایی این ماده تهیه شده و مصرف می­شود.

 

منبع : arseschef.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا